Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
-
21-11-07, 22:44 #1
Er disse symptomene "normale"?
Her kommer enda et innlegg fra en ferskis som søker hjelp og kunnskap.
Jeg gikk til lege for ca. to år siden etter en lang periode med lite energi, mageproblemer, vektøkning, kuldefornemmelser, jevnlige gråteanfall og pressa i halsen.
Legen min konstaterte at jeg hadde et litt lavt stoffskifte og jeg ble derfor satt på en daglig dose med 50 mikrogram Levaxin.
Jeg har etter dette gått til undersøkelse en gang i halvåret og har fått konstatert at nivået mitt er greit (hva nå det betyr)
I august i år begynte jeg å få influensalignende symptomer (småfeber, kuldefornemmelser, tretthet og lite energi) og etter ca. seks uker bestemte jeg meg for å oppsøke lege.
Der fikk jeg vite at disse symptomene ganske sikkert har med stoffskiftet mitt å gjøre, og da det i etterkant ble tatt en blodprøve, viste tallene som følger:
S-THS 1.0 mU/L 0,20 4,0
S-Fritt T4 16 mU/L 10 23
S-Fritt T3 5,3 mU/L 3,6 6,0
S-Anti- TPO > 1300 IU/ml < 60
(Hvis noen kan forklare meg disse tallene, er jeg kjempe takknemlig!)
Legen min har nå satt meg på en høyere dose med Levaxin: en tablett annenhver dag (50 mikrogram) og to tabletter annenhver dag (100 mikrogram), og jeg skal tilbake om en treukers tid for å se hvordan det står til.
Jeg har gått på den nye dosen i ca. en og en halv uke nå og føler meg ganske elendig (sliten, hodepine, pressa i halsen og småfeber), spesielt de dagene da jeg kun tar 50 mikrogram.
Mine spørsmål er:
- Er det noen som har en ide om hva den elendige tilstanden kan komme av?
- Kan det være over- eller underdosering? Og er disse symptomene normale når man øker doser?
Håper det er noen som kan hjelpe!
Tusen takk,
Node (to år på Levaxin)
PS. Har lest boken OG SÅ MÅ DU IKKE STILLE SPØRSMÅL av Per Egil Hegge og synes den er en fin innføring for meg som er nybegynner. Er det noen som vet om andre bøker om emnet?Node ;-)
Nybegynner og to år på Levaxin.
-
21-11-07, 23:32 #2
Er disse symptomene "normale"
Jeg er IKKE dreven i faget her, men vil tipse deg om at du kanskje bør ta like doser hver dag- blir vel 75µg det. tablettene fins i 25µg, hvis du syns det er vanskelig å dele. Blodprøveverdiene er jeg ikke den rette til å si noe om. Men det med feber er kjent, ja. Det kan følge hypotyreose, om enn ikke så ofte , har jeg lest. Jeg hadde uker av gangen med feber(38 om morgenen) før jeg ble diagnostisert Skjeldnere etter jeg fikk med., men kan fortsatt ha perioder med for høy temp. -selv om den vanligvis er for lav. Du og har høy anti-TPO, ser jeg. Kanskje det er det som trigger termostaten vår? Men tror iallefall at det kommer fra "hypo,n"-har som sagt lest det et eller annat sted. Min erfaring er at etter noen uker faller tempr. igjen. Og så er det bare å vente på neste runde. Mulig dette vil gi seg bare vi blir riktig medisinert. Jeg baller fortsatt etter snart tre år. Men en vakker dag.......
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
22-11-07, 14:35 #3
joda, det er helt normalt.
har hørt om folk som blir raskt bra, men jeg kjenner ingen iallefall:/
jeg har egentlig hatt samme symptomer av og på siden jeg fikk det for ca....6-7 år siden kanskje? mitt største problem har nok vært kvalme, svimmelhet og brainfog som jeg synes har vært veldig vanskelig å leve med i hverdagen slik som enkelte av de andre symptomene kan være.
men, formen har steget betraktelig etter jeg tok saken i "egne" hender etter å ha lest mye her inne og sakte oppdoserte meg selv. tok selvsagt jevnlig blodprøver, og tok det seeeent. har jo nedturer sånn jevnlig, men gleder meg for hver dag som er bra
de fleste her inne prøver nok å tilpasse livsstilen sin mest mulig, passe på kosthold og forsøker ulike naturmidler og behandlinger for å dempe symptomer.
så min anbefaling er at siden dette enda er nytt for deg, bør du følge legens råd frem til du selv føler du har fått en oversikt over symptomer og hvorvidt de er knyttet til prøveresultat eller ikke. etter det kan du jo prøve deg frem med doseringen, men husk å ikke overdriv - og ta jevnlig blodprøver.
-
22-11-07, 20:13 #4
- Takk for tipsene!
Det er fint å endelig møte noen som er i lignende situasjon og som forstår hva man prater om. Jeg skjønner at jeg må ta tiden til hjelp og se hvordan det går (er bare litt slitsomt mens det står på).
Jeg har faktisk tenkt på å splitte dosen til 75µg per dag for å få et jevnere inntak og skal diskutere dette med legen så snart jeg får en time.
Ellers kjenner jeg meg godt igjen i beskrivelsen brainfog. Ikke bare går det tregt oppi knotten for tiden, men snakketøyet er som sirup også. Godt å vite at det finnes flere av oss der ute
Node ;-)
-
22-11-07, 20:46 #5
Den bog, der hedder "Hypotyreosen og meg" af Audhild Løhre er en rigtig god bog, som jeg har haft glæde af. Hun har selv lavt stofskifte og beskriver den lange vej til at få det bedre.
Louise
-
22-11-07, 21:00 #6
- Jeg ser det ligger et oppslag her inne med informasjon om hvor man kan få tak i boken. Jeg skal sette den øverst på ønskelisten
Node ;-)
-
23-11-07, 10:35 #7
Hei, svarer deg her, jeg, selv om temaet er en annen plqss. Jern - og kalk TABLETTER hindrer opptaket av Levaxin, derfor skal det gå helst minst to timer mellom . Tar du Levaxin om morgenen, kan du jo ta de andre ut på ettermiddagen...... Det samme gjelder for antidepresiva- p-piller og østrogentilskudd har samme reseptorer som T4, derfor trenger vi ofte litt høyere dose evnt. av det. Ja, den kjemiske verden er innfløgt.......
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
23-11-07, 13:47 #8
Høres ut som du har sånn feberfølelse som jeg hadde. Den kom og gikk litt ettersom, men ble aldri borte uansett dose.
Jeg ble faktisk bare verre og verre.
Det som hjalp meg til å bli kvitt influensfølelsen var å skifte ut Levaxin med Armour.
Jeg vet jo ikke om det kan hjelpe alle, men det hjelp på meg.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-11-07, 14:09 #9
Istemmer ja for det. En går med influensa og hals mer eller mindre hele tida, og det blir værre og værre etter som mnd. går. Mangler bare feberen, selv om noen av oss får det innimellom. Er iallfall lei de CRP-ene hos legen som jeg på forhand kan si er negativ. Er ikke slik syk, prøver en å si- sikker på at det er fra stoffskiftet; og så kommer det overbærende smilet.. Jeg syns vi fortjener ROS ALLE,ALLE sammen, jeg, for at vi ikke mister vettet!!.....
-
23-11-07, 15:14 #10
Stemmer helt med mine erfaringer gunnda !
Prøv å bytt til Armour !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker