Er det noen her som har forsøkt ldn og i så fall hvilke erfaringer har dere gjort dere?

Jeg synes dette med ldn virket interessant, så jeg har vurdert å spørre legen min om å få forsøke.

Mann, 35-45 år, med Myalgisk Encefalopati (M.E)
Tilstand før LDN:
Slet veldig med muskelsmerter (tannverklign.smerter) i kroppen generelt. Sterke nakkesmerter og kronisk bihulebetennelse, med akutte innslag og over 40 i feber. Operert hos ØNH-spesialist for dette 8 - 10 ganger, uten bedring. 5 - 6 antibiotikakurer pr. år uten særlig bedring. Også betennelse i bakhode\tinningben og sterk hodepine. Store søvnvansker og uoppfriskende søvn, lite energi og kraftig symptomforverring ved anstrengelse. Slet med tunge hjerteslag og puls og blodtrykk faretruende høyt. Tåkesyn, hjernetåke og generell influensafølelse i kroppen. Ble ikke kvitt forkjølelsen på flere måneder og ble veldig dårlig og syk av "uskyldige" forkjølelse med høy feber etc. Vannlatingsproblemer. Måtte opp om natten på toalettbesøk snitt rundt 3 ganger pr. natt.
Startet med LDN: 9. mai 2007

Tilstand etter LDN:
De veldige nakkesmertene er blitt betydlig bedre og har kunnet redusere smertestillende medikamenter pga. dette. Har ikke lenger konstant tett nese og bihuleplagene er mer enn halvert.(Mener bestemt at bihuleproblemene skyldes en autoimmun prosess hvor immunforsvaret angriper slimhinne spes. i øvre luftveier.) Har ikke hatt nevneverdig bihuleplager siden jeg begynte med LDN. Fikk en "ekte" forkjølelse for ca 4 uker siden. Denne ble jeg kvitt i løpet av 4 dager! (før LDN satt en slik forkj. i kroppen i minst 4 uker til sammenligning)

Hjernetåken har lettet betydelig. Puls og blodtrykk har blitt vesentlig bedre. De tunge hjerteslagene er nermest fraværende nå. Hjernetåka har også lettet vesentlig og jeg føler meg klarere i hodet. Ikke så "fraværende" lenger.

Har også fått betydelig mer energi i kroppen og jeg blir ikke så sliten som før, ved samme anstrengelser. Opplever også at jeg tåler noe mer stress en tidligere, mindre lysømfindtlig. De dårlige periodene er kortere, de gode periodene er blitt lengre. Ikke frisk av ME, men en del symptomer er vesentlig redusert. Færre toalettbesøk om natten. Nå er det i max en tur pr. natt. Synet. mindre "film" på øynene og redusert tåkesyn får jeg også nevne.

Sykdomsprogresjon: Den har stoppet
Alle vet jo at jeg mistenker ME, og jeg har da disse symptomene til felles med vedkommende:
- Muskelsmerter (tannverklign.smerter) i kroppen - visse spesifikke steder som er grusomme.
- Sterke nakkesmerter.
- Kronisk bihulebetennelse.
- Store søvnvansker og uoppfriskende søvn.
- Lite energi og kraftig symptomforverring ved anstrengelse.
- Tunge hjerteslag
- Tåkesyn, hjernetåke og generell influensafølelse i kroppen.
- Vannlatingsproblemer. Måtte opp om natten på toalettbesøk snitt rundt 3 ganger pr. natt. (Opptil 5 ganger på meg? Etter medisin mot hyperaktiv blære: 1-2 ganger. Men nå økende igjen, har nok kronisk blærebetennelse også, i alle fall hele den kalde årstiden. Har begynt på tranebærtabletter igjen, og det hjelper.)
http://www.ldn.no/

Men jeg blir skremt når jeg leser dette:
Dessverre er søvnproblemer en av meget få bivirkninger av LDN. Dette regnes som en initiell bivirkning dvs at den i de aller fleste tilfeller går over etter kort tid, vanligvis en til to uker. I enkelte tilfeller kan dette dessverre vare over lengre tid og jeg mener å huske at det er registrert tilfeller på mange måneder.

De mest vanlige bivirkningene er søvnproblemer og merkverdige drømmer. Den bivirkningen som er mest rapportert til å vare over tid er økt spastisitet i bena.
Ettersom søvnproblemer allerede er et fryktelig problem for meg, kan jeg ikke skjønne at jeg skal orke å gjøre noe som kan forverre dette. Og spesielt ikke hvis det kan trigge ytterligere Restless legs - jeg har ingen medisiner jeg kan to mot dette i forveien fordi jeg får for store bivirkninger.

Og rare drømmer, det har jeg jo nok av fra før av. Vil de si at ldn kan påvirke binyrene? Hm.... det minner meg om en annen medisin jeg leste om ei gang som ga mareritt, men finner ikke igjen linken dessverre.

Men jeg er i alle fall interessert i flere pasienthistorier, noen som vet om noen?