Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard Spørsmål om påvirkningen av prøver ang tidspunkt

Er det noe som kan ta igjen hva som skjer med prøvene når man tar dem sent på dagen?

Jeg var hos legen idag med full overbevisning om at noe er spinnhakkende galt med blodprøvene - men NEI da... De var kjempe fine Nå undrer jeg stort over det, for symptomene mine har økt drastisk i det siste og har til og med fått nye.

TSH (0,40 - 4,40) - 1,5
    FT4 (12-22) - 20
    FT3 (3,1 - 6,3) - 5,9

Kan jo bare være at jeg er veldig sliten for tiden, men klarer ikke helt å finne roen med det da.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg mener svaret på spørsmålet ditt er at TSH stiger utover dagen, fT3 likeså, men fT4 er den samme ....... mener jeg å huske .......

Men har du symptomer, er dosen for lav
    Jeg syns det må være utrolig vanskelig å si noe om doseforhold iforhold til prøver som er innenfor de satte grensene.
    De er innenfor grensne - gå hjem og vær fornøyd - sagt i en påtatt høfligere tone (enn min) - det er nok mange som har hørt den derre.
    Men innrømme at disse prøvene ikke er egnet til å drive finjustering av dosen - nei det har jeg ikke hørt noen si. Tvertimot omfavnes TSH prøven som den man kan justere etter.
    Jeg har skrevet mye om hva jeg synes om stoffskifteprøvetolking i andre tråder - har du kanskje lest ?

Jeg syns pasienter som har kommet seg opp i stabilt nivå innenfor grensene må få råd av legen hvordan de selv kan finne sin beste dose.

TSH-regimet som brukes passer ikke på meg iallfall. Dosen min er nesten 3ganger så høy som den dosen som gir TSH=0,3. Alle er sikkert ikke slik, men dette er alt for usikkert til å stole på.
    Så glem den !
    Stol på deg selv.
    Prøv å se om ikke den thyroxinkilden du bruker kan gi deg et bedre liv.
    Prøv å øke dosen litt og etter noen måneder litt til - helt til du kjenner hjertebank om kvelden - så hopper du over to dager og går tilbake til forrige dose.

Hvis ikke det går så bytt til en annen kilde, men husk at de forskjellige produkter krever jo at man tar dem skikkelig i bruk før man kan bedømme dem for hva de er verd.
    Har din nåværende kilde fått den sjansen ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Anne Ma,

Er du sikker på at symptomene du opplever skyldes stoffskifte ditt? Mine prøver har sett slik ut og enda bedre og jeg har fortsatt symptomer. Faktisk så har bare noen få av mine stoffskifte symptomer blitt borte fra jeg startet med levaxin. Det vil si at jeg fikk igjen øynebryn og håret mitt fikk tilbake glansen sin og føttene mine er blitt varme igjen. Resten plager meg fortsatt. Muskelatur, hard mage, tretthet osv... Personlig tror jeg at det er noe annet enn stoffskfitet som gjør at jeg fortsatt har problemer.
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg hadde jo så mange symptomer, og alle startet da jeg begynte med Levaxin. Før jeg begynte var jeg bare trøtt, etterpå fikk jeg mange.
    Etter noen år fikk jeg også vite at nå var prøvene mine iorden, så da måtte det jo være noe annet jeg feilte.
    Så hvorfor hadde jeg ikke disse symptomene føre jeg begynte med Levaxin da ?

Mange år senere, da jeg ga opp legeråd og begynte å eksperimentere med dosen, oppdaget jeg jo at disse symptomene jeg hadde slitt med forsvant når jeg økte dosen - men nye kom !
    Jeg bytta ut noen av symptomene med andre, og slik var det når jeg økte enda mere også.

Tilslutt var nesten alle de symptomene som legen hadde sagt kom av "noe annet" borte - men erstattet av andre.

Så i mai -04 da jeg skiftet thyroxinkilde ble alle - untatt to - borte. Vekta normaliserte seg også.

Så da gjorde ikke Levaxin like mye for meg som Armour gjør.
    Er dere sikkre på at Levaxinen gjør nok for dere ?

Jeg prøvde å slutte helt med Levaxin - da merket jeg jo at den gjør NOE da - den holdt meg i live. Men for et liv det var !

Mine symptomer varierte svær mye med dosen. Og det jeg leser om andre vil jeg bare sammenfatte til at symptomene varierer enda mer mellom folk.
    Så da må vi vel finne vår egen vei, vårt eget system, og lære vår egen kropp å kjenne.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Takker for svar!

n'Finn

Jeg trodde jeg var høy jeg.
    Og, det var det jeg mente å huske at TSH steg utover dagen.

Men ikke nok til at jeg skulle vært høy nå vel? Men en TSH på 1,5. Jeg har det best med den på 1 jeg. Bekymrer meg litt dette her må jeg si.. Sist jeg trordde genuint at jeg var blitt høy igjen, så viste det seg at jeg var blitt lav så, det er ikke helt logisk dette her ;) Men jeg klarer ikke å slippe helt tanken på TRASen min som kommer og går..

Må si ar jeg var høy på en TSH på 0,22 og med T3 utenfor referansen, så jeg tror ikke å øke dosen er det riktige. Hadde det ikke vært for at jeg er på avklaring nå på NAV hadde jeg brølt høyt om naturlig jeg også

Shanita

Ja, jeg er rimlig krystall klar på at dette må være stoffskiftet. Levaxinen virker ikke slik jeg hadde håpet. Og om legen er med på det vil jeg eksperimentere etter denne fasen i livet er over. Det er langt i fra alle pasienter med Hypo som bli bra. Og de fleste sliter met et eller flere symptomer på sin kroniske sykdom. Så jeg tror omvendt av deg: jeg tror det lave stoffskiftet er på cellenivå ansvarlig for all den andre skiten som sjer med kroppen min ;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Standard

Hei Anne Ma! Heng helt med i din totale forvirring.Har selv vært overbevisst om at jeg var høy,så viste prøvene noe annet.Har en følelse av overdosering nu,tok blodprøver i går så dettan blir det spennende.Men jeg vet at her svinger det utrolig fort.Som noen her inne sa ha tålmodighet og ta det saaaakte

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Pusur

Jeg svinger fort og ukontrollert jeg og ja...

Og det er så irriterende for men kan liksom ikke planlegge noe. Alt kommer an på kroppens lune den dagen. Jeg presser meg igjennom ting jeg har sagt ja til, men er nok ikke så bra det heller tror jeg.
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Øh... Eg mener å huske at TSH er høyest om morningen, derav rådet om å ta blodprøvene om morningen for å få høyest mulig TSH.

Men dine FT3 og FT4 ser ut til å være i topp, hadde du tatt dosen din før du tok prøvene dine? Kanskje en liten senkning av dosen hadde vært på plass? Eg vet ikke, men eg blir veldig trøtt når eg er littegrann hyper.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Nei jeg hadde ikke tatt medisinen. Og jeg ligger faktisk litt lavt i forhold til der jeg føler meg best Skjønner lite...!!
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Heia Anne Ma

Får du ikke lov til å ta ny prøve av TRAS'en?

Og begynte du på papaya? Ingen gunstig virkning?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn