Så sterke anfall KAN være noe så enkelt som kolikk, spesielt hvis det slipper taket etter brå bevegelser, gåing eller oppkast/dobesøk.

Sønnen vår hadde dette jevnlig over et par år, stakkars liten, og alt mulig ble sjekket. Han gråt og hylte og lå på badegulvet uten å klare å rette seg ut, for ikke å snakke om å gå. Så vi bukserte ham opp på rygg og ut i bil og til legevakt, og da måtte han jo strekke seg ut litt, selv om vi bar så godt vi kunne. Og da slapp det, ganske plutselig, for kanskje kanskje ikke komme tilbake igjen.

Blindtarm og nyresten og alt mulig ble vurdert, selv om nyrestein så og si aldri opptrer så tidlig.

Det endte med kolikk, og de hadde nok rett. Fryktelig vondt, er det.

Jeg har hatt en lignende opplevelse med vondt i ryggen og foran og bak ved nyrene i flere runder, hvor jeg bare vugget og gråt og gikk og til slutt ikke klarte å snakke. Det endte med diagnosen etseskader i spiserøret.

Om natten kan magesyre vandre opp i spiserøret og etse hull. Smerten er stor, og legene sammenlignet det med nyresten og gallesten.

Jeg hadde heller født fem unger til enn å gjenoppleve det der.

Kuren var å være forsiktig til daglig med fett og stekt mat. Merket jeg at noe var i gjære skulle jeg først legge meg ned med hodet hevet, drikke en del ISKALD Farris, og så tygge to-tre syrenøytraliserende og svelge sakte sakte. Dette ville skylle og så lage en tynn, lindrende hinne på spiserørert.
Det fungerte, og jeg har igrunnen vært bra siden.

Legevaktlegen jeg omsider fikk grått meg til påsto jeg hadde krampe i ryggraden. Legen min ble litt sint, for å si det mildt...