Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    20

Standard Prøveperiode - hvor lang tid før evnt resultater

Hei, jeg har vært hos Omdal og har nå en prøveperiode på 3 mnd med stoffskiftemedisiner. (ny time begynnelsen av desember)
    Jeg har grensehøyt stoffskifte men forhøyet TSH, andre verdier i referanseområdet. Jeg oppsøkte Omdal fordi jeg sover gjennomsnittlig 12 timer i døgnet og fastlegen min mm finner ingen årsak/ behandling.

Når jeg leser litt i forumet her ser jeg at det kan ta lang tid før noen merker bedring. Siden det er litt usikkert om det er pga stoffskiftet jeg sover så mye, - når burde jeg merke bedring? er vel i min 3dj uke på medisiner 1 x levaxin og 2 x armour (skal trappe opp til 3 x armour)
    Har merket at jeg har vært varmere noen dager, muligens i forbindelse med opptrapping men søvnbehovet er uendret.

Nå kan det jo godt være jeg bare er veldig utolmodig, men jeg håper så inderlig at dette kan hjelpe meg og siden jeg ikke har merket noen endring lurer jeg på når jeg kan forvente en evnt endring og når jeg m begynne å se etter andre muligheter.

Varla

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er nok ganske mange som føler seg usikkre Varla.
    Og det har man grunn til - man vet ikke, og får ikke vite noe, og man får heller ingen forsikringer.
    Vi må leve i håpet.
    Du har jo valgt behandlere utenfor det offentlige og jeg tror du har grunn til å stole på behandlerene dine, større grunn til håp enn mange andre.

Jeg mener det, fordi at dine behandlere ikke har kastet vrak på verktøy som finnes til behandlingen av deg - de bruker det som finnes og som de med sin erfaring tror er best for deg.
    Slik er ikke det oficielle behandlingspålegget ! Der har man bestemt at man ikke skal bruke ett av de verktøy som var helt essensielle i min bedring.
    Det offentlige helsenorge avskjærer seg selv - og sine pasienter - fra bruken av et verktøy i behandlingen, og på den måten inskrenker sin egen verktøykasse fra å inneholde 3 til 2 verktøy.
    Man vil kun ha de to syntetiske medisinene Levaxin og Liothyronin der. Armour, som har vist sin dugelighet i 100 ? år vil man ikke bruke.

Men, jeg prater meg bort, dette tar lang tid Varla. Stoffskiftehormon-lageret er blodet, og det fylles sakte opp når du spiser. Så skal det omdannes til hormoner kroppen kan bruke og ut å få igang celler i mange typer vev som har vært sulteforet i lang tid.
    Det tar tid, og det verste man kan gjøre er å starte opp med for høy dose.
    Ta det pent og sett deg selv i ventemodus er det eneste som går - tror jeg .....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei Varla...

Tror dette er veldig forskjellig fra menneske til menneske. Jeg merket bedring på mine symptomer etter 1 uke, selv om ikke alle symptomer ble borte i den perioden. Vet også at andre har brukt betydelig mye lenger tid.

Vet at det kan være frustrerende. Hold ut.. jeg er helt sikker på at andre har opplevd at det har tatt lenger tid og de titter nok innom med flere tilbakemeldinger.

Shanita
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

varla, hva er dosens du tar, tablettene kommer jo i mange styrker.

Hva var din ft4 og ft3 og TSH?
    Jeg var veldig hypo med en TSH på 2,5, og jeg ser på det tyske forumet at noen lab der har øvre grense på 2,12 og noen har faktisk startet på thyroxin med en TSH på 2,2 eller lign. og symptomer.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    245

Standard

Skal du ha en prøvebehandling på kun til sammen tre måneder?
    Jeg har gått 5 mnd på levaxin og er veldig usikker på nytten (sover mindre da!)

Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    94

Standard

Jeg sover fortsatt 10-12 timer til natten jeg da. Har du andre symptomer på at stoffskiftet er i ubalanse? Det kan være bra å måle flere ting og lete etter bedring. Det kan ta tid å bli bedre på mange områder når man er stoffskifte syk.
    Jeg har hatt diagnosen min siden 2005 og har kommet opp på 125 µg til dagen.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    20

Standard

Hei, takker for alle svar!

I slutten av juli tok jeg urinprøve som viste svært lavt jodinnhold < 0,3 så siden den gang har jeg tatt store doser jodtilskudd (kelpasan) samt b12 og D vit tilskudd (grenselav D3 som nå har økt fint til 84, fra 52)
    Siden dette ikke gav meg mere energi satte vi i gang med stoffskiftemedisiner (2 okt).
    Omdal sa noe sånt som at dette burde gi energien min ett krumspring og at om dette ikke hjalp energien min, kan vi utelukke at stoffskiftet er årsaken. Han mente nok at 3 mnd burde være lenge nok til å se om det om det hjalp.

Jeg tar 1 x levaxin 25 mikrogram og 2 x armour 1/2 grain (30 mg)

Prøveresultater:
    18.09.07 15.06.07 12.02.07
    Fritt T3 3,2 3,4
    Fritt T4 15,0 12,2 19
    TSH 4,1 4,5 5,3

Noen av symptomene mine:
    tretthet, økt søvnbehov, tendens til å fryse, forstoppelse, treg mage, konsentrasjonsvansker, nedsatt hukommelse, vansker med å komme på ord, nedstemthet, depresjon (går på antideppresive som fungerer bra. hadde trøttheten vært pga depresjon burde antidepp dempe trettheten)
    samt enormt verk i kroppen (står ikke oppført som en symtom på lavt stoffskifte)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Verk i hele kroppen hadde iallfall iallfall jeg, og mange melder om det, men det pleier å bli bedre for de som er mottaklige for behandlingen de får.

Har du antistoffer da?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    94

Standard

Smerter hører til stoffskiftet det.

Ortopediske/Reumatologiske aspeter:

Muskelsmerter, leddsmerter, hovne ledd, vonde og hovne legger, stivnede ansiktstrekk, langsomme reflekser, tregt bevegelsesmønster, muskel spasmer, høyt s-CK.

Dårlig muskel koordinasjon er også et problem, det får deg til å føle deg klønete. Dette øker med hypotyreosen slik at det blir stadig vanskeligere å utføre enkle motoriske oppgaver. Dette kan skyldes effekten hypotyreose har på koordinasjonssenteret i hjernen (Cerebellum).
    http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... ypotyreose
    Jeg har hatt diagnosen min siden 2005 og har kommet opp på 125 µg til dagen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Din TSH er jo veldig høy, og du ville fått vanlig diagnose hos omtrent hvilkensomhelst lege iOslo-området, og ikke trengt noen prøveperiode på levaxin. Eventuelt ville de uten videre gitt deg 6 mnd prøve på levaxin med så høy TSH.

Jeg tviler på at du merker stort før din TSH nærmer seg 1.
    Jeg helt personlig mener du må opp i vesentlig høyere dose. Har ikke hørt om noen som fikk effekt på så høy TSH.

Ble du nektet av fastlegen din, og gikk du derfor til Omdal?

Ahus har øvre grense grense for normal TSH på 3,5 og andre lab har mellom 3,5 og 4.

TSH tar en tid å gå opp/ned. Nå er altfor tidlig si noe bestemt, siden det tar opp til 6 uker å stabilisere ferdig.
    Men ft4 og ft3 vil man jo kunne se etter allerede etter tre-fire uker.

Du tar nå totalt 63µg t4 pluss 9µg t3, noe som er en passe startdose.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn