Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    245

Standard Sliten av trening

Hva er det som gjør at kroppen ikke vil trene?
    Er det celler i kroppen som er ødelagt eller er det oksygenopptaket som er problemet?

Føler meg nesten syk, tung i kroppen og andpusten.

Jeg går nå på behandlingsopplegg for nakkeskaden min og skal etter planen ha 6 treningsøkter i uka nå i to uker...

Er det farlig å trene for mye?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Du blir utslitt av det og kan bli sykere. Man skal ikke overdrive trening sier de. Hvis en går ned i kjelleren av slitenhet vil det ta mange måneder å komme opp dit en var før en slet seg ut.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Motivasjonsfaktoren.
    Den er viktig, og den er et resultat av hjernenes tolking av de signaler som forefinnes.
    Signaler fra det psykiske og det somatiske.
    Idrettsutøvere må ofte trne mye på å overse disse signaler når mye mengde og harde kvalitetsøkter kreves.

Men oss ?
    Som ikke driver med dette for å bli topputøvere (den tia er forbi)
    Vi får signaler fra en kropp som ikke er restituert, og dette, sammen med andre signaler som oppstår fordi andre saker heller ikke er som de burde, er samme med på å demotivere oss.

Restitusjonen er viktig. Er man skikkelig restituert kommer motivasjonen av seg selv. Man øver et press på seg selv - man ønsker å trene.

Og restitusjonsatbeidet er helt avhengig av stoffskiftetilstanden og hvor fort denne jobber.
    Idrettsutøvere som trener mye, trener også kroppen til et høyere retsitusjonsarbeid. Altså, jo mer du trener, jo høyere er den katabole effekt - og jo høyere blir den anabole for å klare å bygge det opp igjen.

Men dette skjer altså ikke hos oss.
    Vel - det er forskjellig. Noen kan trene som før. Dette systemet er ikke berørt i vesentlig grad - men hos disse kan andre funksjoner være stoffskiftepåvirket.

Det hjelper å ta nok thyroxin - fra den kilden som passer deg best.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    245

Standard

Mener du at stoffskifte ofte ikke påvirker yteevnen ved trening n`Finn?

For et år siden gikk jeg lange turer og trente hardt, nå orker jeg ikke kondisjonstrening i det hele tatt.
    Ofte er det å gå en liten tur helt forferdelig tungt.

Jeg tenker jo også mye på om det ikke er stoffskifte som er mitt problem(Jeg er på prøvebehandling uten at det slår ut på prøvene).

Det eneste jeg merker etter 4,5 måned er at føttene er varme, sover bittelitt mindre og har noen flere gode dager.
    Vil levaxin gjøre at alle mennesker blir varmere og sover mindre? Uavhengig om man trenger det eller ikke?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Det tar tid å merke forandringer på Levaxin og andre thyroxiner. Det vil ta kroppen lang tid å bygge opp det som har blitt bygget ned.

Noen på forumet kan trene hardt og mye, mens andre er nesten segeliggende. Det varierer fra person til person. For meg er for mye fysisk aktivitet negativt, for jeg brenner fort ut og det tar måneder å bygge meg opp til det nivået jeg hadde før krasjet.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Stoffskiftet påvirker yteevnen under trening - helt sikkert.
    Både for høyt og for lavt stoffskifte vil sette ned yteevnen.

Før jeg fikk diagnose merka jeg stor ustabilitet. Jeg var med i en sykkelgruppe og måtte noen ganger bare ligge bak - orket ikke dra. Noen dager gikk det bra. Så ble jeg skikkelig støl sønn helt uten grunn, og etterhvert så orke jeg ikke lange turer. Så måtte jeg kutte ned på treninga for jeg kom i husbyggerfasen. Etter det kolapsa jeg helt. Enda gikk det mange år før man fant ut at man skulle behandle. Jeg har sett journalen fra den tia, og TSH lå rundt 5 .......

Hvis de bestemmer seg for behandlingslinjen tror at du ma ta alt i riktig rekkefølge - først må du finne ut om thyroxinkilden du bruker tåler så høy dose som er nødvendig for at du skal få igjen ditt gamle jeg - så du kan trene noen harde økter innimellom.
    Og innimellom vil du bli treningsmotivert - da er det såklart bare å trene.

En faktor vi også må være obs på er overtreningseffekten, som vi oppnår lettere.
    Vi kommer heller aldri inn i et strukturert program - vi klarer ikke følge det fordi vi må ta en ekstra dag pause sånn helt uten en forklarlig grunn.
    Men vi kan følge hovedprinsippet å ta mange rolige økter og en og annen hard innimellom greier vi.

Til siste avsnittet, så "alle mennesker" ? Vel, vi er forskjellige da. Noen blir varme, andre ikke.......
    "Varme på føttene" som du sier er en subjektiv opplevelse. Våre følelser lurer oss til å tro at vi fryser, men vi kan faktisk ha feber.
    Vil du vite noe sikkert om kroppstemp som er relatert til stoffskiftet bør du måle om morgenen før du står opp.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    245

Standard

Skjønner jo at jeg bare må ta det litt med ro og lytte til kroppen.

Er det noen som går på prøvebehandling leger enn et halvt år?
    Hvis man er usikker på fremgangen er det jo litt vanskelig å vite om en skal fortsette eller gi seg med levaxin.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Om jeg ikke husker feil er det ikke uvanlig å ta bort medisinene for å se om en blir dårligere. Om det er etter 6 mnd kan jeg ikke svare på desverre, men det var etter 6 mnd på Levaxin de seponerte 50% av medisinen min for å se hva som skjedde da. (Det gikk svært dårlig ;) )
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    245

Standard

Hvorfor ville de ta bort medisinene din Ane Ma?

Var det fordi du ikke hadde stor nok bedring, eller bare for at det er sånn det "skal være"?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Endokrinologen som ikke ville ta meg inn til time hadde sagt til legen at jeg nok bare hadde en forbigående ting med stoffskiftet ;-)
    Hilsen Anne Ma

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn