Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 25 av 25

Tråd: Blodtrykk

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    152

Standard

Komplisert ja, her må en velge mellom pest og kolera. Den hurtige pulsen min er jo atypisk for hypofolk, og var medvirkende til at behandlingen med tyroksin ble utsatt i det lengste. Endoen var rådvill. Startet først opp med kun betablokker, og fikk noen stygge blodtrykksfall m besviming og nesten sjokk. Så fikk jeg tyroksin, og det hele har roet seg. Forstå det den som kan.
    Sliten
    Forkjølt!!
    Har i over to år levd i den tro at jeg var i klimakteriet.
    • Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Huff da, coffefe, dette er ingen spøk.

Husker jeg gikk på sveiserkurs med ei med lavt blodtrykk ei gang for 100 år siden ;) Så vidt jeg husker svimte hun av ved det ene sveiseapparatet ei gang. Kan jo gå skikkelig ille når det er slik.

Huff og huff....

Fant forresten et notat fra 1/2 - 1 år siden. Der også hadde jeg 110/70 i blodtrykk og 60 i puls - så, nå kan jeg hive den lappen - 1 av 1000 gule lapper...

Hm.... Jeg leste noen få råd for lavt blodtrykk for ei stund siden... Hva var det? Det er jo liksom flere kjerringråd for høyt blodtrykk. Og så tror jeg bare noen gjaldt det ene av blodtrykkene - ikke begge, vet ikke hvilket av dine som er lavt...? Men, var det: spise mer salt? Lakris? Noen veldig stramme støttestrømper? Lurer på om det stod noe i en artikkel om dette ang ME i Mat & Helse. Kanskje du kan søke?

Men hvis det har roet seg, så er det kanskje ikke nødvendig?

(Og kan du ha hatt høyt og lavt stoffskifte samtidig? Vet ikke om det går helt an, men jeg tenker f.eks. på TRAS og Anti-TPO samtidig? Evt raskt skiftende stoffskifte?)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    20

Standard

Hej Stina
    Ja jeg er glad for at jeg ikke skal have en masse diskusioner med min læge. Jeg skiftede fra en endokrinologsk afd. til en anden endokrinolog i et helt andet amt. Hun skrev en ansøgning uden at blinke med øjnene og gav mig ret i at der var mange mindre gode læger rundt omkring og hvis jeg ville behandles af ham så manglede det da bare. Det bør være en selvfølge at man får de undersøgelser og prøver der er behov for ved ens stofskifte problemer uden en masse nedslidende diskussioner.
    Da jeg startede hos min endokrinolog fik jeg rutinemæssigt taget både kalium, natrium, calsium og creatininium stofskiftet. Han sagde (jeg kan desværre ikke huske alt hvad han sagde) det var vigtigt at når man havde en stofskifte sygdom at se om alt var ok med syre/base balancen og nyrefunktionen som kan påvirkes af hormonforstyrrelser. Han sagde at mange af de fysiske ubehag man kan have som følge at lavt stofskifte (lavt blodtryk, soven/prikken i ben/arme, muskeltræthed, uregelmæssig puls, træthed, hovedpine etc) også kan skyldes andre hormonelle sygdomme eller ubalance i kalium, natrium og calsiumstofskiftet. Jeg mener det var nogenlunde det han sagde. Han har også været meget fokuseret på at min T3 skulle ligge i øvre del at normalområdet og synes min TSH på 0,4 var ok og egentlig ikke så vigtig.
    Kalium/natrium pumpen er med til mange funktioner i kroppen bl.a til at transportere glycose fra blodet til glycogenlagre i muskel og lever og til at aktivere muskelarbejde via nervecellerne (aktionspotentialet).
    KH Kerstin (hashimoto)
    Hilsen Kerstin
    Hashimoto thyreoditis.
    Fik december 2005 konstateret begyndende lavt stofskifte (subklinisk) og kom i behandling med eltroxin.
    Anti-TPO 3600

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Så spennende, Kerstin

Og så godt å høre om en så fornuftig endokrinolog.

Ja, jeg har tenkt en del på noen av de sammenehengene du nevner, selv om jeg ikke har forstand på dette. Sa i alle fall til legen min at jeg trodde at jeg hadde ubalanse i flere hormonsystemer, og han sa at det kunne jeg sikkert ha og henviste meg til endokrinolog. Men det er så lang ventetid (forventet 8 måneder), og ikke vet jeg hvor fornuftig denne endokrinologen vil være.

Men det er veldig oppmuntrende å høre at du (omsider) fikk god behandling, for det er jo dessverre mange skrekkhistorier. Ja, stakkars oss - om vi må kjempe for å bli hørt/trodd i tillegg til alle fysiske og evt psykiske plager vi sliter med.

(Kanskje jeg skal skrive ut det du forteller og ta det med til endokrinologen min, bare han ikke blir fornærmet da - hm.. må tenke litt på det.)

Hyggelig, Kerstin - og fortsatt god bedring til deg!
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    177

Standard

Stina: Lakris generelt skal kunne øke blodtrykket litt. Det er derfor ikke anbefalt å spise lakris om man har høyt blodtrykk. Men hvilke mengder man snakker om, det vet jeg ikke.

Tror det er like vanlig med høyt blodtrykk ved lavt stoffskifte. Ei venninne av meg har det og ble fortalt at det er vanlig.

Selv har jeg lavt, og sliter med svimmelhet til tider. Spesielt om jeg reiser meg raskt opp.

Side 3 av 3 Først 123

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn