Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
-
12-10-07, 15:36 #1
nye forbedret tal...men hvornår kommer virkningen??
Idag har jeg taget 50 mg eltroxin i 3 uger, og da jeg arbejder på et sygehus, har jeg fået taget nogle prøver for at få tjekket tallene, om der er sket en ændring...de ser således ud:
TSH =3,1 (0,4-3,77)
T4 frit =16 (12,8-20,4)
T3 frit = 3,6 ( 4,0-6,8)
For 3 uger siden, så tallene sådanne ud:
TSH= 5,3
T4 frit= 13
- så det er blvet bedre....
Jeg syntes stadig ikke mit humør osv er blevet bedre, og nu er der dukker en masse spørgsmål op.
Går der længere tid før man begynder at kunne mærke forandringerne, selvom tallen er mere normale??
Hvad med T3...tager det længere tid før til tilpasser sig??
...og hvor vigtig er T3 i forbindelse med en depression.
Håber der er nogle derude der ved noget og kan hjælpe mig
mvh
Lykke
-
12-10-07, 16:00 #2
T3 er kjempeviktig, siden Fritt T3 er det aktive stoffskiftes hormonet. FT4 er mere å sammenlikne med lageret, siden det ikke kan brukes direkte av kroppen, men må bli konvertert til T3. Dette skal skje automatisk i kroppen, men hos noen fungerer denne konverteringen ikke og da er man nødt til å ty til tilskudd av Liothyronin (syntetisk T3) eller natural thyroxin (tørket skjoldbrusk kirtel fra svin). T3 sies å være forbundet med sinnstilstand, så det kan godt være at din lave T3 gjør at du er deprimert.
Nu vil jeg så våge å påstå at tallene dine er ikke "normale", siden din TSH er ganske høj. Ved behandling av stoffskifte er det vanlig å sikte etter en TSH mellem 0.5 og 1. Vent i 2-3 uker til, og så kan du ta nye blodprøver. Husk å ta blodprøvene, før du tar din medisin den dagen, ellers kan FT4 bli litt højere enn den egentlig er. Eg ser og at din FT4 har sunket siden du startet med Eltroxin, så der har du kanskje en forklaring på hvorfor du ikke kjenner deg noe bedre. Dette kan tyde på at du trenger å øke dosen din. 50 mikrogram om dagen er ikke mye,men som altid, prat med legen før du øker doseringen din.
Dette kan godt ta tid (måneder) før du kjenner at du blir bedre, men fortsett å skrive inn her, så kan vi kanskje hjelpe deg mere.
-
12-10-07, 16:07 #3
Det er vel strengt tatt ingen der ute som kan hjelpe deg - du skal nok gjøre det meste selv

Og du kommer til å merke konsekvensene - enten er de gode elle dårlige.
Du blir din egen behandler - du skal bare ha noen til å hjelpe deg i riktig retning.
Stoffskiftesystemet virker meget langsomt - erfaringsmessig er 3 uker er nok til å merke en virkning av doseøkningen, men den får ikke full effekt før etter 8.
Jeg synes du er kommet god igang, men dosen skal ganske sikkert høyere - og det bør man bruke god tid på og ta det langsomt.
T3 er det egentlige stoffskiftehormon. T4 er kun en lagervare for denne.
Eltroxin er kun T4. Når du spiser denne, og spiser nok av den, bygger du opp ett lager som når dette er stort nok frembringer nok T3.
Men det skjer jo at kroppen allikevel ikke frembringer nok T3 selv om T4-lageret og avskallingen av dette (fritt T4) er stor nok.
Da kan man prøve Liothyronin, som er ren T3. Jeg har sett et annet navn på denne i Danmark, men jeg husker det ikke .......
Og skulle ikke det heller virke godt nok kan du prøve en naturthyroxin.
Valget kommer sist da du skal betale for den selv.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
12-10-07, 17:01 #4
Re: nye forbedret tal...men hvornår kommer virkningen??
Hej Lykke,
Opprinnelig skrevet av 78lykke
Ja, der går tid, meget tid. For mig gik der i hvert fald 3 måneder. Jeg er 7 måneder inde i behandling. Nu er der flere gode dage end dårlige.
Har du fået målt jern og B12 Cobalamin? Der følger tit lave værdier af disse med lavt stofskifte, og det påvirker også humør m.m.
Se også hvad jeg har skrevet under din præsentation
-
12-10-07, 20:54 #5
ft3 er veldig viktig i forhold til depresjon.
Jeg selv kan godt få en depresjon hvis ft3 er under midten av referanseområdet, og den går straks vekk når jeg så får den minst opp til 50%.....og mange andre har det slik også.
Jeg må også ha ft4 på minst 50%.
Din ft4 er på 42%, så det er st stykke til midten. Anbefalt er i øvre tredel.
Prosentene beregner man på http://hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm trykk på berechne.
Jeg økte thyroxindosen etter to-tre uker den gang jeg begynte og følte rett og slett at jeg trengte en økning fordi symptomene kom tilbake. Når TSH faller i respons til at man tar thyroxin, så senkes skjoldkjertelens egen restproduskjon, samt at deiodinase-enzymenes aktivitet faller pga fallende TSH (styres delvis av TSH, men også av andre ting)
Det at du har lav ft3 kan godt være at du startet veldig hypo og da er ft3 ofte ganske lav. Du hadde ingen måling på det. Men hos mange er ft3 ganske høyt når de har en begynnende hypothyreose. Av den grunn måler man rett og slett ikke ft3 ved mistanke om hypothyreose, fordi legene da ville blitt veldig forvirret av den høye ft3.....(som kommer av at kroppen prøver å lage mest mulig av små forsyninger av hormon, og t3 er omtrent fire ganger så aktivt som t4)
Jeg synes det er på tide å spørre legen om doseøkning. 8spesielt med tanke på symptomene dine, depresjon)
(og ft3 kommer antageligvis til å stige av seg selv, men hold øye med den)
Du spør om når virkingen kommer, og det kan ta litt tid. Men med depresjon, så kan den bli mye bedre når ft4 OG ft3 er kommet til det individuelle sted du trenger. Hos meg er det 50% minst, og hos deg kan det være høyere, hvem vet. Kan ikke love at depresjonen din forsvinner plutselig, men det er håp.
Psykiaterne bruker noen ganger liothyronin mot depresjoner.....
det atdin TSH var 9 og legen sa det ikke var høyt nok til å få behandling, er skammelig så lenge man har symptomer. Men endokrinologene strides seg imellom om dette. Psykiaterne ser ofte at det å behandle stoffskiftet hjelper, det er en selvfølge, som du jo fikk høre.
http://www.uib.no/isf/eyr/2000q1/000411.html
-
26-10-07, 17:01 #6
Ny analysesvar??
Hej...
Så er jeg her igen....har lige fået nye tal på mine stofskifte-målinger. Skal til lægen med dem imorgen, og jeg ved næsten allerede at han vil sige at de jo er inde for normalen...men kan de stadig have en virkning på min humør og psyke...vil lige høre jer herinde der har mere erfaring??
TSH = 3,1 (0,4-3,77)
T4 frit= 16 (12,8-20,4)
T3 frit= 4,0 (4,0-6,8)
Cobalamin= 136 (150-600)
-Hvad syntes i??
Hilsen
Lykke
-
26-10-07, 18:32 #7
Beklager.... Denne posten ble helt feil...
Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
26-10-07, 18:42 #8
Beklager så ikke din forrige post før etterpå. Ser nå at du er på medisiner...
Du trenger helt klart å øke dosen levaxin, da den kan helt klart spille en stor rolle på hvordan du føler deg både psykisk og fysisk. MEN den lave Cobalamin bør jo behandles ganske fort. Lav B12 kan faktisk gi symptomer som er så like Altzheimer at man kan ha vanskelig for å skille de to fra hverandre. Faktisk så kan lave verdier forårsake skader på hjernen som ikke lar seg rette. Derfor er det utrolig viktig å ha en B12 som er innenfor normalen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_B12
http://www.merck.com/mmhe/sec12/ch154/ch154j.htmlSymptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
26-10-07, 20:35 #9baremei Gjest
Enig. Du må få en serie med B12-sprøyter, eller resept på TrioBe (eller hva dere nå har i Danmark som tilsvarer - antakelig kan du kjøpe reseptfritt i mye høyrere doser enn vi kan her i Norge).
Og du kan med fordel øke dosen med tyroxin littegrann - TSH er litt for høy og FT3 ligger akkurat nederst. FT4 kan også økes.
Sjekket jern og ferritin også? Lav ferritin er også ganske vanlig for "oss", og kan gi symptomer som kan forveksles med både stoffskifte og lavt B12
-
26-10-07, 23:04 #10
Re: Ny analysesvar??
Hej Lykke,
Opprinnelig skrevet av 78lykke
Forhåbentlig siger lægen at du skal gå op i dosis. Flere her i forum mener at man skal ned på en TSH på 1.0 eller derunder. Lægen giver dig sikkert B12 cobalamin sprøjter med 1-2 måneders interval. B12 skal helst op over 365 før man føler sig nogenlunde tilpas igen og for at depression og hukommelse bliver bedre. Du kan selv støtte behandlingen ved at købe nogle stærke B-vitaminer hvor der både er de almindelige B'er samt B6 og B12 i.
Jeg håber, at du også har fået målt jern og ferritin, ellers må du bede om at få det målt.
Det tager vel i hvert fald tre måneder før end du kan forvente en væsentlig bedring. Medicin og vitamintilskud skal lige virke rigtigt først. Derefter kommer en masse finjustering i lang tid bagefter.
Held og lykke i morgen!
Svar med sitat
Bokmerker