Viser søkeresultater 21 til 30 av 38
-
17-10-07, 13:32 #21
Hei
Takker for svar alle sammen, jeg sendte om min situasjon til lommelegen og betalte 295 kr for å få et svar, han svarte følgende om min situasjon
Hei!
Jeg forstår virkelig at du er frustrert over resultatet av denne utviklingen etter å ha fått påvist hypothyreose. Du nevner en verdi på FT3 på 18, noe som ikke stemmer med sykdommen din, men jeg antar dette er en skrivefeil. Du skriver et langt og fint brev og det virker som om du er godt utredet, men på dine symptomer å dømme så er du jo ikke godt nok utredet. Vekttap er ikke unormalt etter oppstart med Levaxin og Liotyronin, men hvis vekttapet skyldes tørste og økt vannlatingstrang så er dette alvorlig.
Det er bra at du har reagert på tørsten, også kalt polydipsi, og at du utskiller større mengder enn normalt (polyuri).
Du sier ingenting om det har blitt tatt blodprøve på fastende blodsukker, fordi pulyuri og polydipsi jo er kardinalsymptomene på diabetes mellitus, eller sukkersyke. En urinprøve vil også kunne si noe om sukker i urinen.
Allikevel er dette ting som du må få utredet. Min første tanke er at du kan lide av det som kalles diabetes insipidus (DI). Denne sykdommen kan være arvelig, eller det kan debutere av andre årsaker i alle aldersgrupper. Ã…rsaken er at kroppen ikke har nok av hormonet ADH, antidiuretisk hormon. Dette hormonet kontrollerer hvor mye vi urinerer i løpet av et døgn.
Ved diabetes insipidus urinerer pasientene fra 3 20 liter i løpet av et døgn, og dette kan være livstruende hvis ikke væske-, salt- og elektrolyttapet erstattes.
Det finnes to typer DI, nemlig sentral DI og nefrogen DI.
Ved sentral DI skyldes hormonubalansen forhold i hjernen, i den nefrogene typen skyldes det forhold i nyrene.
Ved undersøkelse hos din lege kan han finne ut om du lider av dette.
Hvis prøvene viser seg å være normale, finnes det også en psykogen type polydipsi. Disse pasientene vekkes av trang til å urinere om natten.
Jeg kan ikke si om du har kreft eller ikke, og du opplyser heller ikke om du har en primær hypothyreose eller sekundær eventuelt tertiær. Hvis det skulle vise seg at du har en av de to siste er det jo viktig å utelukke hypofysesvulst, spesielt med tanke på synsforstyrrelsene dine. Også sentral DI kan være forårsaket av forhold i dette området.
Så, fortsett utredningen. Det er kanskje en idé at du henvises til en endokrinolog, en hormonspesialist, hvis du ikke allerede er det og lar ham styre den videre utredningen.
Lykke til og god bedring!
Hva tenker dere om dette?
-
17-10-07, 14:02 #22
Han berører ikke hypothyreose spørsmålet så mye da, og polyuri er jo lett å sjekke et døgn man skal være hjemme.
Diabetes er det jo flere blodprøver som fastlegen kan ta innledningsvis.
Sukkerbelastning tror jeg du må ta på et sykehus ?
Og jeg synes ikke du virker godt utredet, men så har jeg heller ikke noen kolleger å skryte av......
For en lege som hører din historie må det være mange baller som henger i lufta - en skulle tro det bare var å begynne å stikke !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-10-07, 14:03 #23
Jeg tenker:
Ta en utskrift av det du skrev og det svaret du fikk av lomme legen. Dette er jo en second opinion til legen din.
Be han sjekke ut alle disse tingene. Bedre å sjekke litt for mye enn litt for lite
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
17-10-07, 14:31 #24
Ja det er virkelig ikke godt å si, skal ta med meg en utskrift å spørre fastlegen, men som regel avfeier han de forslag jeg vil utredes for.
Øyenlegen min har sendt en henvisning til Øre, nese, hals, for han tror jeg har bihulebetennelse ut fra røntgen svarene... har også bestillt meg tannlege time, har ikke vært der på 6 år... så for å sjekke at ikke tennene kan gjøre noen ugang i helsa....
Men oftebro, sjekker ikke han for diabetes? Er ikke han spesialist på hormonsykdommer?
-
17-10-07, 18:53 #25
Leser på noen utenlansdke forums også, og vil også nevne noen fjernere ting slik som Lyme disease (borreliose) som kan gi veldig mange plagsomme og alvorlige birkninger (vi vil høre mer om dette i Norge) og aspergillus i nesa (fins eget forum) men begge de to tingene er mere fjerne.
Diabetes insipidus er også noe å sjekke, enig. Legen mente noe kunne trykke på synsnerven (hypofusesvulster trykkerofte på synsnerven) men de burde kunne ses på MR.
Diabetes insipidus er noe man blir sendt itl endokrinologisk avdeling eller poliklinikk for.
Det var en som ble helt avvist av endokrinologsik avdeling nordpå når det kom fram at hun hadde søkt hjelp i Oslo hos privat klinikk (Balder mener jeg) (prøvene tatt i Oslo var unormale )....
-
18-10-07, 00:26 #26
samme greia med meg. selv om jeg ikke har angst for å gå ut e.l. så er det valium og sobril o.l. eneste som hjelper skikkelig når jeg er dårlig og har smerter.
Har "friske prøver" etter norsk standard, men har stoffskifte problem alikevel, fikk reddning hos Dr Oftebro.
-
18-10-07, 01:58 #27
Det er jo helt hårreisende? Har det offentlige lov til dette?
Opprinnelig skrevet av nora
-
18-10-07, 02:04 #28
Jeg hadde jo mye problemer med synet, tåkesyn, flimmer, bokstaver som hoppet etterfulgt av migrene og kvalme, og øyenlukka hovnet opp... øyenlegen fant ingenting. Fikk etterhvert konstantert lavt stoffskifte, og begynte etterhvert å lure på om det kanskje var sekundær hyp. jeg har, ettersom tsh var lav allerede før levaxinoppstart (men t4 på 9) så jeg fikk ordnet meg MR.. med tanke på hyfofysesvulst, som dermed ville forklare trykk mot synsnerven.. men de fant ingenting. Husker jeg ble letta, men allikevel en vag bekymring, for om jeg kunne stole på at undersøkelsen var foretatt godt nok.
Opprinnelig skrevet av nora
-
18-10-07, 02:08 #29
Husker også jeg var innom en lege på spesialistlegesenteret i Trondheim (aleris), han kunne bekrefte positivt utslag på borelia og epstein barr tror jeg det var, men han kunne ikke svare på om det var dette som forårsaket alle plagene mine (denne legen mente jo at stoffskiftet mitt var fint og antageligvis i sitt stille sinn at jeg var en liten hypokonder), og han kunne faktisk heller ikke si noe om hvorvidt jeg hadde hatt, eller på daværende tidspunkt hadde, kyssesyka. (som er forbundet med epstein barr). Veldig morsomt å betale for slike legetimer hos det private.
-
18-10-07, 15:03 #30
Det er veldig mye om lymes disease på nettet på engelsk, men legene her gjør ikke stort med det, unntatt hvis man er akutt syk. Men jeg mener at det er håp, står visst noe i legetidsskriftet. Husker noe sånt vagt.
Den som ble avvist av endokrinologisk avdeling, var en med mistenkt akromegali. Veldig vondt i hodet hadde hun òg. Lenge. Historien hennes står her et sted.
gutt 81, skaldu gå videre med det med diabetes-insipidus- mistankene, og har du vurdert (sammen med legen selvsagt) å slutte helt med levaxin for å se hva ft4 og TSH blir og hvordan formen blir......jeg tror ene ndokrinolog ville prøvd det som første trinn.
Hendte meg. endokrinologen sa at en TSH på 4,5 var normalt for meg....(de har åpenbart end el sånne pasienter som har høy TSH) men min ft4 var jo på 12 og etter tre måneder kom alle oprinnelige symptomer tilbake og jeg listet dem opp i brevs form, jeg sov også fryktelig dårlig igjen. Kom brev tilbake av den andre endoen med beskjed om å starte levaxin igjen....
Lignende tråder
-
Sarotex tabletter
Av nuttisen i forumet DepresjonSvar: 31Siste melding: 28-11-07, 09:04 -
Hvordan dele tabletter ?
Av FemIce i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 11Siste melding: 10-08-07, 07:48 -
Beinverk!!! Hva hjelper?
Av RIGG i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 1Siste melding: 27-03-07, 20:33 -
ta tabletter resten av livet?
Av komlå i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 05-02-07, 18:14 -
Proteintilskudd hjelper det?
Av gutt_81 i forumet AminosyrerSvar: 4Siste melding: 17-01-07, 15:02
Svar med sitat
Bokmerker