Shanita

Den andre linken du kom med:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... ID=1132415

Jeg blir altså mer og mer i tvil. Trodde jeg hadde for lite kortisol jeg, men lurer mer og mer.

alle pasientene er plaget med tretthet, redusert appetitt og vekttap
Stemmer i alle fall ikke, altså det med vekttap. Og det står alle.... Ja, bortsett fra ved oppstart på Armour - raste ned ca 5 kg på ca 3 uker, og jeg følte meg ekstra "binyre-syk" da, med mere skjelvinger, frysinger m.m.

Har heller ikke hyperpigmentering som visstnok skal være så typisk... Derimot noen få hvite flekker rundt forbi...

Hypotensjon - lavt blodtrykk? - har jeg vel, selv om endokrinolog ikke var enig. Normalt 110/70. Og spurte primærlege om å måle blodtrykket fra liggende til stående - det sank, noe som kan være tegn på ME (og kanskje for lite kortisol, trodde jeg....). Vet ikke hvor mye det sank, turde ikke spørre.

Thomas Addison beskrev i 1855 et klinisk syndrom med anemi, slapphet, svak puls, irritabel tarm og en merkelig fargeforandring i huden, som han koblet til sykdom i binyrene.
Har aldri hørt at jeg skulle ha anemi, men veldig slapp, svak puls og irritabel tarm er nå påvist.

Som markør på autoimmun binyresykdom benyttes måling av antistoffer mot enzymet 21-hydroksylase
Jeg har fått testet dette antistoffet en gang, og hadde det ikke. Men jeg har lest et annet sted at man skal teste for andre antistoffer:

Autoantistoffene er rettet mot
cytokrom P450 enzymer:
21-hydroksylase: spesifikk for binyrer,
17-hydroksylase: binyrer, gonader
P450scc: binyrer, gonader, placenta
Slide 39
http://avd.rikshospitalet.no/Nettunderv ... n%2006.ppt

Ettersom jeg har antistoffer mot gonadene - primærlegen kan ikke si meg hva de heter - er det kanskje mer sannsynlig at jeg har 17-hydroksylase eller P450scc

Uff, jeg blir gal av å skulle forsøke å finne ut av dette selv.

Jeg så i den første linken du gav meg (i en annen tråd under lavt stoffskifte), så skulle det tas urinprøve flere ganger ved mistanke om cyclic Cushings. Den endokrinologen jeg var til, kommer aldri til å gå med på det.....