Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
Threaded View
-
21-10-07, 21:53 #2
Jeg vet jo ikke noe mer enn det du har skrevet i innlegget ditt. Dersom det du skriver i ditt innlegg er all informasjon du har, så synes jeg spesialisten kunne gjort en litt grundigere jobb.
PCOS er en syndrom. Det vil si at det er en samling av diverse symptomer. For å få diagnosen PCOS, så må man oppfylle 3 av 6 krav. Før så var det slik at man MÃ…TTE ha cycter på eggstokkene, men dette er noe de har gått bort fra nå nylig iflg. endikrinologen jeg går til.
På ultralyd sees mer enn 10 cyster i eggstokkene som alle er mindre enn 1 cm.
Du får tydeligvis henvisning til ultralyd og dette kan i seg selv være årsak til at du har mens problemer.
Minst to av følgende problemer:
a. Menstruasjonsforstyrrelser (lang tid mellom menstruasjonene)
Denne har du....
b. Sjenerende hårvekst på kroppen
c. Manglende eggløsning
Dette burde legen funnet ut noe mer om ved å ta flere prøver.
d. Økt nivå av såkalte androgener (testosteronliknende hormon) i blodet
e. Forholdet LH/FSH (hormoner) > 2
Denne er påvist...
Når det gjelder lavt stoffskifte, så kan det være lurt å spørre om du har antistoffer som forårsaker problemet. Har du det så er diagnose lettere å stille. Ellers så er det jo fornuftig etter min mening at legen er såpass oppegående at han gir deg anledning til å prøve medisiner selv om verdiene dine ikke er helt på tur. Mange leger venter kjempelenge og pasientene lider unødig.
Jeg har lest at man kan få kraftigere mens av lavt stoffskifte, og har aldri hørt noe om at man kan få uregelmessig mens av det. Dersom du får påvist cycter på ultralyden, så er det nok PCOS som er årasken. Du vil da ha god hjelp av å gå ned i vekt og mange har god hjelp av å spise lavkarbo diett. Ellers så vet jeg at de som har tendens til lavt blodsukker blir satt på metformin. Metformin hjelper mange med vekt i tillegg til å stablisere blodsukkeret.
Lykke til videre...Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Svar med sitat
Bokmerker