Hei alle sammen!

Takk for gode tilbakemeldinger. Så utrolig deilig å kunne snakke med noen som skjønner hva det går i! Har mer ellermindre vært alene om alt dette i snart 9 år - og det har vært slitsomt.

Vel, når det gjelder muskelplagene så har også jeg dette med nakke og skuldre - konstant. Har lært meg en teknikk selv som gjør at jeg får nakken på plass igjen (vrir hodet litt bakover og så raskt til siden så knekker alt på plass). Har også masse smerter i beina fra tid til annen, korsryggen, under den ene hoften (har nå fått vite at jeg har fått en kjempestrekk i de innerste magemusklene under hoftebeinet. Kiropraktoren min kunne ikke fatte at det gikk an - men måtte jo bare konstatere at også det går an). Jevnlig besøk til kiropraktor hjelper godt. Vil selvfølgelig også ta i betraktning de vitamintilskuddene jeg her ble anbefalt av en av dere. Har tatt noe som heter Aloevera Life Essence ekstrakt i 7 måneder nå - 30ml tre ganger for dagen. Dette inneholder alle vitaminer, sporstoffer og ensymer vi trenger per dag. Føler at jeg har litt mer energi nå. En annen ting som hjelper meg veldig er at jeg har kjøpt meg et hjelpemiddel som kan varmes i microen; det er en avlanng stor stoffpølse med en spesell type ris inni. Ved økende smerter varmer jeg denne i microen og legger den deretter på kroppen der det verker. Etter noe gangers behandling merker jeg vesentlig lindring. Disse "pølsene" får man kjøpt på butikker som selger helseartikler.

Jeg har heller aldri hatt allergier før, men nå er det flere og flere medikamenter jeg ikke tåler. Det begynte med et skikkelig peniccillin allergisjokk (blålys til legevakt og sykehus), og har de senere årene også utviklet allergi mot fler typer antibiotika (ciproxin, furedantin, trimopetrin etc... - alle disse typene er mot urinveisinfeksjon som jeg er plaget av hyppig - nesten kronisk). Spiser nå ekstra mye tranebær og drikker to kopper kamomillete per dag for å holde urinveisinfeksjonen i sjakk. Det ser ut til å hjelpe.

Vedrørende ME'en så tror spesialisten min at jeg har fått dette ettersom jeg også hadde Gardia (fra vannet i Bergen høsten 2004). Det er ikke noe spesiell behandling for dette, men det hjelper visst at jeg allerede går på en lavkarbo diett; spiser ikke hvetemel/brød/poteter/pasta/oksekjøtt/ kjøttdeig/bananer/druer/juice, ellers veldig lite av sukker/ris/nudler. Jeg spiser mye av matvarer som rugsprø, fisk/skalldyr/sjømat generelt/ kylling/annen fugl/svinekjøtt/ karbonader (maks en gang per uke)/grønnsaker/salater/pærer/nøtter/ sauser med kremfløte går helt fint/biola syrnet lettmelk/lavkarbo pålegg etc.. Spiser hver 3-4.time for å holde blodsukker og forbrenning igang. Har hjulpet meg mye. Ellers når det gjelder ME så må jeg egentlig bare se dagene an og tilpasse aktivitetsnivået deretter. Nå kan jeg enkelte dager faktisk gjøre en del, mens andre dager er det bare å ta inn årene og slappe helt av. Dersom jeg har en dårlig dag eller er ekstra sliten merker jeg forstatt at jeg ikke liker lyset noe særlig, og heller ikke støy. Bilturer på over 20minutter er også veldig energitappende. Blir da fullstendig utmattet og må bare legge meg rett ned på sofaen/sengen. Det fine nå er at jeg ikke trenger å ligge så lenge som tidligere - kanskje bare 1 times tid. Behandlingen av min ME tror jeg derfor handler for det meste om å avpasse tempoet til dagsformen og spise riktig. Andres ME kan kreve andre tiltak (vet om to som havnet i rullestol, og en som ligger 24t i døgnet - så det er nok veldig individuelt hvor hardt det rammer. En av de som havnet i rullestol er nå på beina igjen og jobber i tillegg litt). Det positive med ME er derfor at det vil "brenne ut" med tiden.

Ellers skal jeg til legen i morgen, og da skal jeg få tilbakemelding på om jeg nå skal begynne på tilleggsmedikamentet for T3. Blir spennende å høre hva fastlegen og spesialisten min sammen har kommet frem til nå.