Viser søkeresultater 1 til 10 av 76
Threaded View
-
27-10-07, 10:34 #11
Hei Stina! Jeg har cøliaki og kan fortelle hvordan de fant ut at jeg hadde det!
Hos meg startet det i 1993 da de fant antistoffer i blodet mitt mot gliadin og gluten samt positivt endomysium-antistoff. Jeg måtte ta en gastroskopi, og de fant "litt lave totter", men ville vente og se noen år. Jeg har blitt fortalt at det som regel er bare cøliakipasienter som har endomysium-antistoff (så den er en rimelig god markør for sykdommen), men endelig diagnose stilles når man finner forandringer i tarmtottene ved en gastroskopi. Jeg har aldri fått beskjed om at jeg må ta colonoskopi.
Ang. at du blir dårlig av sunn mat - det jeg tror legen mente var at hvis du har en betennelsestilstand i tarmen så kan du få plager av mat som er litt mer "vanskelig" å fordøye. Når betennelsestilstanden er borte så vil tarmen få normal funksjon igjen etter en tid - dette gjelder i alle fall for cøliaki. Det er for eksempel vanlig at folk med ubehandlet cøliaki kan få midlertidig laktose-intoleranse pga at tarmen er betent.
Selvfølgelig kan man få mange plager ved ubehandlet cøliaki pga at tarmen ikke tar opp næringsstoffer - hos meg endte det med konstante mageproblem, depresjon/angst, B12-mangel, jern-mangel og mange andre symptomer. Måtte få B12- og jern-sprøyter over en lengre periode. Til slutt fikk jeg diagnosen og sluttet med gluten. Det det er viktig å forstå er at så lenge man holder seg unna gluten så blir man helt frisk igjen. Tarmen vil normaliseres når det som irriterer den forsvinner. Det kan være litt prakk å leve glutenfritt i starten, men man blir fort vant.
Håper de finner ut av hva som plager deg! Hvis det skulle være cøliaki så er det absolutt ikke det verste å ha for å si det sånn!
Bare spør hvis det er flere ting du lurer på ang. cøliaki, jeg er ikke ekspert på det medisinske bak sykdommen, men vet hvordan det er å ha den
Hilsen LiljeAutoimmune sykdommer:
-Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
-Cøliaki siden ca 2001
-Vitiligo

Svar med sitat
Bokmerker