Side 3 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 76
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Tusen takk for oppmuntringen, cat Jeg håper du har rett, at jeg er gjennom det verste.

Shanita - jeg tør nesten ikke spørre Hva er divertikler?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Lekk tarm er noe en nevner med stoffskiftet. Vet ikke mye om det, men kanskje verdt å sjekke opp Stina
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Er det sant?

Kjente ei med det + mye dårlig + veldig tynn + psoriasis. Kunne ikke forstå hva som var galt med henne, ville så gjerne hjelpe. Ja, veldig lavt blodtrykk hadde hun også. Jeg foreslo stoffskifte blant annet, tenkte litt på høyt stoffskifte. Men vet du hva, det var faktisk Lupus hun hadde. Ikke lett alltid å skulle ut fra symptomer forstå hva folk feiler, fordi symptomene varierer fra menneske til menneske, og noen ganger feiler vi flere ting.

Men dette har jeg ikke, endelig noe jeg ikke har. Jeg får glede meg over det. Og stakkars dem som har det, håper de får hjelp.
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Så har jeg vært til colonoskopi.

Må skrive ned det jeg kan huske. Legen påstod at jeg ikke kom til å huske noe de neste 8-12 timene pga beroligende medisiner, så.... ;)

Fine slimhinner, han kunne ikke se noe galt, men kunne selvsagt ikke vite om det var noe galt med muskulaturen (det som blir peristaltikken, tror jeg). For jeg har jo hatt treg mage siden jeg var liten. Min oldemor satt med et spisset såpestykke oppe i rompa mi for å forsøke å få meg på do. Og nå, etter en grusom tømmeprosess, så var tarmen fremdeles ikke tom - enda jeg ikke har spist siden lørdag kl. 18.00. Var full av rosiner og har ikke spist rosiner på havregrøt siden fredag 11-12 tiden. Og jeg har rent mye mer på do enn det stod på veiledning - har løpt nesten i 24 timer, og det var rimelig vondt etterhvert - til sist var alt bare sår og hermorider! Dette var veldig uvanlig, sa legen, at jeg fremdeles hadde så mye i tarmen altså. Og så fikk jeg skryt, for når de kom til der og der, så pleide folk å skrike noe forskrekkelig, sa de. Joda, jeg hylte jo også litt til når de bl.a. stakk meg litt på levra m.m. Han sa at jeg måtte være vant til store smerter (vet ikke om han da mente bare tarm-systemet eller generelt). Jeg sa at folk var jo så forskjellige - det som gjorde veldig vondt for en, var kanskje ikke så ille for en annen. Og gastroskopien på meg, den var jo ille med alle de brekningene. Han gjentok når jeg gikk at han var imponert. Ikke verst å høre, når man ofte får hentydninger til at om nå ja.... er ikke noen av de smertene innbilte da... eller psykiske...?

Jeg hadde mange spørsmål, men han mente som sagt at jeg ikke ville huske noe etterpå, så det var ikke vits i å snakke om så mye, han ville skrive til legen. Og da sikkert sende med resultater av biopsier. Men jeg sa til ham at noe er galt i magen min uansett om dere finner noe eller ikke. Hva da? Det var vel da han snakket om dette med muskulaturen i tarmene, men det gikk visst ikke an å undersøke det.

Jeg håper de finner noe, vil ikke gå rundt som en potensiell hypokonder. Jeg vil bli trodd!

Men han fant jo sist gang det med dårlig lukkemekanisme i alle fall. Fikk tabletter for halsbrann, har ikke forsøkt de enda pga denne kommende undersøkelsen. Lurer på om de hjelper for kvalmen min også?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Eksplosjon i endetarmen

Ved tarmundersøkelser sprøytes det gjerne inn luft for å utvide tarmen og gjøre det lettere å se hva som er der inne. Leger går nå ut mot denne potensielt eksplosive praksisen.
    http://www.forskning.no/Artikler/2007/juli/1184323689.6

Godt jeg ikke leste den før undersøkelsen!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Tror ikke jeg ville tatt den undersøkelsen jeg heller om jeg hadde lest det der!! 8)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

OK - et lite "nervøst sammenbrudd"

Legen ringte.
    Måtte komme og ta blodprøve. Mage-tarm-spesialisten hadde skrevet til ham og jeg måtte da ta en blodprøve som suplement til resultatet av undersøkelsen. De hadde funnet noe...

Javel ja, ja det er jeg jo glad for da. Eller ikke glad for at de finner mer galt med meg, men glad for at de finner "beviser" når jeg selv lenge har visst at noe er galt. Ja, han forstod jo det.

Og så vil jeg forresten friskmeldes psykisk. Jeg vil friskmeldes fra det at jeg skal ha noen løsreven depresjon eller noe, de psykiske problemene jeg måtte ha har sammenheng med resten. Joda, og fysisk sykdom kunne gi psykiske utslag, sa han.

Som oftest en veldig grei lege....

Og så, glapp det ut av meg, har jeg hatt en forferdelig opplevelse med endokrinologen. Ã…, om jeg hadde vært der? Jo, fikk en plutselig innkallelse. Og det var ingen fornøyelse. Han virket grei til å begynne med, men så viklet han seg tydeligvis inn i det psykiske. Ja, de gjorde ofte det når de ikke fant noe på prøvene, mente legen (men han har jo ikke engang tatt noen prøver av meg....). Ja, men nå vil jeg friskmeldes, for noen av disse spesialistene henger seg på det psykiske med en gang. Men jeg får få en time hos deg så får vi snakke om det.

Litt shaky i stemmen ;)

Men funnet i magen (tynntarmen) var da: celle-forandringer på biopsien som kunne ligne på betennelse - forenelig med Cøliaki. Og da måtte jeg ta prøven. Blir engestelig når jeg hører ordet prøve igjen, for jeg har jo tatt en og den var negativ. Når da, lurte legen på. Noen år siden. Og jeg kan vel ha Cøliaki uansett? Vel, han mente at mage-tarm-spesialisten måtte avgjøre det. Men noe har de jo funnet uansett...

Men da har han uansett funnet hos meg: dårlig lukkemekaniske på mage/spiserør. Dårlig tømming av tarm, selv om jeg fulgte tømmeregimet nøye (og fikk vel diare i ei lita uke pga den dritten, samt veldige "luftsmerter?"), kunne indikere muligens noe galt med muskulaturen. Og nå noe som lignet på en betennelse. (Ã…ja, må forresten ikke glemme: han mente at jeg måtte være vant til store smerter og at han var imponert over hvordan jeg klarte undersøkelsen - ikke ofte jeg får høre slikt, så jeg får forsøke å suge det til meg.)

Jeg vrælte rundt her i 10 minutters tid etter å ha lagt på. Tror ikke det var fortvilelse over evt å ha Cøliaki, nei, det var nok mer lettelse over "beviser". Spesielt etter den fæle nedturen med endokrinologen.

Så vil jeg bare si til dere at hvis noen skal ta en slik undersøkelse: endoskopi, og har mulighet til å reise hertil på fritt sykehusvalg eller noe, så kan jeg da tipse om hvor jeg har vært: kort ventetid og veldig hyggelig lege og sykepleiere.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Kom til å tenke på...
    Det siste innlegget kan virke forskrekkelig rotete hvis man ikke har fått med seg hva som skjedde hos endokrinologen. Det står det om her:
    http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... c&start=40

Og så kom jeg til å tenke på mens jeg hadde colonoskopi så snakket jeg om at jeg reagerte på veldig mye mat med halsbrann, vondt i magen, luft i magen, diare, forstoppelse osv. Og jeg sa at jeg faktisk ble verst av sunn mat som grønnsaker og frukt. Han sa at det var vanlig det.... ???

Så hvis jeg har Cøliaki, hvordan skal jeg da klare å spise mer av dette som jeg blir dårlig av og mindre av det jeg tåler mest?

Og så lurer jeg på om jeg ofte kan føle meg sulten da fordi disse tarmtottene ikke får tatt opp den næringa jeg trenger?

Og så lurer jeg også på om min utmattelse kan skyldes at tarmen ikke tar til seg næring? (Jeg spiser jo mye vitaminer nå, og prøver som tidligere er tatt viser jo ikke mangler, men likevel...??)

Kan Cøliaki virke inn på søvnen?

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Stina,

Biopsi runder har jeg vært gjennom opptil flere ganger. Det er et par ting du bør vite om akkurat det....

1. Det er veldig vanskelig for patelogen å si hva som er hva. De skriver gjerne at det kan være forenelig med bla bla bla eller bla bla bla. Det er kun tilfeller der de har flere biopsier de skriver noe konkret.

2. De ber alltid om utfyllende blodprøver slik at de kan utelukke det ene eller det andre.

Jeg tror at dersom du hadde hatt cøliki, så hadde de nok sett det allerede når du var til gastroskpi. Cøliki rammer nemlig ikke bare en del av tynntarmen. Det rammer hele.

Betennelses tilstander som Crohns derimot kan ramme bare den ene delen av tarmen, men som regel ville det også vært noe i tykktarmen, så det kan være derfor de vil ha Cøliki testet først.

Det er ganske frustrerende. Jeg har vært gjennom samme runddansen jeg også.

De fant verken noe i øvre del av tynntarm ved gastroscopi eller nedre del ved colonscopi. De fant derimot sår i tykktarmen. Mine sår er forenelig med UC, men jeg har mest sannsynlig Crohns på grunn av det spesielle mønsteret sår forårsaket av Crohns danner. Det vil si at jeg har spredte sår i tarmen min med frisk vev i mellom, noe som er typisk for Crohns. Selv om Ulcerøs kolitt rammer bare tykktarm og endetarm så får jeg altså ikke denne diagnosen basert på mønster og fordi jeg aldri blør. Blod er mest typisk ved UC.

Jeg vet om flere som har brukt mange år på å få en korrekt diagnose på tarmproblemene sine, og enda flere som har fått diagnose IBS i mange år før de har fått IBD som diagnose. Noe som er tragisk når du tenker på at disse personene kunne vært under behandling i mange år.

Det jeg vil frem til hvertfall er at alle disse tarmbetennelsene kan vise seg på ulike måter med med visse likeheter, noe som gjør det vanskelig å diagnosere.

Det du nevner med grønnsaker er jo typisk for IBD. De fleste har tåler lite grønt. Jeg er nok en av unntaka der. Av en eller annen grunn kan jeg spise alt av grønt, selv om jeg får mye luft, så har jeg så godt som aldri smerter. Heldigvis...

Her har du link til forumet til LMF som er landsforeningen for fordøyelsessykdommer. Du kan jo "smuglese" litt og se om du kjenner deg igjen i noe av det som blir tatt opp...

http://www.lmf.csbkunder.com/

Shanita
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Gulp, Shanita, nå som jeg trodde at jeg skulle få et klart svar på noe av "hypokonderiet" i alle fall

Det er utmattende dette her....

Du - hva er IBS og IBD?

Side 3 av 8 Først 12345678 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn