Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 37
    Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard Hvordan gå ned i vekt med hypothyreose

Først og fremst: God dose med liothyronin i tillegg til Thyroxin.

Spise godt med fett, ikke margaring og annet transfett.

Spise 6 el flere små måltid som bør inneholde:
    halvparten grønnsaker
    natur ris eller halv grov skive.
    Egg, kjøtt, fisk i en eller annen form

Unngå frukt, melk, kunstig søtningsmiddel, sukker i alle former.

Ha ei gullrot på innerlomma å knaske på så det ikke blir langt imellom mat inntaket.

Spis MYE gjennom dagen av overnevnte-

Dette har gjort at jeg og to andre stoffskfite pasienter har sust ned i vår normal vekt.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Må du ikke ha høy nok morgentemperatur for at dette skal funke? Måler du?

Jeg går ikke ned i vekt før tempen er høy nok. Har gått en tid på 4,5 grain og vekten synker. Ligger på ca 37 i temp hver dag +/-. Fra 8. august og frem til i dag har jeg gått ned 5 kg. Det betyr at jeg er bare er et par kilo unna idealvekten. Jeg spiser også lite og ofte nå. Har endelig lært meg det, men glemmer det innimellom....

MEN.... blir tempen lav så går jeg opp! Uansett spise/ikke spise eller forskjellige "dietter"...Min erfaring.

Ser nå at du skriver "god dose med Liothyroin.....". Hvor mye tar du?
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard

Jeg tar 40 mcg Liothyronin og 100 Levaxin. Skal snarte prøve ut armour. Her skal intet vere uprøvd.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    29

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette
    Må du ikke ha høy nok morgentemperatur for at dette skal funke? Måler du?

Jeg går ikke ned i vekt før tempen er høy nok. Har gått en tid på 4,5 grain og vekten synker. Ligger på ca 37 i temp hver dag +/-. Fra 8. august og frem til i dag har jeg gått ned 5 kg. Det betyr at jeg er bare er et par kilo unna idealvekten. Jeg spiser også lite og ofte nå. Har endelig lært meg det, men glemmer det innimellom....

MEN.... blir tempen lav så går jeg opp! Uansett spise/ikke spise eller forskjellige "dietter"...Min erfaring.

Ser nå at du skriver "god dose med Liothyroin.....". Hvor mye tar du?
    Mulig dette er et dumt spørsmål, men har/får man lav kroppstemperatur når man har lavt stoffskifte?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Kroppstemperaturen vi har er et resultat av forskjellig aktivitet i kroppen. Muskelaktivitet kan gjøre kroppen så varm at nedkjøling må til og vi svetter. Under hard trening kan den bli 40 grader.

Men det er en spesiell kroppstemperatur som er aktuell når man snakker om stoffskiftet - og det er den som skapes av stoffskifteaktiviteten.
    Den kan kun måles med det samme du våkner etter en god natts søvn. Da har tilleggsvarme fra muskelaktivitet, fordøyelse og hjerneaktivitet (i den grad den finnes) vært avslått lenge og det er kun stoffskifteaktiviteten som avsetter noe varme.
    Denne skal være oppunder 37¤C på det tidspunktet.

Men spørsmålet ditt var om man får lav temp av lavt stoffskifte, og det gjør man.
    Nå er det veldig lett å bli lurt - det nytter ikke å stole på følelsen når det gjelder kroppstemperatur. Du kan utmerket føle at du fryser om du så har feber i 40 og du kan føle at du svetter selv om tempen er under 37.
    Den må måles ....... og gammelmåten er mest nøyaktige.

Om stoffskiftebehandlingen ikke virker godt nok, kan morgentemp være 35-36 grader, og da blir det såsomså med fettforbrenningen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    29

Standard

Takk for svar!

Men om morgentemp er 35-36 gr og du sier at fettforbrenningen blir det da så som så med. Det jeg ikke skjønner da; vil ikke kroppstemperaturen stige i takt med aktivitet, slik som du skriver først? Eller er det bare i "dårlige" perioder man sliter med lav kroppstemperatur og dermed forbrenning?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Joda, kroppstemperaturen stiger utover dagen - også hos de som har lavt stoffskifte.
    Men en må se døgnet under ett, og gjennomsnittlig vil den ligge lavere hvis ikke stoffskiftet er på topp. Da vil også fettforbrenningsevnen bli mindre.
    Et treningstips som virker : rull "Gladpack" rundt magen før du trener ! Du svetter skikkelig der, blir varm og kroppen kan da lettere få hentet ut fett fra depoet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    29

Standard

Takker enda en gang for svar.

Og når du nevner det med gladpack, går jeg ut i fra at det har du IKKE prøvd selv. For hadde du gjort det, så hadde du ikke anbefalt det til andre

Jeg har nemlig prøvd det (mest på fleip) og det var slett ingen god opplevelse. Forøvrig trener jeg veldig mye, og henter energi fra treningen!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Et treningstips som virker : rull "Gladpack" rundt magen før du trener ! Du svetter skikkelig der, blir varm og kroppen kan da lettere få hentet ut fett fra depoet.
    DET FUNKER!!!!! Har et magebelte, og bruker det nesten hver gang jeg trener....hjemme...Jeg blir skikkkelig sveitt og varm rundt beltestedet....
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    29

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette
    Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    DET FUNKER!!!!! Har et magebelte, og bruker det nesten hver gang jeg trener....hjemme...Jeg blir skikkkelig sveitt og varm rundt beltestedet....
    Hva slags magebelte er det? Jeg har bare forsøkt med gladpack, og det rullet seg sammen jo mer man svettet, og ble til slutt til et tykt tau

Gladpack var nesten litt vondt, og så var det vanskelig å få på - og enda verre å få av!

Side 1 av 4 1234 Siste

Lignende tråder

1. hvordan kan jeg gå ned i vekt?? AAAGGGHHHHHH.....
    Av heisann i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 19
    Siste melding: 04-10-07, 12:35
  2. Ned i vekt
    Av grynet i forumet Presentasjoner
    Svar: 11
    Siste melding: 11-07-06, 17:11
  3. Vekt
    Av Meg i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 1
    Siste melding: 26-06-05, 20:40

Bokmerker