Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Tråd: Syk?
-
05-11-07, 06:22 #1
Bruker
- Medlem siden
- Nov 2007
- Meldinger
- 6
Syk?
I det siste året har jeg hatt mange symptomer på lavt stoffskifte. Jeg har gått en del opp i vekt til tross for liten matlyst. Jeg sover ofte på ettermiddagen og er sliten. Jeg mister mye hår, har tørr hud på hender, albuer og føtter. Håret mitt er også helt livløst for tiden til tross for at jeg vasker det ofte. I tillegg fryser jeg omtrent hele tiden, uten noen spelt god grunn til dette da vi fyrer hjemme nå når det er "vinter". Muligens noe mer jeg kommer på i farten eller rett og slett ikke har tenkt så nøye over enda. Dette har jeg bare tenkt at har vært "dårlige dager" og at det er normalt og ikke hele tiden føle seg 100% frisk uten at det behøver bety noe.
Jeg har en annen kronisk sykdom som tilsier at 1/3 av disse pasientene får stoffskifte problemer, og oftest lavt stoffskifte. Dette sjekkes sammen med mye annet på blodprøver flere ganger i året. Siden jeg stoler på legen min, har ikke jeg tenkt så mye over det.
Sist jeg var innom så spurte hun om jeg følte meg syk. Nei svarte jeg, for jeg føler meg jo ikke "syk". Er 18 år, går fortsatt på skole (siste året på VGS) og har har det veldig fint. Når jeg sa det virket legen overrasket og fortalte de nyeste prøvene (som var tatt noen mnd i forveien) viste tegn til lavt stoffskifte, og forklarte meg hva det betydde og sa vi fikk ta nye prøver om et halvt års tid siden jeg hadde sagt jeg følte meg frisk. Det hun sa var at TSH hadde gått fra 2,0 til 3,7 og fritt thyroxin hadde gått fra 13 til 10.
Da jeg kom hjem, leste jeg på nettet og fant ut at alt det som har skjedd det siste året passet med symptomene for lavt stoffskifte, så jeg fikk mast meg til nye prøver.
Dette stod i brevet jeg fikk nå nylig:
"Det ble ikke påvist noen thyreoida-antistoffer (antiTPO < 10, anti-TG < 20, og TRAS < 1,0).
TSH er 4,3 og fritt T4 er 13,0.
Altså ingen tegn til autoimmun thyreoiditt eller hypothereose."
Har snakket med bekjente som lider av lavt stoffskifte, og lest på nettet. Det jeg har kommet frem til må være at legen rett og slett overser en begynnende sykdom, så det jeg lurer på er om jeg bør ta med resultatene til en annen lege?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
05-11-07, 10:14 #2
TSH er 4,3 og fritt T4 er 13,0.
Altså ingen tegn til autoimmun thyreoiditt eller hypothereose."
Vel, det er ingen tegn til autoimmun thyreoiditt - det var det ikke hos meg heller, og jeg slet i mange år med TSH=5 og fT4=12 uten at noe ble gjort.
Jeg ante ikke en døyt om stoffskiftet den gangen og gikk der bare å hangla.
Funksjonsprøven din viser at kjertelen må ha høy TSH og likevel så klarer den ikke å produsere nok - 13 er for lavt !
Dessuten kan du gi legen en skole i at det er DU som er pasienten - ikke labarket !
Det er du som vet hvordan du har det, og har du symptomer forenlig med lavt stoffskifte med de verdiene der - så har du det.
Legen din påstår du tar feil og slår labarket i bordet - jeg syns det er frekkt og fornærmende !
Fordi du blir oversett - det er deg legen skal lytte til.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-11-07, 11:16 #3
Bruker
- Medlem siden
- Nov 2007
- Meldinger
- 6
Jeg er 100% enig med deg, men jeg håper at når jeg får snakket med henne så vil hun se på fakta og forstå at jeg behøver hjelp. Selv jeg som ikke er lege skjønenr jo at det ikke er normalt å variere så mye på stoffskifteresultater på under et år... Stoffskiftet skal jo være relativt stabilt og normalt når man er frisk.
Ingen tegn til antistoffer nei, og det er jo bra. Men jeg har hørt at i enkelte tilfeller kan de oppstå etterhvert, men at de ikke behøver å være der i utgansgpunktet. Mulig jeg tar helt feil. Som sagt er det 1/3 av pasienter med samme kroniske sykdom som meg som får stoffskifte problemer, da oftest lavt og derfor er det irriterende at legen som behandler meg for denne sykdommen ikke en gang kan ta meg på alvor.
Hva slags medisin tror du kan være til hjelp i mitt tilfelle? For jeg ønsker i alel fall ikke å gå rundt sånn her lenger.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
05-11-07, 11:37 #4
Referansegrensene for TSH varierer endel. Noen labber har enda ganske høye grenser. Vet at hormonlabben på Aker sykehus har 3,6 som nedre grense.
Leger er jo instruert til å følge bestemte opplegg, men det varierer sikkert litt hvor nøye de følger dem og hvor mye de stoler på deg selv.
Det er også et evig tema om hvornår man skal sette inn behandling - altså hvor lenge skal pasientene lide før man setter inn behandling.
Noen mener faktisk at TSH må være over 10 for å få behandling.
Spesialister på stoffskiftesykdommer hevder at man ikke er syk før fT4 er 4 ! Og det er ikkenoen hvemsomhelt lege - det er speialister som har slik tro.
Sånne typer å vi sloss mot - og vi vet ikke hvem de er !
Kankje legen din er av dem som tror på sånnt ? Spør !
Og har legen feiloppfattet er det vel bare å bytte ?
Jeg er tillhenger av å gi dem en sjanse - spør dem rett ut - si at du vil behandles og forslå en prøveordning hvor du midlertidig får prøve en Levaxindose på 25µg om dagen.
Kanskje hun er villig til det ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-11-07, 12:41 #5
Bruker
- Medlem siden
- Nov 2007
- Meldinger
- 6
Håper virkelig ikke jeg må vente så lenge på å få behandling, men TSH går jo gradvis oppover og de andre verdiene er jo heller ikke optimale så uansett vil de jo måtte behandle meg om kort tid hvis det fortsetter slik.
Nå er vel også min situasjon ganske spesiell pga den andre sykdommen så håper vi kan komme til en slags enighet etterhvert, hvis ikke går jeg til fastlegen for å få hjelp der. Selv om jeg ikke akkurat er noe spesielt fan av han heller
Ikke greit med leger innimellom
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
18-11-07, 17:32 #6
Bruker
- Medlem siden
- Nov 2007
- Meldinger
- 6
Drar opp denne igjen pga nye opplysninger...
Klaga til legen med argument om symptomene osv og ble henvist til hudlege pga tørr hud og hårtap.
Huden på den ene hånden har begynt å sprekke oppå knokene, noe som ikke er spesielt godt. Dette har skjedd nå nylig. I tillegg har hårtap blitt ganske ekstremt. Så mye at jeg nesten er litt redd for andre synes også jeg har fått veldig tynt hår i det siste. Har noe som kan minne om flass til tross for at jeg bruker flass sjampo og mener selv at jeg skyller håret godt nok. Dette forsvinner hvis noe skarpt brukes til å skarape det vekk, men kommer tilbake etter kort tid.
Vet liksom ikke helt hva jeg skal tro. Noen som er kjent med disse symptomene i forhold til lavt stoffskifte eller er dette noe annet??
Ifølge legen min har jeg absolutt ikke lavt stoffskifte, og at jeg i så fall vil bli behandlet lenge før symptomene kommer til syne....
Ikke greit å ha oversikten lenger.
Har time hos hudlege i januar...For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
19-11-07, 22:29 #7
Hei Kamomille,
Har du kanskje anledning til å gå til en annen lege for en second opinion? Tørr hud og hårtap er symptomer på hypotyrose, og også B12 vitamin mangel. Har den eksisternde legen din tatt B12 prøver?
Forsøk å få en ny lege for å få deg sjekket ut helt, og få også B12 sjekket.
Har du råd til å ta turen til Balderklinikken (privat klinikk), er jeg sikker på at du får riktig hjelp!
Lykke til!
Siv Cath
-
22-11-07, 14:45 #8
hallo??? det der er iallefall ikke "perfekte" resultater.
legen har rett i at det kanskje ikke er godt nok for å få en umiddelbar diagnose, men jeg ville fulgt det opp.
jeg begynte akkurat slik som deg, samme alder og faktisk, og jeg anbefaler deg på det sterkeste å stå på kravene dine hvis du føler deg ute av formen.
selv føler jeg meg nokså laber med t4 på 13, og legen har mange ganger ventet til jeg har ligget nede på 8 før han foreslår en mulig oppdosering.
si ifra til oss hvordan det går m eventuelt nye prøver!
-
22-11-07, 14:54 #9
Jeg ville spurt om hun var villig til å sette deg på en prøveperiode med medisiner.
Det er hvertfall helt sikkert at man kan ha mange symptomer selv med såkalte "fine" prøver slik som dine. Jeg er helt sikker siden jeg startet med levaxin med en TSH på 3,9, T4 på 11 og T3 på 4. De fleste av mine symptomer forsvant i løpet av et par måneder.
Er ikke legen villig til å sette deg på en prøveperiode, så synes jeg du skal snakke med en annen lege.
ShanitaSymptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
23-11-07, 21:21 #10
Bruker
- Medlem siden
- Nov 2007
- Meldinger
- 6
Hei igjen og takk for gode svar!
Har gått hen og fått fortgang i timen hos hudlege pga at hårtap har nå blitt enda verre, noe som skremmer meg en god del. Skal i starten av desember.
Kunne egentlig få time nesten umiddelbart, men det var en privat lege og det ble for dyrt for meg.
Skal ta med meg brevet om lavt stoffskifte osv, og håper at denne legen kan finne ut av ting
Siden det var en som spurte, er jeg 90% sikker på at det aldri har vært sjekket B12 verdier på meg noensinne... Hmm, verdt å sjekke ut i alle fall! Takk!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Svar med sitat
Bokmerker