Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
Threaded View
-
27-10-07, 10:44 #17
Re: Stoffskiftet bare synker.. Er 17 uker på vei.
heisann! hvet ikke om dette er noe godt svar men....
Vanlig vis er det slik at i første 1/3 del av svangerskapet vil graviditetshormonet hCG- som ligner litt på TSH- kan stimulere stoffskiftet- da vil TSH synke under det normale for å stabilisere stoffskiftet. Når en er ferdig med de 3 første måndene - vil sammenhengen mellom TSH og T4 /T3 etter hvert bli normal igjen.
- Hos oss som har Graves - før vi blir gravide- er det som regel slik at det kommer en lett økning i stoffskiftet (forverring pga. hCG- TSH er allerede lav og kroppen kan ikke justere den ned..... )
Etter de 3 første måndene blir mange rett og slett friske - og får etter hvert normal sammenheng mellom TSH og T3/T4- uten medisiner- dette pga at immunsystemet svekkes for at vi ikke skal støte vekk babyen - en grei bi-effekt er da at antistoffet TRAS- også synker, eller blir helt borte.....
De fleste må regne med at de blir syke igjen 6-12 uker etter fødselen.... og må begynne på medisiner igjen. - men det er nå så.....
Vil nok tro TSH vil begynne å stige nå - og øke T4 verdiene - hvis du har litt is i magen, men ingen kan jo vite noe helt sikkert..... Kan hende kroppen trenger litt ekstra tid for å komme i gang igjen med å produsere TSH- hvis du har brukt forholdsvis store doser propyltiurasil i kombinasjon med levaxin- aner ikke.....
Hva som er farlig lave verdier under graviditet hvet jeg faktisk ikke - men karnsje noen med Lavt stoffskifte hvet?
Det er i allefall viktig at du passer på å ta prøver ofte fremmover og får skikkelig oppfølging.
Du skal ikke gå med aldt for lave verdier over lang tid i allefall- det kan skade barnet. Men har likevel inntrykk av at -det skal litt til- når du har kommet såppas langt. Barnet har nå egen skjoldbrukskjertel og kan produsere en del hormoner selv...... Levaxin er uansett helt ok å ta under graviditet hvis du skulle trenge det. - Men som sakt.... tror nok du har et kjempe bra utgangspungt i og med at TRAS er borte!
Vi er uansett forskjellige- jeg ble gravid rett etter at jeg forsøkte å slutte på medisiner, og verdiene hold seg utrolig nok stort sett stabile. Legen min var litt slurvete med prøvene - og det ble faktisk ikke tatt TRAS prøver under hele graviditeten! - de 4 første mnd. fikk jeg ikke noe oppfølging i det heletatt..... men det gikk bra det også! Er nå lykkelig mamma til verdens vakreste lille krabat!
Lykke til!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lignende tråder
-
Jeg er 27 år og har Graves-hyperthyreose. Har fått diagnosen i 1999
Av irina i forumet OperasjonssalenSvar: 14Siste melding: 10-08-10, 22:45 -
Pas på hvad du ønsker dig:-)
Av Rogi i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 0Siste melding: 21-01-10, 22:58 -
Hva skal jeg gjøre? Hva har jeg rett på?
Av Frustrert i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 6Siste melding: 11-05-08, 20:23 -
Vi ønsker oss barn nr. to
Av Ung mor i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 0Siste melding: 26-07-05, 13:40

Svar med sitat
Bokmerker