Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    København, Danmark
    Meldinger
    18

Standard Helt rask... men alligevel syg?

Hej med jer,

Jeg er en dansk pige på 28 år der lige har fundet dette forum. Grunden til at jeg skriver her, er fordi at jeg siden mange år (Ca 10 år) har døjet med forskellige ting... Depression, angst, krampe i arme, brystsmerter osv osv osv. Jeg har fået antidep., har været igennem alle mulige og umulige tester af det ene og det andet. Min læge kan ikke finde noget som helst, og behandler mig som om jeg vore en hypokonder. For lidt tid siden fik jeg så at vide at min farmor og faster begge to har Hypotyreose. Så begyndte jeg at lægge tingene sammen og fandt ud af at alle mine symptomer passer skræmmende godt ind på lige det. Min læge har dog aldrig tjekket mit stofskifte, og siger at mine symptomer slet ikke har noget med hinanden at gøre. Jeg er så vred, desperat, træt og opgiven, over at skulle kæmpe denne kamp! Jeg har tidligere lavet en liste og givet min læge, fordi at jeg ville at han skulle se det sort på hvidt. Den ser således ud:

Svimmel - Kan føle at jeg ”falder” selvom jeg allerede ligger ned. Især når det er mørkt. Det går over hvis jeg tænder lampen. Har svært ved at gå lige.

Træt - Kan sove 24 timer i døgnet, uden at føle mig mere frisk. Føler ikke at jeg er rigtigt vågen. Kan næsten falde i søvn når jeg sidder og arbejder.

Langsom og sløv tankegang

Dårlig til at håndtere stressede situationer og mange mennesker

Meget følsom overfor stærke lyde og lys

Dårlig hukommelse - Har problemer med at lave hele sætninger og huske ord og ting generellt, og jeg har ALDRIG haft disse problemer før.

Klodset - Kan gå ind i ting, sager og mennesker. Kan tabe ting jeg holder i hånden.

Smerter - Underarme, muskler, nakke, ryg, knæ, skuldre osv (Ekstra meget når der er koldt)

Krampe/smerter i brystkassen

Krampe i mine arme

Syn - Mit syn er blevet dårligt de sidste 2 årene. Det er som om der ligger et slør over mine øjne.

Kuldskær - Er frossen og kuldskær, selv om sommeren.

Tør hud

Tørt og spaltet hår

Skøre og stribede negle

Hævelser omkring øjnene, samt sorte rande

Hævede ben. Især omkring anklerne.

Vægtforøgelse – Min vægt kan skifte stort, ca 3 kg bare i løbet af en dag

Forstoppelse

Forværret allergi

Nedstemt

Angst

Nu er min læge dog endelig gået med til at teste mit stofskifte, men jeg føler ikke at jeg kan stole på hans dømmekraft. Er det muligt at have lavt stofskifte selvom det ville vise sig at mine prøver er "normale"? Jeg vil så gerne bare have en diagnose, så at jeg ikke går rundt og føler mig... Ja, "ikke som mig selv".

Jeg har et godt job, styrer store projekter og er ansvarlig for mange mennesker. Jeg er i bund og grund rigtig lykkelig, og har opnået mange af mine mål. MEN jeg vil bare fungere som jeg gjorde for mange år siden. Jeg vil ikke være hende den trætte, halv hypokonder, som går til lægen hele tiden.

For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Hej

Hej
    ..og velkommen til.
    Det kunne bestemt godt lyde til at du har problemer med stofskiftet. Det er godt at du nu har fået lægen til at tjekke dit stofskifte.
    Du skal forlange en kopi af blodprøvesvarene. Mange læger siger at tallene er "normale" selvom de ligger over referenceintervallet.
    Vi håber at lægen håndterer det fagligt forsvarligt, men bed alligevel om tallene og skriv evt. herind bagefter og få en vurdering af svarene.
    Held og lykke
    Mvh. Gitte

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard

Velkommen Nocturne Jeg er enig med Gitteh i at du må sørge for at du får utskrift av blodprøvesvarene dine med referanseverdier.

Det er forståelig at du har mistet troen på legen din når han har fått din symptomliste og ikke har hatt vilje eller evne til å sjekke stoffskiftet ditt. I stedet har du fått antidepressiva. Historien gjentar seg, og det ser ikke ut til å bli bedre. Dette er et område der legene ikke har kompetanse, derfor er det greit å skylde på psyken til pasienten. På den måten slipper de å forholde seg til sin egen inkompetanse.

Lykke til, det blir spennende å se svarene på prøvene dine.

fra Lie

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard

Hej Nocturne,

Velkommen til endnu en landsmand!

Det lyder godt nok som om du har stofskifteproblemer. Jeg var også svimmel / vertigo før jeg kom på medicin.

Jeg håber, at din læge tester dig for jern, ferritin og B12 foruden de sædvanlige TSH, T4, T3 og TPO antistoffer.

Det bliver spændende at se resultatet af dine blodprøver.

Der er god hjælp at hente her i dette forum.

kærlig hilsen
    Ninus

Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    København, Danmark
    Meldinger
    18

Standard

Tak for jeres svar. Jeg skal poste mine prøvesvar når de kommer i næste uge... Hvis han vil gi' dem til mig vil sige!

Når jeg først luftede tanken om at det kunne være mit stofskifte, så bad han mig om at række hænderne frem med fingrene oppad. Bagefter lagde han et A4 papir på hver af mine hænder... Da papirene låg rimelig stille (ergo, jeg ikke rystede på hænderne) så var hans konklusion at " der ihvertfald ikke fejlede noget som helst med mit stofskifte". Heldigvis kan jeg tage sådant med lidt humor, og sagde at jeg ville føle mig lidt mere sikker, hvis der blev taget nogle prøver Og JA jeg skal skifte læge i næste uge.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Davs, Nocturne og velkommen

Du har veldig mange symptomer på lavt stoffskifte, men kanskje også et par på høyt stoffskifte, så du bør også teste antistoffet TRAS. (Noen med lavt stoffskifte innleder sin stoffskifte-sykdom med en periode med høyt stoffskifte). Du har også noen symptomer på ubalanse i cortisol-produksjonen, så hvis du kan få legen til å teste også ditt cortisol, hadde det vært fint.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    København, Danmark
    Meldinger
    18

Standard Så har jeg fået svar på mine blodprøver

Hej med jer,

så har jeg endelig fået svar på mine prøver hos lægen. Der er ifølge ham, intet galt... Jeg kan jo også se at de er indenfor reference rammen. Han siger at jeg skal lade være med "at finde" symptomer, og at jeg skal begynde at spise sovepiller mod min træthed (!?). Snart må jeg måske bare tage til en psykolog, når nu min læge er så sikker på at det hele er psykisk

Kan I se noget min læge ikke kan?

TSH - 3.91 (0,4-4,0)
    PT3 - 2,06 (1,00-2,60)
    PT4 - 99 (60-160)
    Folater - 0,4
    P-Jern - 10 (10-35)

Der er også en masse levertal og andet som jeg ikke kan finde ud af om det er vigtigt eller ej.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

De valgte prøver er ikke gode nok til å si om du har for lavt stoffskifte.
    TSH er den eneste av de prøvene som er den riktige type, men den må sammenholdes med andre for å kunne si noget.
    Men den er antagelig for høy.
    Hvis også fritt T4 er for lav, så har du en tilstand som kan være begyndelsen på lavt stoffskifte.
    Hvis du så også har antistoff - så er prognosen ikke så god.
    Antistoffprøver skal tas : anti-TPO og TRAS.
    Av funksjonsprøver er ikke de oppgitte totalverdier brukelige i en tolking. Prøvene skal være av det thyroxin som er frit i blodet - ikke av det som er proteinbundet (som dine prøver er)
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    De valgte prøver er ikke gode nok til å si om du har for lavt stoffskifte.
    TSH er den eneste av de prøvene som er den riktige type, men den må sammenholdes med andre for å kunne si noget.
    Men den er antagelig for høy.
    Enig. Meget enig. TSH er for høj. Referenceværdi er sat for højt. I hvert fald, hvis man skal have chancen for at "opfange" sygdommen før skaden er blevet for alvorlig.

Nocturne. Du er nødt til at blive enig med dig selv om du ønsker/orker at kæmpe mod din læge, eller om han skal skiftes ud med en, der forhåbentlig er bedre opdateret på området.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    København, Danmark
    Meldinger
    18

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa
    Nocturne. Du er nødt til at blive enig med dig selv om du ønsker/orker at kæmpe mod din læge, eller om han skal skiftes ud med en, der forhåbentlig er bedre opdateret på området.
    Jeg er lige blevet enig med mig selv Har fundet en privatlæge som jeg skal til på tirsdag. Der er trods alt ikke nogen der kender min krop bedre end mig selv - og den er ude på ballade lige nu (sammen med min læge).

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn