Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: Usikker
-
22-11-07, 01:24 #1
Bruker
- Medlem siden
- Nov 2007
- Meldinger
- 6
Usikker
slettet selv.
Jeg er i en utredningsfase enda og går ikke på noen medisiner for lavt stoffskifte. Har hatt mye trøbbel med kalsiumstoffskifte.Verdier som magnesium,kalsium og fosfat som svinger og d-vitamin mangel.
-
22-11-07, 07:40 #2
Hei Marthe,
Skjønner godt at du er usikker. Du har en del stoffskifte verdier som ikke er (etter min mening) bra nok regulert og i tillegg har du jo en del andre prøver som er utenfor utenfor normalen. Synes ikke du skal legge det fra deg så lenge du selv føler at noe ikke stemmer. Kroppen er det eneste pekepinn du har og du må ikke slå deg til ro før kroppen din lar deg.
Når det gjelder anti tpo, så er det noen få som ikke får utslag ved hashimoto's, og i tillegg finnes det andre årsaker, men man kan også bli hypo i forbindelse med sykdom. Det kommer helt sikkert flere etter meg som kan langt mer om stoffskiftet og som kan hjelpe deg videre med de verdiene.
Hva gjør legen din i forhold til disse andre prøvene og har du noen andre symptomer som skulle tilsi at noe er galt? Synes mye kan tyde på malabsorbasjon, med mindre du spiser veldig lite.
Lave kalsimverdier sees ikke så veldig ofte, da kroppen er bygd slik at den tar kalsium fra benvev ved mangel. Allikevel så kan det sees ved blant annet malabsorpsjonstilstander, hypoparathyreoidisme og akutt pankreatitt.
Fosfatase finnes i benvev, tarmvegg, nyrer og lever.
Fosfatnivået i serum er avhengig av måltider og kalori-inntak og da spesielt kullhydratrike måltider. Mengden kan øke/synke i forhold til dette.
Magnesium tapes etter langvarige diarétilstander, malabsorpsjon, kronisk pyelonefritt, hormonelle tilsander og alvorlig ernæringsmangel.
Det kan jo tenkes at det er noe som cølaki eller laktose intoleranse, men det kan også forårsakes av tarmsykdommer som ulcerøs kolitt eller crohns.
Disse prøvene bør være med på utredning av malabsorbasjon:
s-folat, e-folat, s-albumin, Ca, Mg, P, ALP, GT, ALAT, ASAT, s- bilirubin, pancreasspesifikk amylase, Hb, MCV, jernstatus, s-glukose, HbA1C, s-Na, K, Cl, sink, selen, NT/INR, s-Kobalaminer, s-kreatinin, s-glutenantistoff (IgA/IgG), endomysiumtest, s-Vit D, A og E.
Om du ikke tør å be om at akkurat disse prøvene blir tatt, så kan du jo be om vitaminene. Er disse også utenfor, så vil det gi et pekepinn og man skulle tro at legen din da reagerer. Du bør også spørre om han har sjekket ASAT, ALAT og ALP, slik at du er sikker på at det ikke er et leverproblem.
Du kan lese litt mer om hva malabsorbasjon er her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Malabsorption
Du kan lese mer om utredning av malabsorbasjon her:
http://www.cfnorge.no/index.php?artikke ... qdparent=5
All denne informasjonen fant jeg selv frem til for en stund tilbake i forbindelse med at jeg hadde noen snåle prøver i tillegg til at jeg har en tarmsykdom som gjør malabsorbasjon en sannsynlighet. Hvorvidt dette er riktig i forhold til ditt tilfelle vet jeg ikke, men det var en tanke som slo meg da jeg leste ditt innlegg.
Håper at du klarer å finne ut av det. Det er ikke morsomt å føle at man bare eksisterer.
ShanitaSymptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
22-11-07, 10:35 #3
Normalt er det ikke noe som heter, og du trenger ft4 og ft3 på et riktig sted for deg.
"Normal is a setting on a dryer" sier de på thyroid.about.com forumet.....
Hvis TSh er på 10 fremdeles og du har symptomer, så har du for lav dose.
Les i Haugs artikkel om behansling av hypothyreose....
og malabsorpsjon kan også komme av hypothyreose, for da er tarmen ødematøs og næringsstoffene tas ikke så lett opp. Kanskje en ide å få dosen riktig og TSH nær 1 før amn begynner å grave i malabsorpsjon.
Kalsium er det tettest regulerte stoffet i kroppen og det skal mye til før den blir lav, så det er noe galt.
Ã…ssen er din vitamin D? PTH?
Ved lavt kaslium så blir PTH høy, og man får vondter og føler seg dårlig.
nora
-
22-11-07, 12:56 #4
Bruker
- Medlem siden
- Nov 2007
- Meldinger
- 6
takk for svar
Opprinnelig skrevet av nora
D-vitamin var ihvertfall veldig lav før og vistnok grunnen til at jeg hadde hypocalcemi. Etter at jeg justerte dosen med rocaltrol så har jeg fått normal calcsium endelig. Jeg har ikke fått noe medisin for latvt stoffskifte. Jeg har også lest litt på nettet og jeg forstår det slik at en kan få endel symtpomer når "kalsium stoffskifte" er i ulage. Begynt å ta magnesium tabeletter nå og skal se om jeg får opp den verdien. Men hvorfor øker fosfat verdiene. Jeg er overvektig .Jeg er veldig nøye med å ta vitamintilskudd. Det begynner og bli endel med både kalsium ,rocaltrol,multivitamin og nå også magnesium. Jeg har ingen anelse hvordan jeg skal få fosfat nivåene ned.Legen mente at vi bare burde holde øye med stoffskifte prøvene men at det pr idag ikke var noe farlig.Jeg går ikke på noe medisin for lavt stoffskifte og har aldri gjort det. Og legen vet vel ikke helt hvorfor jeg har symptomer.Jeg er i en utredningsfase enda og går ikke på noen medisiner for lavt stoffskifte. Har hatt mye trøbbel med kalsiumstoffskifte.Verdier som magnesium,kalsium og fosfat som svinger og d-vitamin mangel.
-
22-11-07, 14:45 #5
Hypoparathyreoidisme er en mulighet, men det er en veldig uvanlig tilstand som er ofteste medfødt eller resultat av operasjon for hyperparathyroidisme. Lave magnesium verdier kan noen ganger være årsak eller økt PH verdier i blodet. Ved hypoparathyreoidisme får man lave og ikke høye PTH verdier. Økte PTH verdier gir økt kalsium i kroppen.
Hovedoppgaven til vitamin D er å regulere kalsium mengden i blodet ved å sørge for riktig opptak fra tarmen og styre hvor mye kalsium som skilles ut i urinen. For å hindre avkalkning av skjelettet må kroppen tilføres nok kalsium og fosfat, og vitamin D er altså viktig for å øke opptaket av disse stoffene. For å hindre avkalkning av skjelettet må kroppen tilføres nok kalsium og fosfat, og vitamin D er meget viktig for å øke opptaket av disse stoffene.
Fosfat verdiene dine øker antakeligvis fordi du ikke tar opp det du trenger og da får du dermed mer fosfat tilgjengelig i blodet.
ShanitaSymptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
22-11-07, 17:28 #6
Hvorfor får du ikke begynne på levaxin med en TSH på 10?
Det betyr at kroppen din skriker etter mer stoffskiftehormon, uansett ft4.
Jeg hadde en ft4 på 11 og masse hypo-symptomer og en TSH på 2,5 når jeg begynte på levaxin. Ba om det selv.
Ã…ssen måler legen din vitamin D når du får kun det aktive vitaminet? Har nå 25-hydroxy-vitamin D gått opp etter rocaltrol? 25-hdroxy-vitamin D er det konsensus internasjonalt om at det er den gyldige blodprøven for å avgjøre vitamin D-status.
Såiser du vanlig tran og kaktabletter med D-vitamin som oss andre for å vedlikeholde D-vitaminnivået? Skal som kjent være på minst 80 nanomol per liter for at PTH ikke skal være forhøyet samt kalsium være normal. En passe dose D-vitamin er for eksempel et par kalktabletter, et par spiseskjeer tran pluss et par spiseskjeer sana-sol og da fåu vel ca 25µg D-vitamin av den riktige sorten, ikke D2 som man skal unngå. Men målinger dann og vann er lurt.
Får du lov å ta vanlig D-vitamin?
Du kan legge inn opplysniongen om at du ikke tar levaxin ennå i signaturen din.
-
22-11-07, 20:03 #7
Du burde nok fått prøve medisin mot stoffskiftet med de verdiene dine.
Jeg hang meg litt opp i d-vit mangelen din. Har hatt det selv, og ble satt på høydose d-vit som må kjøpes via reg.fritak på apotek (resept). I følge legen min så hjalp det ikke mye med vanlige d-vit tilskudd sålenge man hadde mangel. Bør sjekkes med gjevnlige blodprøver for å passe på å ikke overdosere. De jeg har er D3, 1000 IE.
-
03-12-07, 15:39 #8
Bruker
- Medlem siden
- Nov 2007
- Meldinger
- 6
slettet
Jeg er i en utredningsfase enda og går ikke på noen medisiner for lavt stoffskifte. Har hatt mye trøbbel med kalsiumstoffskifte.Verdier som magnesium,kalsium og fosfat som svinger og d-vitamin mangel.
-
03-12-07, 16:07 #9
Med så høy er det ikke bare hemotomakrose som kan mistenkes, en kan også tro det er en pågående prosess i kroppen - en infeksjon eller noe sånnt.
Ferritin er et protein som oppformeres kraftig ved pågående prosesser.
Har du ikke tatt andre prøver som kan si noe om dette ? CRP ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Ny og usikker
Av Becky i forumet PresentasjonerSvar: 10Siste melding: 26-11-10, 21:43 -
Usikker på om jeg er frisk..
Av Tornerose i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 6Siste melding: 26-03-10, 09:14 -
Ny her og usikker
Av jone i forumet PresentasjonerSvar: 5Siste melding: 15-03-08, 11:47 -
usikker......
Av cyrene i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 19-07-06, 09:06 -
USIKKER!!
Av rimeny i forumet Høyt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 27-08-05, 22:32
Svar med sitat
Bokmerker