Viser søkeresultater 1 til 10 av 10

Tråd: Anti TPO

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    55

Standard Anti TPO

Hva vil det si at jeg har forhøyet anti-TPO?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Anti-TPO er en test som er følsom for en bestemt gruppe antistoffer.
    Disse antistoffene er autoimmune, det vil si at de produseres av kroppens immunsystem fordi systemet ved en feil, tror at kjertelen er fientlig vev.
    Det likner på en betennelse og betegnes som en Thyreoditt.

Dette er desverre destruktive antistoffer og de ødelegger gradvis kjertelens evne til å fungere.
    Dette er den vanligste måten å få lavt stoffskifte på, og du må erstatte kjertelens produksjonstap med piller.

Du kan finne det du vil vite noe on i lista til venstre og klikke, så kan du se litt om hva et laboratorie skriver om den : http://www.furst.no/bb/index6.html
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    55

Standard Takk

Takk for svar . Jeg har i grunn gått rundt med et håp om at dette kan gå over av seg selv, i og med at jeg fikk sykdommen som følge av et svangerskap, men det er kanskje ikke verdt å håpe for mye da skjønner jeg. Hvis kjertelen blir ødelagt, er det vel kanskje ingen vei tilbake.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Det må også nevnes at det viss prosent andel av befolkningen har anti-TPO uten at de noen gang har symptomer eller utvikler lavt stoffskifte. Og noen med lavt stoffskifte har ikke de antistoffene i det hele tatt. Men, siden du spør her inne regner jeg med at du har symptomer fra før. Og da er n'Finn sine utalelser svært bra

bare flisespikker her n'Finn ;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    55

Standard OK

Har lavt stoffskifte og bruker Levaxin. Var hos legen i dag og han nevnte dette, derfor lurer jeg. Men det kan da altså være at jeg har hatt forhøyet anti-TPO fra før altså, før dette med stoffskifte kom på banen? Og da kan det jo være en mulighet for å bli frisk likevel kanskje , kanskje ikke verdt å håpe for mye da, men litt litt håp hjelper mot mye det også

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard

Jo da, det kan gå over av seg selv. Jeg har en venninne som fikk hypotyreose etter en fødsel, og hadde anti-tpo. Hun ble frisk helt av seg selv i løpet av noen år og har nå fått et nytt barn uten å få tilbakefall.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Der kommer du jo med en meget viktig opplysning da Rafael.
    I forbindelse med fødsler opptrer en forbigående variant, men den må du jo utredes for da.
    Ganske utrolig at folk i en så sårbar livsfase ikke blir undersøkt !!!

Du bør søke litt på dette - det finnes mer om det her i forumet (bruk søk helt øverst på siden), på nettdoktorsider og google da.

Den opptrer nokså forskjellig. Noen får først høyt stoffskifte, så alt for lavt. Andre får bare lavt. Noen får også forhøyet nivå av antistoffer, selv om den er forbigående.
    Behandlingen er også forskjellig - noen trenger hjelp av Levaxin, andre ikke

Så er det ingen som viser noe omsorg lenger. Den betegnelsen er glemt - er du syk må du stå på som F for i det minste å prøve å oppnå noen av dine rettigheter.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Her ere en ganske ny artikkel i jcem om graviditet og stoffskiftet, en konsensus.
    http://jcem.endojournals.org/cgi/conten ... 8_suppl/s1?
    Her noe dansk om screening for anti-TPO under graviditet
    http://jcem.endojournals.org/cgi/conten ... /85/9/3191
    og mer
    http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/88/3/1126

http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/87/9/4042

Forresten så hjelper selen på det og.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Minnie

Sitat Opprinnelig skrevet av minnie
    Jo da, det kan gå over av seg selv. Jeg har en venninne som fikk hypotyreose etter en fødsel, og hadde anti-tpo. Hun ble frisk helt av seg selv i løpet av noen år og har nå fått et nytt barn uten å få tilbakefall.
    Hadde hun symptomer samtidig med anti-tpo?
    Gikk hun på thyroxin i de årene hun var hypo?
    Og var andre stoffskifteverdier gale, så som TSH, FT4 eller FT3?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard

Hun hadde symptomer, var trøtt og la på seg 15 kg på no time. Legen satte henne på Levaxin, men hun følte seg mye dårligere av det så hun sluttet å ta de. Og etterhvert begynte hun bare å føle seg bedre og gikk ned i vekt

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn