Endogent Cushings syndrom er en samling av symptomer og tegn som skyldes overproduksjon av kortisol.
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... ID=1345319

Her er det altså snakk om for mye kortisol igjen.

Tilstanden bør særlig vurderes ved kombinasjoner av symptomer som sentral fedme, muskelsvakhet, striae og menstruasjonsforstyrrelser. Osteoporose og impotens er også viktige symptomer.
Sentral fedme har jeg ikke spesielt, hvis ikke armer og ben regnes med, men i de mest stressende periodene i mitt liv, la jeg nok enda lettere på meg, og etterhvert ble det mer på magen. Muskelsvakhet har jeg. Striae fikk jeg veldig mye av på et tidspunkt i barndom/ungdom. Hele meg er full av små og store strekkmerker. Men når jeg var gravid, så smørte jeg mye fuktighetskrem på magen, så jeg ble faktisk ikke noe særlig verre da. Menstruasjonforstyrrelser har jeg alltid hatt. Ikke osteoporose eller impotens ;)

Kan jeg ha hatt en eller flere perioder med høyt kortisol? Eller veksler jeg litt?

Hyppige (over ca. 2/3 av pasientene)
Sentral fedme
Rundt ansikt
Rødme i kinn
Diabetes mellitus, eller nedsatt glukosetoleranse
Gonadal dysfunksjon
Hirsutisme, akne
Hypertensjon

Vanlige (ca.1/3 - 2/3 av pasientene)
Proksimal muskelsvakhet
Atrofisk hud og lett for å få blåmerker, striae
Depresjon og følelsesmessig labilitet
Osteoporose

Mindre vanlige (under ca. 1/3)
Ødemer
Polydipsi, polyuri
Soppinfeksjoner
Fikk måneansikt i alle fall ved siste hestekur av kortison, og enorm sult etter ca en måned på dette. Nå er jeg sliten og dradd i ansiktet. Gonade dysfunksjon har jeg. Økt hårvekst også, er helt lodden, men har alltid vært. Akne begynte for noen år siden og økte... Ellers vet jeg ikke.
Muskelsvakhet, blåmerker, stria, depresjon +, men ikke osteroporose.
Ødemer, alltid soppinfeksjon ved pencelinkur, Polydipsi? - økt drikketendens? Ja, gjett om, tørster som en gal! Og da: polyuri, unormal økt urinutskillelse - jepp, må jo på do hele tiden.

Jeg blir mer og mer forvirret, for mye eller for lite kortisol på meg?

Forklaringen kan selvsagt ligge her:

Pseudotilstander
Andre tilstander enn Cushings syndrom kan gi hyperkortisolisme. Det er fysiologisk å ha høyt kortisolnivå ved alvorlig fysisk stress, som for eksempel ved alvorlig sykdom. Psykologisk stress og depresjoner kan også gi høye kortisolverdier.

Endret døgnrytme, som ved skiftarbeid, kan gi hyperkortisolisme. Det samme gjelder alvorlig overvekt og kronisk alkoholisme. Kortisolverdiene vil vanligvis være kun lett forhøyede ved pseudo-Cushing-tilstander. De fysiske symptomene vil være mindre uttalte enn ved Cushings syndrom
Og det får meg igjen til å tenke på hva som kom først: høna eller egget? Er det mine søvnforstyrrelser som har utløst alt det andre?