Stina...

Du har allerede fått påvist at noe er galt med tarmen. Inflammasjon er et sikkert tegn på at noe er galt! Ikke bry deg om den som måtte mene noe annet!

Det er nok riktig at de har sett i begge endene av tynntarmen din, så det er slettes ikke umulig at det er der de har sett inflammasjonen. Det jeg ville frem til var (uten at jeg sa det direkte... vil ikke skremme vannet av deg heller da!) var at Ulcerøs Kolitt sitter kun i tykktarm, og dersom de fant inflammasjon i tynntarmen så er UC utelukket og Crohns mest sannsynlig. IBS som er en utelukkelses diagnose og man får heller ikke inflammasjon i tarmen av det.

Det skal ikke være vanskelig å komme ned i tynntarmen. Trange partier kan skyldes gammel arrvev. Dette vevet kan også føre med seg flere problemer. Det kan være alt fra luftsmerter til smerter etter du har spist. Maten skal jo gjennom og luft kan fort sette seg der og skape smerte.

Forstoppelse/hard mage er heller ikke uvanlig ved IBD. Jeg har det veldig ofte. Jeg kan til og med være hard og løs i magen i en og samme omgang.

Og i går tenkte jeg faktisk: Så merkelig at jeg skal få forstoppelse nå. Tett i tarmen og stram i musklene - kan stramme muskler påvirke tarmen?
Dersom du har IBD av en eller annen slag, så kan det forklares med at det slettes ikke er muskelaturen som plager deg med senefestene som er betente. Det er helt vanlig at det blusser opp samtidig som magen slår seg vrang.

Du bør ta turen innom http://www.lmfnorge.no/ . Det står mye nyttig info der og de har et forum du kan lese litt.

Ring for all del denne legen på mandag og finn ut hvor i verden denne inflammasjonen sitter og hva de har tenkt å gjøre videre. Det er ikke uvanlig at det har vanskelig for å diganosere. Det kan faktisk ta lang lang tid.

Har du vært til revmatalog forresten?

Shanita