Viser søkeresultater 1 til 10 av 32
Tråd: Er noe galt?
Threaded View
-
02-09-07, 13:18 #24
Jeg følte det på samme måte, Stina. Hadde ingen aning på hvordan jeg skulle takle spesialist timen. Faktsisk så begynte hun samtalen med å fortelle meg hvor fine prøver jeg hadde. Alt ble bagatellisert fra starten av. Disse spesialistene har kun 1 time til rådighet på førstegangs pasienter og jeg tror det er derfor de tar så lett på alt. De har rett og slett ikke tid til studere hver sak så nøye.
Jeg bestemte meg for at jeg skulle la henne styre det hele og når hun var ferdig og kom med sin konklusjon, så skulle jeg heller mot argumentere om jeg var uenig. Det har funket bra for meg. Hun har gitt meg diagnosen PCOS, som jeg sier meg sterkt uenig i. Jeg samlet sammen all den informasjonen jeg kunne finne fra pålitlige steder. Jeg kom over et dokument på tidskriftet.no, som er skrevet av norske leger. Dette dokumentet beskrev at PCOS var et utelukkelses diganose, på linje med ME. Cushings er blant annet noe som må utelukkes før PCOS diagnose kunne gis. Jeg var forberedt på å slenge det i fjeset på henne om hun var uenig.
Det endte faktisk opp med at jeg fortalte henne at jeg var redd for at hun skulle le av meg når jeg ba om å bli testet for Cushings. Hun ble stille og hørte faktisk på det jeg hadde å si. Jeg dro derfra med 2 urin dunker og 2 salvia pinner som jeg skulle bruke for å teste hjemmefra!
Selv om diagnosen Cushings er sjelden, så skjønner også hun at jeg vil ha den utelukket nå, og ikke gå i 5 år før de plutselig finner ut at de tok feil.
Eneste rådet jeg har er å "underkaste" deg og la legen styre løpet, men når det er gjort, så må du kunne si deg uenig. Sørg bare for å ha back-up i dokumenter osv. Ikke gi deg hvis magen din forteller deg at det de sier er feil. Du har krav på å bli hørt!
Det som er positivt er at de tar masse standard prøver før du i det hele tatt får sett spesialisten. Der inngår både kortisol, veksthormon og noen andre standard prøver for både binyrer og hypofyse.
Håper du finner ut av det hele. Vet akkurat hvor frustrerende det er å mistenke noe. Du vil jo bare ha det bekreftet/avkreftet fortest mulig, slik at du kan leve livet ditt videre...Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Svar med sitat
Bokmerker