Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
Threaded View
-
03-10-07, 19:45 #14
Re: Knude i hypofysen - prolaktinom
Hei Gitte. Jeg er ikke særlig flink i dansk, men jeg håper vi forstår hverandre.
Opprinnelig skrevet av gitteh
Jeg har lavt stoffskifte og prolaktinom i hypofysen. Prolaktinomet ble oppdaget for 8 år siden, da var jeg 18 år. MR viste at adenomet var 6-7 mm. Jeg har siden da tatt Parlodel, med aktivt stoff bromokriptin. Lenke Har variert dosen litt etterhvert, og behandlingen har krympet adenomet og redusert prolaktin-verdiene mine til nesten normale. Har i perioder vært plaget av kvalme, ellers ingen kjente bivirkninger.
For to år siden fikk jeg også (påvist) lavt stoffskifte, men endokrinologen jeg går til mener at disse to sykdommene mine ikke har sammenheng.
Har du vært på MR ennå? Er selvfølgelig viktig å overvåke knuten, at den ikke vokser men helst krymper, og at den ikke påvirker eller trykker på til eksempel synsnerven. Jeg har vært på MR en gang etter den ble oppdaget (da var den langt mindre enn første gang), og tar ellers blodprøver 3-4 ganger i året for kontroll av prolaktinverdiene, og nå stoffskifteverdiene.
Når jeg nå får medisiner for både adenomet og stoffskiftet har jeg ingen plager i hverdagen. Akkurat nå har jeg litt lavt stoffskifte, og trenger å justere dosen min.Studine - ferdig skolert

Svar med sitat
Bokmerker