Hei og velkommen!

Kjenner meg igjen i det meste av det du skriver. Jeg sliter med en tarmsykdom ved siden av det lave stoffskiftet. Tarm og ledd henger nøye sammen...

Jeg har vært utredet for utallige ting jeg også. Nå om dagen står endikrinolog og revmatalog høyt på listen.

Skal på ny omgang hos revmatalog, for utredning av Sjøgrens. Det er en revmatisk sykdom som gjør at du får tørre øyne og munn. Manger 1 av kriteriene for å få diagnose, så da må jeg vel ta ny leppebiopsi dersom ANA prøven svikter meg denne gangen også.

Ellers så har jeg også smerter i nakke, midtre del av ryggen, halebenet, skuldre, hofter, ankler, knær, tær, håndledd og tær... Hele kroppen min verker til tider. Dette er også noe revmatalogen skal se på. Det er nemlig slik at tarmproblemer henger ofte sammen med en gruppe inflamatoriske artritter. Disse forårsaker at man får massive betennelser i leddfestene.

Har du vært utredet for reaktiv artritt forresten? Reaktiv artritt er ganske vanlig å få etter en tarminfeksjon som du får ved parasitter. Mener at Giardia er en av disse. Reaktiv artritt hører inn under samme gruppe artritter og har stort sett de samme symptomene. Bare at reaktiv artritt er som regel en akutt artritt, men den kan faktisk utvikle seg til å bli kronisk. Da får man gjerne Bechtdrew's (håper jeg staver det riktig) eller AS som er forkortelsen for Ankylosing Spondylitis på engelsk. Det er hvertfall stor sannsynlighet dersom man har et gen som heter HLA-B27. Kan jo være noe å se på i ditt tilfelle.

Du kan jo lese mer her:
http://www.medicinenet.com/reactive_art ... rticle.htm

Jeg sliter også med utmattelse etter minimal utfoldelse. Går jeg en halvtimes tur, så føler jeg at jeg har løpt maraton. Det kan ta flere dager å hente meg inn igjen. Det verker i lår og legger og jeg føler meg som en olding...

En ting er hvertfall sikkert. Det er et godt miljø her inne og du får mye gode tilbakemeldiner på ting. Det er utrolig godt å ha et sted å tømme hjertet sitt. Familien min får mer enn nok tror jeg...

Shanita