Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Knude i hypofysen - prolaktinom

Hej
    Jeg har lavt stofskifte og derudover forhøjet prolaktin. Nu har jeg netop fået at vide at jeg har et adenom (knude) i hypofysen på 5 mm.
    Jeg har en del symptomer, men ved ikke om det skyldes stofskiftet eller knuden.
    Jeg skal til øjenundersøgelse snart, for at tjekke om knuden trykker på synsnerven.
    Jeg er ikke så bekymret, da jeg ved at den ikke er ondartet, men jeg har mange symptomer, så jeg er da ret frustreret...
    Er der mon andre hér der også en sådan knude?

Mvh. Gitte

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard Re: Knude i hypofysen - prolaktinom

Hej Gitte,

Jeg er ked af at høre, at du også har fået en knude på hypofysen. Samtidig er det godt, at knuden er blevet fundet.

Desværre har jeg ingen svar til dig, kun spørgsmål. Hvilke symptomer har du? Skal der gøres noget ved knuden? Hvordan blev den fundet? Ved MR? Du behøver ikke at svare, hvis du ikke vil.

Jeg synes, at det er hårdt med alle de ekstra ting der hører med til lavt stofskifte og "rod i systemet".

Jeg ønsker dig alt godt!

kærligst Ninus

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Tak Ninus

Hej Ninus

og tak for din søde besked.
    Ja jeg fik knuden konstateret ved en MR-scanning, som jeg har fået foretaget regelmæssigt hvert andet år p.g.a. det forhøjede prolaktin.
    Jeg har en del symptomer, men ved ikke om det skyldes det ene eller andet. Lægen sagde sidst til mig at man heller ikke måtte udelukke at det kunne være stress på arbejdet!! grrrr!
    Jeg har kvalme, sløj, træt, utilpas, ingen energi, ofte hovedpine, grødet tankegang og ofte også grødet stemme. Siger vrøvlede ord, snurrende fingre om natten. Lidt dobbeltsyn på højre øje - groggy følelse i hovedet som om jeg ser tingene i "et andet formørket lys".
    Ja nogle af tingene kan jo skyldes stofskiftet. Sidst lå tsh ret højt (2,41) men da havde jeg også lige haft en maveinfektion.
    Jeg skal have taget nye blodprøver i starten af oktober, det er ret spændende.
    Det kan være at jeg også skal starte på medicin der kan få knuden til at skrumpe - det hedder Dostinex og det giver nogle ret trælse bivirkninger - ja det er lidt pest eller kolera, jeg har det skidt lige nu uanset hvad jeg gør føler jeg!!
    Jeg er glad for din omsorg.
    Hvordan går det med dig og dit stofskifte? Er du inde i en god periode for tiden eller?
    Mvh. Gitte

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard Rart at følges ad på vejen!

Hej Gitte,

Ja, velbekomme. Det er rart at følges ad på vejen, selv om der så sker noget forskelligt med os. Vi startede næsten samtidig både her på forum og også med medicin for lavt stofskifte, hvis jeg husker rigtigt. Jeg er rigtigt glad for de ting du skriver, fordi du også kæmper og finder ud af nye ting og nye forklaringer. Kroppen er kompliceret.

Lægernes nemme løsning med stress, betyder egentlig at helbredsproblemerne er ens egen skyld, og det løser intet. Selvom stress er en faktor på det moderne arbejdsmarked, skal den sygdom vi har vel behandles alligevel Min mand fik også at vide at det var stress og psykisk ustabilitet igennem to år Han var ved at dø af et for stort hjerte, vand i lungerne, en puls på 240 og for højt blodtryk. Nu er han kommet i behandling via en lægepraktikant

Dine symptomer med kvalme, sløj, træt, utilpas, ingen energi, ofte hovedpine, grødet tankegang, grødet stemme, vrøvlede ord, snurrende fingre om natten kan jo skyldes stofskiftet. Har du fået målt Thyreoidea antistofferne? Samtidig tænker jeg, at det kan skyldes en begyndende blodmangel. Har du fået målt jern (ferritin) og B12 vitamin (cobalamin)?

Selvom du har fået dem målt som ok, kan de være for nedadgående og dermed være årsag til flere og flere symptomer. Det var tilfældet med mig og B12. B12 ligger på 200-9999. Mit B12 lå ved første måling på 230. Ved anden måling tre måneder senere, og hvor jeg var meget dårligere, lå den på 209. Jeg har fået det meget bedre ved at tage ekstra B-vitaminer og især ekstra B12. En her på forum sagde, at B12 skulle over 365 for at man har det godt, og det passede på mig. Hvis du har udskrifter af dine blodprøver, så prøv at se på dem igen. Vitaminer kan man jo købe i håndkøb

Dit symptom med dobbeltsyn på højre øje har jeg ikke haft.

Det, der skal få din knude til at skrumpe, Dostinex, lyder ikke godt, men hver gang man læser indlægssedlen til en ny medicin, kan man få et chok, for det er hård læsning. Kan du vælge at stoppe med Dostinex, hvis du får bivirkninger? Er der en anden medicin, der også kan hjælpe?

Hvordan det går med mit stofskifte og om jeg er i en god periode?
    Jeg skal også have taget nye blodprøver og til kontrol i oktober. Jeg synes, at det går op og ned, men jeg har helt klart fået det bedre ved at få Eltroxin og B12 vitamin. Jeg får 75 mikrogram Eltroxin om dagen, og min sidste TSH var på 0,2. Det har betydet, at jeg er startet på at arbejde fuld tid igen, selvom det er hårdt, og jeg bliver meget træt. Jeg er begyndt på motion igen stille og roligt uden at få det værre.

Desværre får jeg tilbagefald, og jeg har lige fundet ud af, at de hænger sammen med min månedlige cyklus. En uge før menstruation rammes jeg pludselig voldsomt af kvalme, vertigo/svimmelhed så jeg ikke kan stå eller gå, smerter i alle muskler, hovedpine, træthed og alle dine symptomer ovenfor, hårtab, negle der flækker, kort sagt alle symptomer på lavt stofskifte og lidt til. Efter at have klaret mig igennem 1½ uge på dobbelt dosis søsygepiller og smertestillende piller bliver alt godt igen, og jeg kan fungere normalt. Der må være noget galt med mit hormonsystem, men hvad?

Jeg ser frem til at høre, hvordan det går med dig, og hvad der skal gøres ved din knude, og ikke mindst hvordan det påvirker dine øjne. Pøj pøj med det hele.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Hej igen

Tak for din besked og dine gode forslag til hvad mine gener kan skyldes.
    Ferritin har jeg fået målt - det var 8 for et halvt år siden, og ja helt klart alt for lavt. Det er nu rettet op - jeg tror det lå på 90 ell. noget i den stil. Ligger helt i top med blodprocenten nu.B12 har jeg sikkert også fået målt, har fået kopier af alle mine blodprøver, hvad mon det hedder på lægelatin, kan du huske det? Jeg vil da gerne tjekke om det kan være grunden...
    Ja jeg har prøvet Dostinex før, så jeg ved hvad der venter mig. Man kan få noget andet medicin, men det er værre mht. bivirkninger. Dostinex er ok efter nogle måneder, kvalmen og svimmelheden aftager, til gengæld er det rigtigt hårdt for maven :o(
    Dejligt at høre at du har fået det så meget bedre at du kan starte på job. Det er sjovere at holde sig igang med noget andet end sygdom.
    Jeg passer også mit 25 timers job, selvom det er vildt sejt for tiden fordi jeg er sløj så tit. Jeg ligner noget katten har slæbt ind, men vil ikke sygemelde mig, det er jo ingen løsning!!
    Jeg har fået målt Anti tpo og den var 142 engang og 35 en anden gang - jeg mener at grænsen går lige omkring de 35..
    Har du været på 0,75 mikrogram hele tiden? Jeg tager 100 mikrogram dagligt og så 150 mikrogram 3 gange om ugen.
    Skal snart til kontrol og vil igen spørge om muligheden for at blive behandlet med Liothyrin T3, da mine T3 og T4 begge ligger ret lavt...
    Men det lader til at det bliver en ret hård kamp at få lægerne med på den...
    Man må stole på sin egen krop, så længe man ikke føler sig godt tilpas må man prøve at kæmpe for at få det bedre. Godt din mand nu er blevet hjulpet.
    Ja problemet er blot, at når man er svag og sløj så orker man jo netop ikke at kæmpe!!! :o(

Tak for din besked --
    Ha det godt
    Mvh. Gitte

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard b12

B12 har jeg fået målt - jeg fandt ud af at det hedder Cobalaminer. Der lå jeg over referenceinterevallet på 617. Ja mon det kan være for højt også?
    Mvh. Gitte

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    20

Standard

Hej Ninus
    Jeg har det også ret skidt ca. 1 uge før menstruation. Jeg har ført regnskab og det passer - præcis en uge før vågner jeg med hovedpine og bly i kroppen. Jeg træner 4-6 gange om ugen moderart til rimelig hård konditionstræning (Løb og kajak). Ugen før mens er det ulideligt at træne. Løb er som bly i kroppen og jeg bliver nødt til at gå indimellem og jeg bliver tit svimmel, det er ligesom blodtrykket er lidt lavt. Lige så snart mentrua.. er kommet blir det fint igen. Jeg går ligesom i en klokke og har spændinger og er stiv i nakken - sover tungt om natten og har svært ved at stå ud af sengen og er utrolig træt. Jeg kan også sove mit om dagen Jeg synes ikke jeg havde det sådan før jeg fik hashimoto (2004). Jeg tror at der bliver lidt kludder i hormonerne og der er en anderledes balance når man tager eltroxin end hvis kroppen selv styre det. Ca 1 uge før menstruation er koncentrationen af hormonet progesterone allerhøjest i ens cyklus - måske påvirker det så hormonbalancen - måske er der brug for mere eltroxin i den periode - man ved at et lavt eller højt stofskifte påvirker cyklussen.
    Man kan jo prøve at snakke med lægen og få testet stofkiftet 1 uge før menstruation og så 14 dage senere for at se om der er forskel.
    Hilsen Kerstin
    Hilsen Kerstin
    Hashimoto thyreoditis.
    Fik december 2005 konstateret begyndende lavt stofskifte (subklinisk) og kom i behandling med eltroxin.
    Anti-TPO 3600

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard Re: Hej igen

Hej Gitte,

Tak for dit svar. Ja, det ser umiddelbart ud til, at der er tjek på din jern og B12. B12 kan vist ikke blive for højt efter hvad jeg har læst. Du må holde øje med begge dele fremover for en sikkerheds skyld. Det gør jeg.

Dostinex og et par måneder med kvalme og svimmelhed Der er ikke noget at sige til hvis du synes, at du får det dårligt! Pyha, sikke noget at se frem til. Det er godt, at du ved, at det holder op igen, så er det måske lettere at holde ud.

Anti TPO kan tyde på Hashimoto's, men jeg ved ikke, hvad antistofferne giver specifikt af symptomer sammenlignet med lavt stofskifte eller om det er to sider af samme sag. Min anti-TPO er stadig over 1300.

Jeg startede på 25 mikrogram, gik op til 50 og endte på 75 mikrogram indenfor 3 måneder. Jeg har ikke været højere oppe i dosis end det.

Du sagde, at din TSH lå lidt højt sidst 2,1 og at din T3 og T4 ligger lavt. Det skulle være grund nok til at have det dårligt. Jeg ønsker dig virkelig held og lykke med din forestående kamp med lægerne og T3 medicin. Jeg håber, at det lykkes for dig og ser frem til at høre om hvordan det virker på dig.

Med hensyn til job har du helt ret. Det er meget bedre at beskæftige sig med andet end sygdom, indvendige og udvendige kampe og spekulationer. Heller ikke jeg vil overgive mig og melde mig syg nu, når jeg er tilbage igen. Nogle dage er ren overlevelseskamp, især i den uge før menstruationen. Nu når jeg har fundet sammenhængen, vil jeg forsøge at finde ud af, om der kan gøres noget ved det.

Hav det godt og giv ikke op - du kender din krop bedst!

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard Tak for dit indlæg

Hej Kerstin,

Sikke en god og nøjagtig beskrivelse af ugen før menstruation!

Hvor flot at du kan træne så meget, så langt er jeg i hvert fald ikke.

Jeg har det lige som du beskriver. Først drømmer jeg om vand, derefter vågner jeg med hovedpine, tung i kroppen og en vedvarende smertende spænding i en stiv nakke. Samtidig begynder en vertigo/svimmelhed eller en rullen ligesom man er ombord på en båd. Dette giver en tung krop, et ukoncentreret hoved og en massiv træthed der bliver værre af lyde og støj og bevægelse i min nærhed. Jeg sover meget tungt, har svært ved at vågne, men vågner alligevel om natten og kan ikke trække vejret og med kramper i arme og skuldre og fødder.

Måske er blodtrykket lavt. Måske er det Eltroxin der laver ubalance. Måske er det progesteronen. Et eller andet er helt forkert. Jeg havde symptomer før Hashi i ugen før menstruationen, men ikke så slemt som nu. Det er blevet helt ekstremt.

Jeg har været til lægen og har fået taget blodprøver på andendagen i denne famøse uge. Nu venter jeg på resultaterne. Dog tror jeg ikke, at lægen har sat kryds ved progesteronen. Jeg er spændt på at se om TSH er anderledes.

Hvad har du gjort for at finde ud af hjælp til dette, Kerstin? Har du fået taget blodprøver, som du selv foreslår, og hvis ja, hvad viste blodprøverne, og ikke mindst hvad sagde lægen? Tager du mere Eltroxin i denne uge?

Kirstin, hvad gør du for at overleve i ugen før menstruation - bortset fra at tage det mere roligt?

Godt at møde en, der har det ligesom jeg. Så er jeg ikke alene med dette, men det er synd for dig, at du også har det slemt. Det ønsker jeg ikke for noget menneske.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg vil gjerne bemerke at hvis man har det le i uken før mensen, da kan det henge sammen med progesteronet. Det synker nemlig helt til bunns da. det er det som trigger mensen, forresten, at det synker veldig mye. Progesteron i sin narurlige form er nemlig forstadiet til corrtisol og det dere har er nok symptomer på lavt cortisol/progesteron tror jeg.

Det kan være en ide å få ft4 og ft3 til riktig nivå slik at binyrene ikke sliter så ille med å gjøre jobben skjoldkjerletlhormonene skulle gjort, samt at man passer på å legge seg senest klokken 10 hver natt samt at man ikke spiser noe sukker og hvis man gjør det, ikke oftere enn hver 3. dag...og forøvrig er lavkarbo koshold anbefalt for da rekker cortisolen mye lenger siden karbohydrater liksom spiser opp cortisol.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn