Viser søkeresultater 11 til 14 av 14
-
31-10-07, 09:02 #11
Nei - det blir litt feil Stina. Antistoffene påvirker bare kjertelen. Det er ikke hormonene som blir påvirket.
Antistoffene er jo der lenge etter at kjertelen er borte. Det er DA det sies at de ikke kan merkes. Det er da pasienter sier at de kjenner seg bedre når målingene er lave. Det har jeg iallfall lest.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-11-07, 00:13 #12
Hæ? Til det første forstår jeg hva du mener, og du forstår vel hva jeg mener? Hormonene blir ikke direkte påvirket, men resultatet blir jo slik etter ei stund.
Og du mener at antistoffene ikke kan merkes etter at kjertelen er blitt ødelagt? I så fall, er det vel det samme som legen mener, "når sykdommen har brent ut..." Og kanskje det stemmer overens med min egen oppfattelse - "krigføringen" opphører - for det er intet å føre krig mot lengre. Masser av soldater, men intet å angripe.
Forresten - tror kanskje legen nevnte en gang når jeg spurte mer om dette; etter overgangsalder... Men jeg er ikke sikker. Likevel ikke umulig, spesielt med tanke på at jeg har antistoffer mot eggestokkene også.
Men hele "greia" passer ikke på meg, altså hvis man antar at kjertelen er ødelagt etter et par år med antistoffer - her er ingenting brent ut etter minst 10 år med antistoffer. Men det kan kanskje være mange år mellom det at kjertelen er permanent bestemt til ødeleggelse - og til den er helt ødelagt?
Når du sier at målingene er lave, noe spesielt tall du tenker på her? Mine er langsomt på vei ned, men ingen bedring i sikte enda... ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
01-11-07, 13:39 #13
Det er jo så mange forhold som spiller inn at det blir vanskelig - og du har jo enda noen ekstra .......
Men når utgangspunktet er at kjertelen opphører å funke etter noen år med antistoffer, så er det jo ikke sansynlig at den virker etter 10.
Altså hvis man følger det som skrives. Og jeg vet faktisk ikke om det kan være litt funksjon igjen etter så lang tid.
Jeg synes likevel at man i et feilsøk ikke skal basere seg på det minst sansynlige.
Jeg ville vel gått ut fra at den ikke produserer noe og satt inn dette som et moment i feilsøkingen din.
Da blir det vel heller sånn : Hvorfor tåler jeg ikke en thyroxindose som gjør at stoffskiftet kommer i full funksjon ?
Eller liknende. Du kan sikkert stille deg selv et bedre spørsmål - og søke svaret.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-11-07, 20:02 #14
Teorien er at når hele kjertelen er ertstattet med bindevev, da vil ikke antistoffene lenger finnes.
Men jeg vet ikke om det skjer.
Har hørt om noen, både på thyroid.about.com forumet, og på ht-mb-foumet (tyskland) som fikk fjernet hele kjertelen pga stadig svingende antistoffer og mer. Da forsvinner jo antistoffene. De som har fjernet kjertelen pga thyca måler jo nettopp noe i den duren jevnlig for å sjekke om det er noe thyreoideavev igjen. det skal ikke så mye til før testene slår ut.
Minteori er derefor, pga alt det som thycapasientene må gjennom, at våre kjertler (vi som bare har hashimotos) aldri vil forsvinne nok til at antistoffene blir helt borte, eller?
De (thycapasenter) må jo få skyhøy TSH for at resterende thyreoideavev blir mottagelig for radioaktivt jod. Og noen andre prøver viser senere om noe vev allikevel har unnsluppet.
Forresten så gjør lav TSH at antistoffene samt resterende vev for oss som har hashimotos blir lave , og for thycapasienter også. står end el om det i www.thyroidmanager.org
Svar med sitat
Bokmerker