Viser søkeresultater 41 til 50 av 76
Threaded View
-
28-10-07, 10:52 #11
Så spennende....
Nei, jeg har jo tatt en enkel blodprøve for test av Cøliaki for noen år siden, negativ, men jeg har jo hatt like mange mage- og tarm-problemer for det.
Ferritin/jern har jeg ikke hengt meg så mye opp i enda - enkle jernprøver er vel blitt tatt inn i mellom og vært innenfor ref. Men så fikk jeg et blad fra søvnforeningen om at jern kunne ha noe med restless å gjøre, som jeg jo har.
"Jernmangel og RLS
Jan Ulfberg tok også for seg en rekke forskningsresultater som viser at det er en sammenheng mellom jernmangel og RLS. Pasienten trenger ikke være anemisk for at en slik sammenheng kan påvises. Ved anemi er jernlagret i benmargen redusert til 0 og serum-ferritin mengden under 10 mikrogram/liter.
En del forskningsdata indikerer at en hovedårsak til RLS kan være at det er redusert nivå på tilgang og overføring av jern i noen av de basale ganglia (ansamlinger av nerveceller) i hjernen i områdene substantia nigra og potamen, noe som virker negativt inn på dopamin syntesen.
Det er også satt frem hypoteser om at årsaken til den reduserte tilgangen på jern i hjernen, kan skyldes defekt i transporten av jern til hjernen."
Somnus Nr 2, 2007, s. 7.
Nora - konsen flyter jo vekk med en gang jeg ser noe utenlandsk, så jeg må nok lese om igjen. Men jeg oppfatter dette som litt av det samme som kommer fram her, eller i alle fall "i samme gata":
http://www.forskning.no/Artikler/2007/s ... 0701945.99Jakten på fellestrekkene
Tidligere var det god vitenskap å hevde at det er et klart skille mellom autoimmunitet og allergier.
Sollid har en målsetting om å finne fellestrekkene ved sykdommene. Slik kan han og kollegene ved det nye senteret kanskje bane veien for nye behandlingsformer og et bedre tilbud til mange pasienter.
Når en person med cøliaki får i seg mat som inneholder gluten, blåser kroppen hornsignalet som signaliserer at det er full krig på gang i tarmen. T-cellene, som styrer «programmeringen» av immunforsvaret vårt, varsler soldatene i immunforsvaret om at det er fare på ferde, og deretter settes angrepet i gang.
Cøliaki har ... en rekke fellestrekk både med de autoimmune sykdommene og med allergier, forklarer han.
For forskerne har funnet genetiske variasjoner som kan settes i sammenheng med en rekke sykdommer, blant annet tarmsykdommen Crohns sykdom, leddgikt og diabetes type 1.
Og ang T-celler, de er det jo trøbbel med i autoimmune sykdommer, har jeg funnet ut av før ;)
http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=1442"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Svar med sitat
Bokmerker