Side 5 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 76

Tråd: Sliten

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    152

Standard

Må si at jeg er forvirret selv! Så tilfeldigvis på prøvearket som legen har gitt meg m tanke på neste kontroll, og der står det cushings?
    Er ikke det når en produserer for mye kortisol da? Eller?

Vi har under samtale hele tiden snakket om binyrebarksvikt; så jeg har automatisk trodd at det var diagnosen!
    Tror jeg blir sprø av dette!
    Jeg vet ikke hvor lenge jeg har hatt for lite t3, da jeg som regel har godtatt at prøvene har "vært fine". Vet bare at jeg har ikke hatt noe liv de siste 5 årene.
    Sliten
    Forkjølt!!
    Har i over to år levd i den tro at jeg var i klimakteriet.
    • Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    152

Standard

Her er forresten verdiene mine, som jeg også har lagt ut under en annen tråd: P - ACTH kveld 15,4 (4,6)

P - ACTH morg 1,1 (2,0-11,6)

S-Cortisol kveld 464 (69-345)

S-Cortisol morg 287 (138-690)
    Sliten
    Forkjølt!!
    • Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei,

Prøvene dine kan tyde på blant annet Cushings Det at du har en omvendt døgnvariajson peker sterkt mot Cushings.

Cushings kan skyldes en svulst (99% godartet) på enten hypofysen eller binyrene. Disse små svulstene fører til en økning i cortisol, men kan også forårsake økninger i andre hormoner også. Man ser gjerne en lav TSH dersom hypofysen er årask til lavt stoffskifte. Cushings kan også fremkalles ved bruk av sterorider som cortison.

Ellers så er jo symptomene tyrenakke, vektøkning (rundt magen), høyt blodtrykk, strekkmerker (gjerne røde), tendens til rødfarge i ansiktet, rundt fjes. Som med alle andre sykdommer så er det ikke alle som har disse symptomene.

Det finnes en veldig bra norsk dokument som forteller noe om sykdommen og hvordan man bør testes for den. Det er ikke alltid like enkelt å diagnosere Cushings siden cortisolen kan variere voldsomt fra dag til dag.

Noen har en "cyclic" cushings og kan ha store problemer med å få diagnose. Faren min var en sånn en. Det tok 7 år fra han symptomene ble så ille at han oppsøkte lege til han fikk diagnose. Jeg er under utredning selv, men har ikke hatt forøyede verdier enda, selv om jeg har de fleste symptomene. Når kortisolen går fra høyt til lavt vil man merke at man får smerter i muskelatur. Dette er fordi at kortisol er betennelses dempende og kroppen må vendes av med kortisol litt etter litt.

Du kan lese dokumentet her... http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... ID=1345319

Lykke til videre og la oss høre hvordan ting utvikler seg!

Shanita
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Natten har vært nesten uten søvn, med svetting, smerter i bryst og armer, pluss en heidundrende puls.
    Dette er alle symptomer på Cushings. Du sover ikke om natten på grunn av feil døgnvariasjon. Dette er en av de aller største kjennemerkene til Cushings.

Grunnen til at de trodde du hadde binyresvikt var fordi morgenverdiene var lave. Cortisol skal nemlig være på toppen kl 08:00 og nesten ikke målbart 24:00.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg hadde slike kortisolprøver som deg coffefe.
    De skal jo være høye om morgenen og lave om kvelden - og mine var omvendt. Første gangen sa Aker at laben nok bare hadde forbyttet prøvene. Andre gangen var prøvene likedan.
    Man tok en Synactentest og den mente man var ok, så da ble det ikke gjort noe.
    Dette var like før jeg bytta til Armour, og det bedret helsa mi såppas at jeg dro inn der å sa fra hva som hadde gjort meg bedre og tilbø dem å låne armen min. Tenkte kanskje de var intressert i å undersøke litt, men de vilel ikke det.

Cushings er forsåvidt det motsatte av svikt da det produseres for mye cortisol, så strategien med å gi T3 er sikkert ok.
    Jeg leverte døgnurinprøve og i denne var cortisolet innenfor grensene.
    Hadde du for mye på denne siden de konluderer med Cushings ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Døgnurin er ikke den beste prøven som finnes. Dette er nettopp fordi kroppen har store svingninger i løpet av dagen. Den beste prøven for å måle cortisol er faktisk i spytt, men hos noen fanges det faktisk best opp i serum.

Du bør ta deg en tur innom www.goodhormonehealth.com også. Dr. Friedmann er en av verdens ledende innen cushings og andre endikrionlogiske sykdommer. Han har lavt stoffskifte han også

Denne er også fin å vite om..

http://www.goodhormonehealth.com/sympto ... table.html

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Vel, døgnurin er den eneste prøven som viser hvor stor avsondringen er - i et døgn.
    Det er viktig å vite diagnostisk for cushings.

Blodprøver måler totalverdier og har en viktig men begrenset betydning.

Urin og spyttprøver viser frie verdier, som er de aktive, og har helt forskjellige tolkingsområder i det at spyttprøver viser øyeblikksverdier og gir en viktig opplysning som ingen andre prøver kan gi. De måler 3-4 punkter om dagen og gir fin info om døgnvariasjon.
    Men de kan ikke gi sikker info om hele døgnet under ett, og da brukes døgnurin.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    152

Standard

Takker for interessann e innspill! Jeg har ikke målt kortisolinnhold i hverken urin el spytt, da legen mente at blodprøver holdt.

Planen er å trappe opp Lio til 20mcg, og stå på dosen i 3 uker for ny prøve, men jeg får overdosesymptomer bare jeg forsøker med 5mcg nå :(
    Sliten
    Forkjølt!!

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    152

Standard

Vel, nok er nok! Jeg har kutta Lioen!
    På egen hånd, vel å merke. Skal ikke til lege igjen før om 2 uker. Jeg måtte rett og slett velge mellom jobben og Lio.
    Har vært helt totalt utslitt, og det gikk slett ikke over heller!

Det rare er at symptomene ble verre og verre, på tross av at jeg gikk ned i dose!
    Etter å ha sluttet helt, makter jeg i alle fall jobben min, men er jo ikke kommet særlig lenger ang sykdommen, da
    Sliten
    Forkjølt!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Greier du deg uten så er det jo best !
    Men da er det vel noe annet som skaper problemer ?

"Det rare er at symptomene ble verre og verre, på tross av at jeg gikk ned i dose! "
    vel - da skulle du vel opp i dose
    Ikke lett å finne ut av - og jeg husker jo så elendig så jeg husker ikke om du har antistoffer, men her du det havner du før eller siden på tilleggsthyroxin.
    Har du ikke det det kanskje du har hatt noe forbigående ?
    Eller - du er for tidlig ute med å bedømme situasjonen.
    Jeg var slik at når jeg kutta Levaxin ble jeg bedre - ei hel uke .........

Side 5 av 8 Først 12345678 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn