Viser søkeresultater 41 til 50 av 76
-
28-10-07, 01:40 #41
Lilje
Ja, huff, tenk om vi treffer på samme typen igjen!
Jeg kunne nok gjerne tenkt meg til Aker, men hvordan få det til.....
Girlpowerklem! ;)
Shanita
Ja, det var nyttig informasjon fra Lilje. Ã…, tenk om det kunne være så "enkelt" som Cøliaki.
Og du har både sår og inflammasjon.... Helledussen heller...
Ja, tror jeg forstår hva dere mener med maten. Hvis jeg f.eks. har Cøliaki, så kan jeg bli helt bra hvis jeg holder meg vekk fra gluten. Og når så tarmtottene har blitt bedre, så vil jeg tåle den typen mat jeg ikke tåler i dag, f.eks. grønnsaker."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
28-10-07, 08:25 #42
Bare et lite PS fra meg Stina:
Jeg driver og leser gamle tråder her og i en eller annen tråd skrev du "jeg får diare av øl" - gjett om jeg husker det fra tiden før glutenfri kost (det er gluten i øl)!! Var så glad i øl, men fikk kjempeproblemer med magen. Ikke for å stille noen diagnose altså, men det hørtes bare så kjent ut!
LiljeAutoimmune sykdommer:
-Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
-Cøliaki siden ca 2001
-Vitiligo
-
28-10-07, 09:27 #43
Det med gluten står også noen ganger nevnt på thyroid.about.com .
Tastet inn gluten på google toolbar for å søke på siten, og det er mange artikler. Prøv selv.
en link er her og deet er link videre:
http://thyroid.about.com/cs/relatedcond ... gluten.htm
http://www.thyroid-info.com/articles/glutenceliac.htm
http://thyroid.about.com/cs/latestresearch/a/celiac.htm
"The incidence of full-scale gluten intolerance has been found to be substantially higher in people with autoimmune thyroid disease. A study reported on in the February 2000 issue of Digestive Diseases and Sciences found that undiagnosed celiac disease may be part of the process that triggers an underlying autoimmune disease. In their findings they wrote: ""We believe that undiagnosed celiac disease can cause other disorders by switching on some as yet unknown immunological mechanism. Untreated celiac patients produce organ-specific autoantibodies."
Of perhaps greatest importance to thyroid patients, those researchers found that the various antibodies that indicate celiac disease - organ-specific autoantibodies (i.e., thyroid antibodies) -- disappear after 3 to 6 months of a gluten-free diet.
The researchers suggested that patients with autoimmune thyroiditis "may benefit from a screening for celiac disease so as to eliminate symptoms and limit the risk of developing other autoimmune disorders."
Celiac antibodies blood testing can help diagnose the full-scale version of the condition, but formal diagnosis requires biopsy. Because the full-scale diagnosis of the condition is not that common, many doctors and patients do not realize that a milder version of the condition -- subclinical gluten intolerance/celiac disease -- may be the cause of chronic symptoms in millions more thyroid patients. Diagnosing the subclinical, reversible version requires newer "intestinal permeability" or "mucosal barrier" tests, along with clinical observation of symptoms made by an experienced practitioner.
What are the symptoms of subclinical gluten intolerance and celiac disease:
Recurring abdominal pain and bloating
Gas, intestinal difficulties
Aggravated allergies
Difficulty losing weight
Muscle aching
Joint stiffness and pain, especially in hands, with swelling
Fatigue
Burning sensations in the arms and legs
Numbness and tingling in hands, arms and legs
Brain fog, memory problems, disorganized thinking
Sores inside the mouth
Painful skin rash on elbows, knees, and buttocks
Hives
Many of these symptoms are also common in people who have long-term chronic autoimmune hypothyroidism. This raises the operative question: When your hypothyroidism symptoms do not go away despite what is considered sufficient treatment, what is still going on in your body? And could it be something that actually triggered your thyroid problem in the first place?
"
Merk at det kan godt være at prøvene viser ingenting, fordi de er designet til bare å vise komplett cøliaki, ikke forstadiene.
-
28-10-07, 10:01 #44
Veldig interessant Nora! Jeg tror at det er mer som foregår i våre autoimmune kropper enn det legene har peiling på! Om 50 år kommer de til å le av behandligen vi får
Er det noen som har en forklaring på hvorfor hypotyreosepasienter ofte har lavt jern og B12? Hos meg var jo disse manglene en viktig del av utredningen for cøliaki - det tyder jo, slik jeg har forstått det, på malabsorbsjon i tarmen! Før jeg begynte med glutenfritt kosthold hadde jeg en ferritin på 3 og en B12 på rundt 180 og måtte få sprøyter med begge disse. Nå er B12 på 500 og noe og det eneste jeg tar er vanlige dødelige multivitaminer
Skal også nevne at jeg ikke hadde "typiske" tegn på cøliaki, hadde bare svak totteatrofi (fikk kronisk betennelse senere) og var ikke spesielt plaget med diare. Men de symptomene Nora nevner hadde jeg mange av!
Autoimmune sykdommer:
-Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
-Cøliaki siden ca 2001
-Vitiligo
-
28-10-07, 10:37 #45
På noen cøliakiforums sier de at 80% av befolksningen egentlig ikke tåler gluten.
De har det fra den nye forskingen på zonulin. Selvsagt kommer det først nå for dagen når de lager tablett som skal hemme zonulin. .....
Det er også typisk at de had jo perfekte tester for cøliak. Mne hver gang de annonserer en ny test, så røper de at de gamle er bare 60% eller sånn følsomme.......har flere slike referanser.
Leste også noen steder at man aldri brukte rått mel før. til og med ris la man i bløt i noen dager. Og ting som lignet hvete, fermenterte man alltid. jør man det på riktig måte, blir det enzymatisk behandlet og trigger ikke antistoffene (mulig jeg mener egentlig zonulin) hos vanlige mennesker.
Altså, hver gang anlige mennesker spiser hvete og gluen, dannes det mer eller mindere zonulin og tarmen blir lekk en kortere tid.
Tarmen forblir lekk hos cøliakierne. Da slippes det inn ting som ikke skal inn i kropp og trigger immunsystemet.
Stå mer her: http://www.albatherapeutics.com/
AT-1001 er den berømte nye medisinen som blokkerer for zonulin i to timer
-
28-10-07, 10:52 #46
Så spennende....
Nei, jeg har jo tatt en enkel blodprøve for test av Cøliaki for noen år siden, negativ, men jeg har jo hatt like mange mage- og tarm-problemer for det.
Ferritin/jern har jeg ikke hengt meg så mye opp i enda - enkle jernprøver er vel blitt tatt inn i mellom og vært innenfor ref. Men så fikk jeg et blad fra søvnforeningen om at jern kunne ha noe med restless å gjøre, som jeg jo har.
"Jernmangel og RLS
Jan Ulfberg tok også for seg en rekke forskningsresultater som viser at det er en sammenheng mellom jernmangel og RLS. Pasienten trenger ikke være anemisk for at en slik sammenheng kan påvises. Ved anemi er jernlagret i benmargen redusert til 0 og serum-ferritin mengden under 10 mikrogram/liter.
En del forskningsdata indikerer at en hovedårsak til RLS kan være at det er redusert nivå på tilgang og overføring av jern i noen av de basale ganglia (ansamlinger av nerveceller) i hjernen i områdene substantia nigra og potamen, noe som virker negativt inn på dopamin syntesen.
Det er også satt frem hypoteser om at årsaken til den reduserte tilgangen på jern i hjernen, kan skyldes defekt i transporten av jern til hjernen."
Somnus Nr 2, 2007, s. 7.
Nora - konsen flyter jo vekk med en gang jeg ser noe utenlandsk, så jeg må nok lese om igjen. Men jeg oppfatter dette som litt av det samme som kommer fram her, eller i alle fall "i samme gata":
http://www.forskning.no/Artikler/2007/s ... 0701945.99Jakten på fellestrekkene
Tidligere var det god vitenskap å hevde at det er et klart skille mellom autoimmunitet og allergier.
Sollid har en målsetting om å finne fellestrekkene ved sykdommene. Slik kan han og kollegene ved det nye senteret kanskje bane veien for nye behandlingsformer og et bedre tilbud til mange pasienter.
Når en person med cøliaki får i seg mat som inneholder gluten, blåser kroppen hornsignalet som signaliserer at det er full krig på gang i tarmen. T-cellene, som styrer «programmeringen» av immunforsvaret vårt, varsler soldatene i immunforsvaret om at det er fare på ferde, og deretter settes angrepet i gang.
Cøliaki har ... en rekke fellestrekk både med de autoimmune sykdommene og med allergier, forklarer han.
For forskerne har funnet genetiske variasjoner som kan settes i sammenheng med en rekke sykdommer, blant annet tarmsykdommen Crohns sykdom, leddgikt og diabetes type 1.
Og ang T-celler, de er det jo trøbbel med i autoimmune sykdommer, har jeg funnet ut av før ;)
http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=1442"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
28-10-07, 12:16 #47
Ja, interesant. Og jeg har lest en del om getyper (HLA, DRG) og de har med typer av leucocytter å gjøre, og det har med immunforsvaret å gjøre.
Hos meg så slår allergiprøvene aldri ut, har vel IgG-allergier mens testene begrenser seg til andre ting, for eksempel IgE.
Leser på matoghelse sien sider at Balderklinikken også brukeren hudtest hvor ma stpøyter teststoffene rett under huden. Må da være mer nøyaktig enn blodprøver med IgE.....
En som postet på alt.support.thyroid skv at han ble sendt til allergilege pga høye thyreoidea-antistoffer, og han fikk behandling med store emngder allergimedisiner og at antistoffene gikk ned. endokrinologene sendte pasientene sine med høye antistoffer til denne legen.....
Og, elaine Moore skriver at Graves-antistoffe er høyere om våren når det er pollen sånn generelt.
-
28-10-07, 13:40 #48
Det er ufattelig at slik kunnskap ikke kommer frem, blir allmen kjent og til hjelp for oss alle.
Spurte jo astma- og allergi-spesialist om ikke astmaen/de irriterte slimhinnene i nese også hadde sammenheng med stoffskiftet, og han sa at stoffskiftesykdommer i alle fall stresset disse tingene.
Og tenk nå om alt igjen/det meste kommer pga feil kost. Jeg fatter ikke hvorfor de er så trege med å ta rede på denne slags informasjon, samt å få satt i gang adekvate behandlinger.
Stoler de ikke på utenlandske resultater? Skal de oppfinne hjulet på nytt - og på nytt ---- og på nytt?
Fikk du med deg dette, Nora?
http://www.forskning.no/Artikler/2007/s ... 0701945.99Centre for Immune Regulation (CIR)
Senter for immunregulering
Målsetting: Ã… finne årsaken til immunologiske sykdommer.
Deltakere: Centre for Immune Regulation på Rikshospitalet-Radiumhospitalet består av fem forskningsmiljøer ved Universitetet i Oslo: to fra Immunologisk institutt og ett fra Institutt for patologi ved Det medisinske fakultet samt to grupper fra Institutt for molekylær biovitenskap ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.
Ã…rlig bevilgning: 10,5 mill. kr. fra Forskningsrådet
Antall årsverk: Ca. 70 personer vil være knyttet til senteret .
Kontaktperson: professor Ludvig M. Sollid, e-post: l.m.sollid@medisin.uio.no"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
09-11-07, 10:27 #49
Snakket med primærlegen på telefonen.
Ikke Cøliaki ifølge blodprøve.
Neivel, hva kan det da være? Nei, det visste han ikke. Kanskje noe forbigående....?
Nei, det tror jeg ikke, for jeg har hatt så mye vondt i magen i så mange år, og hvorfor har jeg alltid diare og forstoppelse om hverandre? Og legen fant jo betennelse....
Ja, i tykktarmen, sa han?! Siste gang sa han tynntarmen. Enda mer forvirring.
Og jeg reagerer jo på så mye mat.
Fikk ta en dag av ganga og forsøke meg fram hva jeg tålte den dagen.
Pulverdietter, er det eneste jeg "tåler". Før har jeg reagert på nesten alt, kanskje unntatt nettopp mel-produkter, men i høst har jeg ikke tålt det heller.
Ikke så mye mer å si, sa vi fikk ta det opp igjen litt etterhvert.
Nå vet jeg jammen ikke. Skal jeg kontakte mage-spesialisten selv å høre, eller....?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
09-11-07, 19:18 #50
det er haugevis på celiac.com forumet uten diagnose som er like illle av gluten de med diagnose.
Og det står i en nyrere artikkel pi bmj om at 5 eller 10 % med positiv biopsi ikke har antistoffer.
Og så fins det dem med eosinefile ettellerannet i tarmen som reagerer på hvete men som ikke fanges opp av cøliakiprøvene men som blir dårlige av hvete. (man ser et på biopsier)
Og det fins mange med IBS (du høres ut som IBS, med vekselvis diare og forstoppelse) som senere finner ut at de egentlig har cøliaki, bare at det tar himla lang tid før prøvene slår ut.
det er altså ikke et enten-eller men heller flere sykdommer og tilstander som alle trigges av gluten og hvete.
Man vet fra før at DH ikke tåler gluten og bare har tarmtotteforandringer, og gluten ataxia har forandringer i hjernen men ikke nødvendigvis i tarmen. (de finner forandringer forårsaket av antigliadin-antistoff i hjernen)
så å bare stirre seg blindt på klassisk cøliaki med tilhørende flate elelr forsvunne tarmtotter er omtrent middelaldersk.
Alle antistofftester er kalibrert på bare å slå ut ved total eller nesten-total totteatrofi. (for ikke å gi noen falske positive svar)
de pleier å si på forumene at den endelige testen er å prøve glutenfritt.
(men , først bldprøver)
nora
Svar med sitat
Bokmerker