Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 25
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hypo betyr at man er hypothyroid, har symptomer på lavt stoffskifte.
    ft4 er stoffsiftehormonet, fritt t4.
    Det er inaktivt, det aktive heter ft3 men man pleier å måle ft4 av visse grunner)
    Vi som tar levaxin , vil typisk ha ft4 i øvre halvdel av referanseområdet, og mange gjerne to tredeler opp.
    Hvi man ikke tar levaxin, kan godt ft4 være midtpå eller litt laver uten at det gjør noe, men mange vil ha hypo-symptomer med ft4 i nedre halvdel allikevel. Det er individuelt. Man trenger ikke å ha ft4 under referanseområdet for å ha hypo-symptomer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hypo og hyper er gresk for under og over. Egentlig overdrevet og underdrevet.
    Hypo brukes mest i daglig tale om en rekke vonter og symptomer som man får når stoffskiftet er lavt - og hyper ------ ja - motsatt.
    Etter en tid vet man hva som er hva uten å se denne snutten :
    http://www.youtube.com/watch?v=yoq2n4IlOWo

Ellers er det vel sånn at kjertelen produserer stoffskiftehormoner som alle blir erstattet av en av dem, når man spiser Levaxin.
    Det kjertelen dessidert produserer mest av er T4. Det heter slik fordi molekylet har 4 jodatomer. Levaxin skal erstatte dette.

T4 svever rundt i blodet og er bundet til et protein TBG - og dette bruker ikke kroppen. Bittelitt av det frigjøres og heter da fritt T4 - og dette brukes heller ikke - ikke før ett av jodatomene er fjernet og det heter T3.
    Da først er molekylformen slik at den kan passere cellenes nåleøye.
    Og det er egentlig det stoffskiftet dreier seg om.
    Det som skjer da er at T3 slipper oxygen inn i cellen og da begynner en forbrenning som skaper varme.

Men det er mye mer - dette er svære greier - lykke til med utdannelsen ..... den er viktig for alle som har disse problemene.
    Da er det er ikke fullt så lett å overkjøre oss med bransjesjargongen ......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    41
    Meldinger
    28

Standard

Uff... blir nesten flau jeg
    Molekyler og alle de navnene på hormonene er som gresk for meg... jaja, har visst om det bare ei uke så det kan hende det er håp etterhvert

Hva kan man gjøre for å gå ned i vekt?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det blir mye på en gang, men etterhvert så er det noe som feser seg.
    Gå ned i vekt er det mange som vil her - ikke lett iallfall.
    Verre for mange av oss - prøv å leve på karbohydratfattig kost og ikek unn deg en enste go'bit.
    No' liv blir det ikke, og ikke er det sikkert du går ned så mye heller.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    41
    Meldinger
    28

Question Jeg er så sliten :(

Jeg har ei lita jente på 5 mnder, og holder nå på med Grete Roede for å få av meg litt vekt... Men de siste ukene så har jeg vært så sliten
    Samboeren min var hjemme forrige uke og jeg klarte knapt å stå opp om dagene... orka ikke... kjennes ut som kroppen brygger på noe om dere skjønner, men jeg blir da aldri dårlig, bare sliiiiten...
    Går forsåvidt greit når jeg har kommet meg opp men....

Kan det være pga stoffskiftet?

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    45
    Meldinger
    533

Standard Sv: Jeg er så sliten :(

Det kan jo være det, men det trenger jo heller ikke være det. Du bør ta en blodprøve på FT3, FT4, TSH for å sjekke om det er i ubalanse.

baremei Gjest

Og jern og B12 (og noen vil sikkert si D). Begge de to første er vanlige å mangle etter svangerskap (og ved lavt stoffskifte), og begge gir mange liknende symptomer, bla en tretthet som går inn til margen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Det fins en form for forbigående hypothyreose som kommer etter svangerskap, det heter postpartum thyreoditt. (ofte blir den dog permanent)

Så man må nok be om anti-TPO-prøven også.

Du kan spørre legen om å sjekke om du har fått postpartum thyreoditt og så ringer vel en bjelle hos ham.

Jeg mener å ha sett noen vitenskapeige artikler hvor de fikk thyroxin og det senket antistoffene og da slapp man ødeleggelesen av thyreoidea pga antistoffene.....og det kand a være mulig å slippe stoffskiftemedisin.
    Men først må man ta thyroxin for å senke TSH , TSH er en av triggerne til anti-TPO.
    Hvis du er forvirret, spør mer her.

Andre ting som trigger anti-TPO er røyk, stress, soya, jod, aspartam, MSG, og ting man er allergisk mot og flere ting. De blir mer drøftet på forums hvor man diskuterer graves sykdom, egentlig. Jeg har denne listen fra Elaine Moore som skriver bøker og har graves selv.

(Jeg selv hade det rimelig greit i flere år med en TSH på nær 2, og så begynte min samboer å kjøpe soyamelk til meg (tålte plutselig ikke melk siden 90-tallet) og den trigget økning av antistoffene osv. og jeg ble dårlig.
    Soya inneholder også phytoøstrogener , og det igjen øker TBG, og mindre thyroxin blir fritt tilgjengelig i blodet siden TBG binder thyroxin. Da faller ft4. Soya hindrer også enzymet som omvandler ft4 til ft3, det aktive hormonet.)

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Hva kan 3 år med røyking (20+ om dagen) og 2-3 liter Pepsi Max om dagen i 10 år ha gjort med meg tro? Hmmmm... Kanskje det + ekstremt stress kan ha ført til at min FT3 økte voldsomt og ga meg hjerteflimmer og nær død?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Oslo
    Alder
    50
    Meldinger
    21

Men stakkars, trådstarter her er jo "bare" ekstremt sliten. Må ikke skremme med hjerteflimmer og nær død da.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn