Det kan være malabsorptjon på gang, og er du utredet for cøliaki? Alt kan ikke bare avfeis med B-12 mangel.
Noen av oss tar B-12-tabletter, Trio-Be. Har du forsøkt dem?
Hvis du mangler kasium og magnseium vil jeg tro at det virker logisk å ta både kalsium og magnesium. (Jeg tar dolo-kalk som har begge fra naturen av)
Det er kommet nye anbefalinger for D-vitaminnivå i blodet, det skal være på minst 80 nanomol per liter, mans labsvaret man får fra laboratoriet fremdeles oppgir at 60 er nok. det er det ikke.

Hvis du tar rocaltrol, kan ikke D-vitaminnivået kontrolleres og overvåkes på vanlig måte, siden det er bare 1,25 -dihydroxy D., det aktive hormonet. Det kan være høyt eller lavt eller middels og sier lite.
Det som det er konsensus om å følge og overvåke er 25-hydroxy D, Vamin D3. Det er det samme vi får fra solskinn, solseng og tran og sanasol og kalktabletter. D2 er laget av sopp og bare halvparten såaktivt og ikek anbefalt.
Hvorfro tar du ikke bare D-vitamin slik som oss andre? (vi har noen D-vitamintråder her på forumet som gir en del svar på hyppige spørsmål)
De som får rocaltrol pleier bare å være de som mangler nyrer eller har visse nyresykdommer eller noen få med parathyreoidea som ikke fungerer. (de får etapha, forresten)
Bare lurte på D-vitaminmspørsmålet, jeg.
Les også Moans artikkel i legetidsskriftet http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... ID=1365847
Det ville vært logisk at du tok noe tran hver dag og noe sana-sol og et par kalktabletter for å komme opp i for eksempel 25µg per dag. Moan anbefaler sågar 100µg per dag, og Jorde har et prosjekt på gang i Tromsø hvor forsøkspersoner får 150µg per dag. Alt er vanlig vitamin D3 og ikke 1,25 vitamin D, kalsitriol.

nora