Hei alle sammen!

Jeg er en kvinne på 41 år som fikk diagnosen struma for 7,5 år siden. Da hadde jeg gått og hanglet i flere år. Hele skjoldbruskkjertelen ble fjernet høsten 2000, og etter det har vi ikke klart å få stoffskifte mitt i balanse. Enten er jeg vesentlig for lav eller vesentlig for høy. Har det jo fint i skjærinspunktet (ukene) mellom for høyt og for lavt stoffskifte, men ellers er hverdagen fylt med alle de vanlige stoffskifteplagene.

De senere årene har jeg i tillegg slitt mye med magesmerter, fordøyelsen, skjelett- og muskelplager, fått allergier mot diverse medikamenter samt blitt engstelig for mye tulleting som jeg før sykdommen aldri ofret en tanke, spesielt blir jeg redd når jeg får store smerter i kroppen av ymse slag. Har vært igjennom utallige undersøkelser, og det meste ser ut til å være greit bortsett fra ubalansen i stoffskiftet.

I tillegg til Levaxin går jeg på B12, og har gått over til en lavkarbo diett fordi det ellers ser ut til at jeg produserer for mye insulin. Har også helt kuttet ut hvetemel, noe som gir store mageplager like etter inntak og i flere dager etterpå (har ikke cøliaki)

Det triste med denne sykdommen er at den går utover dømmekraften når ubalansen i stoffskiftet er for stor. Når plagene er som værst tror jeg nesten at mine sister timer er kommet. Jo flere slike dager som kommer jo vanskeligere er det å mobilisere krefter til positiv tenkning.

Det er derfor supert at det finnes et forum som dette. Selv om jeg skulle ønske at ingen av dere slet med stoffskifteproblemer er det likevel godt å kunne utveksle noen ord med likestilte. Av og til føler jeg nemlig at fastlegen og spesialisten min nesten har gitt meg opp. Jeg oppfatter de dit hen at de mener jeg bare må leve med problemet. Kan hende det - hvem vet? Men - jeg har likevel ikke gitt opp håpet på å bli stabilisert og få et noenlunde normalt liv igjen.

Er det flere her som har store muskel- og skjelettplager i tillegg til stoffskifteproblemet?? Det er som om disse plagene "vandrer rundt" i kroppen - en dag er det i siden, en annen i rygg/nakke, deretter føtter, lymfen, under brystbeinet, midt i sulaplexis etc... etc... Går jevnlig til kiropraktor (en veldig dyktig en) og han sier at jeg nesten har en musklatur/skjelett som en dårlig 70-åring. Har prøvd å trene meg rolig opp både med jevnlig turgåing og pilates. Sistnevnte måtte jeg kutte ut for da ble jeg så dårlig at det var uutholdelig. Hvis jeg går tur på en time har jeg så sterke muskelsmerter i de påfølgende dagene at jeg bare må avlyse alle planer.

Nå mener spesialisten min at jeg også har utviklet ME (ikke av den sterke typen), og at jeg bare må innfinne meg med situasjonen og ta det med ro. Noen som kjenner seg igjen??

Ellers så er erfaringen min at veldig små doseendringer med levaxin (økning/reduksjon på under 3% per uke) gir veldig store endringer på verdiene TSH, FT4 og T3. Eksempelvis kan en så liten doseøkning endre FT4 fra 19 til 32. Merker veldig godt når FT4 er ute av lage. Noen som kjenner seg igjen her??

Fint om noen vil gi feedback - vil være godt å få noen råd fra noen som har de samme plagene eller kjenner problemstillingne mine.

Takk!!!