Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
-
27-10-07, 12:18 #1
Vondt i håndleddet mitt *syte* ;D
Hallo!
Jeg har så vondt i håndleddet mitt for tiden, har hatt det i perioder de siste årene. Hvis jeg bruker hånda for mye så blir håndleddet en eneste stor smerteklump etterhvert. Jeg bruker pc/mus en del, men ikke overstadig mye. Har lest at hypotyreosepasienter kan få noe som heter carpal tunnel syndrom (??). Er det noen her som kjenner til dette og vet hvordan dette kan undersøkes? Jeg trodde jeg hadde senebetennelse en gang og gikk til legen, men fikk ikke hjelp (for et sjokk liksom)
LiljeAutoimmune sykdommer:
-Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
-Cøliaki siden ca 2001
-Vitiligo
-
27-10-07, 12:31 #2
Du bør få en utredning om dette da.
Om det er Carpal tunnel syndrom kan du ha andre sykdommer som feks. begynnende revmatisme, sukkersyke, akromegali, amyloidose og slikt.
Du må få avgjort hva som gjør det.
Er du ung får du ikke operasjon sånn i første omgang. Da prøver de kortison og andre midler først.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-10-07, 12:55 #3
Takk for svar n`Finn! Vet du hvordan man undersøker slikt? røntgen eller noe sånt? Skal snakke med legen til uka
Autoimmune sykdommer:
-Cøliaki siden ca 2001
-Vitiligo
-
27-10-07, 14:44 #4
Så vidt jeg vet er det en spesiell nevroligisk undersøkelse hvor de undersøker nervebanene med bla. strøm.
Og det er fastlegen som henviser deg.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-10-07, 15:04 #5
Hvordan arter smertene seg? Typisk v carpal tunnel syndrom er stikkende smerter og dovninger i fingre, mange våkner om natta og må riste handa. Endel blir også slepphendte
Sjøgrens syndrom, Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
-
27-10-07, 15:33 #6
Hei.
Om du trykker hardt på håndleddet og beveger det så vil du kjenne om du har senebetennelse. Det vil da kjennes ut som potetmel. Ellers så er det vanlig at vi med lavt stoffskifte får vondt i håndledd og fingre men det er IKKE carpal tunell syndrom. B12 mangel kan føre til disse smertene. Ellers så hadde jeg selv smerter i håndledd og fingre for noen år siden. Var til utredning for carpal tunel syndrom. Smertene er borte og jeg vet ikke hvorfor. Kanskje underbehandlet stoffskifte i seg selv forårsaker dette.
Sussi 8)
-
27-10-07, 16:48 #7
Hvis det er carpal tunnel, kan store tilskud af B6 hjælpe.
Prøv at søge under B6 og carpal tunnel på nettet.
Når mit stofskifte er lavt, får jeg altid problemer med højre hånds håndled og fingre - kramper, stikker, svaghed.
-
27-10-07, 17:03 #8
Hei.
Ja det stemmer ninus. Slik hadde jeg det også men etter en tid (2-3 år) etter at jeg startet med levaxin forsvant det. Har ikke hatt det siden.
-
28-10-07, 07:38 #9
Tusen takk for svar alle sammen!
Jeg har også en mistanke om at det uregelmessigheter i stoffskiftet som forårsaker det, selv om det for tiden er innenfor "normalen". Som jeg skrev i en annen tråd så hadde jeg TSH på 11 i juni uten at legen ga meg beskjed og fikk ikke vite om dette før for ca 1 måned siden. Da var plutselig TSH på 2 igjen, men jeg bruker å ha den på 1 pluss/minus. Det er jo ikke så langt fra 2 til 1, men kan det stemme at jeg har symptomer? Da tenker jeg også på at jeg hadde TSH på 11 i juni og at jeg kanskje "får igjen" for det nå? Jeg har en FT4 på 19 nå, men de siste årene har jeg alltid ligget litt høyt, dvs en FT4 på ca 23 og trivdes veldig godt med det så jeg vil tilbake dit! Endokrinologen mente jeg kunne øke med 50 ug i uka, men jeg vurderer å kjøre på med en økning på 100 ug. Tidligere har dosen vært 150 ug man-fre og 100 ug lør-søn.
Har også en del smerter i nakke og armer og ofte hodepine - spørs om dette er de typsike muskelsmertene som vi med hypotyreose opplever! Selv om jeg er innenfor normalen så er jeg jo vant til å ligge lavere (TSH) og høyere (FT4) så da kan det jo være mulig at jeg merker effekten av det?
Etter å ha lest det dere skriver så tror jeg ikke jeg har carpal tunnel eller senebetennelse i alle fall. B12 var på rundt 500 tror jeg, så er ikke det heller. Plagsomt er det uansett - i går måtte jeg skrelle 10-15 poteter og var helt ødelagt i håndleddet etterpå og hadde krampelignende smerter selv om jeg holdt hånda i ro. Får høre med fastlegen min til uka!
Og igjen, takk for hjelpen alle sammen!
Autoimmune sykdommer:
-Cøliaki siden ca 2001
-Vitiligo
-
28-10-07, 13:29 #10
<<<<<<<<<du drev og skrelte poteter. Flere rpå amerikanske forums skriver de reagerer nettopp med smerter på poteter. du kan jo hvis du vil prøve fire uer uten poteter, altså helt uten poteter. Bare ta mer grønnsaker istedenfor ved middagsbordet...Og de som prøver LOD, low oxalate diet, skriver at de har problemer med nakke osv. Spelsielt en som har problemer med tungmetaller. Oxalater binder tungmetalleri kroppen blant annet.
Enig om dette med å gå tilbake til den ft3 du hadde det bra på.
Svar med sitat
Bokmerker