Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 30
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Gammel journal - mye rart?

15.10.93
    Har ITP og hyperthyreose. Bruker Neo-Mercazole 1 tbl x2 og Prednison 2,5 mg.
    ---HYPERTYREOSE/TYREOTOKSIKOSE---PURPURA/KOAGUL DEF/UNORMAL BLODP

17.10.94
    Behandlet med Prednison for hyperthyreose.
    [Ja, det må i alle fall være helt feil.]

Diverse svar:
    02.11.93
    På bakgrunn av tilnærmet normalisering av pas. thyroideafunksjonsprøver, seponeres nå Neo-Mercazole. Prednison seponeres også.
    [Dette er det eldste journalnotatet jeg kan finne, så evt TRAS må jo da ha vært målt tidligere.]

21.09.05
    ...overgående hypofysesvikt. [Hvilken hypofysesvikt? Første jeg hører om det. Det er i denne sammenhengen relatert til kjønnshormonene.]
    Det foreligger en neg. CT-hypofyse.

15.10.96
    Thyreoideascintigrafi:
    Konklusjon: Scintigrammet uten spesielle karakteristiske trekk med thyreoidea antistoffer [hvilke antistoffer snakker de her om?] og en suprimert TSH kan man tenke på en funksjon som ligger i grensen til å være hyperthyreot. Med sykehistorie med tidligere hypertyreose, ITP og med affeksjon av ovariene som også kan tale for autoimmun sykdom ville det kanskje være rimelig å henvise pas. til endokrinolog.

07.11.96
    Hun har sluttet med Aurorix, da hun følte at hun fikk mye ubehag... [Det er i alle fall tull, for Aurorix er det 2. av antidepressive midlet som jeg forsøkte, det 1. var Seroxat. Resten husker jeg ikke navnet på, og slett ikke rekkefølge, men jeg husker veldig godt Aurorix, for jeg fikk en allergisk reaksjon hvor jeg bl.a. fikk veldig utslett på hendene og rundt øynene.]
    Hun er svært opptatt av at de plagene hun har må ha en endokrinologisk forklaring [ja, og det har i alle fall ikke avtatt, selv om jeg ga opp "å snakke til veggen"].

19.11.96
    Jeg rekv. nye hormonanalyser samt antistoffer mot ovarier, binyre og full utredning av autoimmune sykdommer. Hormonanalyser fra 11.10.96 viser ganske klar primær ovarialsvikt som bør behandles med østrogensubstitusjon [er det nå de slutter med å anta at blødningsforstyrrelsene er psykisk betinget? Og hva ble resultatet av de prøvene han bestilte?]
    VURDERING: sannsynlig autoimmun gonadesvikt, tidl kjent autoimmun sykdom med ITP og hypothyreose. [Javel, når skiftet vi til hypo?]

10.12.96
    Hun har en autoimmun lidelse som tidligere har gitt seg utslag i ideopatisk trombocytopenisk purpura og hyperthyreose. [Javel, hvis det nå ikke er en skrivefeil, så står det jo faktisk at min(e) forbigående fase(r) med høyt stoffskifte er av autoimmun karakter - altså pga antistoffer.]
    ...helt normale verdier for cortisol, veksthormon, IGF 1...
    Ingen tegn til svikt i hypofysefunksjon eller skjoldbruskkjertel.

29.10.97
    Jeg er ikke kjent med hvorvidt denne autoimmune lidelse også primært kan virke inn på ovariene og forårsake et for tidlig klimakterium, dette må jeg forhøre meg om. [Ja, gjør det du, men han som jeg var til for å utrede Lupus sa uansett at alle de autoimmune utslagene mine hadde sammenheng.]

Helt fra begynnelsen av i journalen, klager jeg mye over hodepine og vondt i nakken og en del i ryggen... Også hele tiden unormalt med menstruasjon og de verdier som blir målt i forbindelse med det... Det blir nevnt et par ganger av spesialister at jeg står i fare for å utvikle lupus, men at østrogenbehandling ikke skal gi noen belastning i forhold til dette.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

17.10.94 Kortison fikk du vel fordi de trodde at ITP -en kom av autoimmune årsaker ?
    02.11.93 Her står det jo at de har regulert Neo-Merc etter funksjonsprøvene (TSH-T4-T3)
    21.09.05 man har vel undersøkt muligheten for at thyroideaproblemene skyldes hypofysesvikt ?
    15.10.96 man kan se effekten av destruktive antistoffer ved atrofi.
    07.11.96 huff !
    19.11.96 virker rotete og uttalelser som ikke er grunngitt i prøveresultater.
    10.12.96 Her skriver de jo at ITP er autoimmun - og da behandles den med kortison. Hvordan kan de skrive at det ikke er tegn til svikt i skjoldkjertlen ?

Lupus utviklet du ikke da - heldigvis. Det er vel antagelser som det er unødig påføre pasienten når det bare er - antagelser.
    Forstår jo godt frustrasjonen jeg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Så mange tusen takk skal du ha, n'Finn for at du har orket å se på hele den smørja der (har jo bare tatt med det mest relevante, men helledussen som jeg skriver og maser....)

Ja, ITP'en er nok av autoimmun karakter, men hva heter antistoffet? Tror ikke legen vet engang, men den får jeg la ligge.

Ja, men man har vel alltid TRAS når man får Neo-Merc, eller har man ikke?

Ja, de skannet jo også hodet for å se etter svulst, også pga all hodepinen. Men hvorfor skriver en (dust) overgående hypofysesvikt når jeg ikke har hatt (påvist) noen hypofysesvikt?

Jeg tror jo at jeg har vært til undersøkelse av skjoldbruskkjertelen to ganger, så kanskje den senere er blitt atrofisk - eller hva det heter? Har planer om å få utskrift av journal over senere år, men tenkte jeg skulle vente til jeg har vært til endokrinolog.

JA, huff!!

Ja, det er en del rot, men jeg tror ikke denne journalen gjenspeiler min hypo-periode i det hele tatt - det må være før den tid (selv om jeg mener jeg har hatt flere hypo-symptomer fra barnsben av).

Nei, hadde vel ikke påviselig svikt enda i kjertelen, ellers vet jeg ikke.

Har ikke fått lupus enda nei, så vidt jeg vet. Men jeg vet jo at det er en reell fare for å utvikle enda flere autoimmune sykdommer når man først har en og flere. Hva kan jeg gjøre for å stoppe det? Det er det vel ingen som vet. Cellegift? Men i tillegg til antydningene om lupus (det ser ut til at flere av spesialistene har kontakten en og samme overlege/spesialist på et sykehus), så var jeg til en lege (den overlege/spesialist) for å finne ut av om lupus var underliggende årsak til alle de andre tilstandene jeg har. Det var det da ikke dengang, men det var en veldig fin og hyggelig lege som viste meg forståelse og respekt og sa at alt hadde sammenheng - noe jeg etterhverte mente, og ikke at jeg hadde ørten forskjellige sykdommer. Han sa også at det ikke var rart at armene (den gang var det mest fingrene) dovnet sånn bort, for jeg hadde så stramme halsmuskler som barduner.
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jeg prøver å finne ut av noen av blodprøvesvarene i journalen som har stjerne ved seg.

19.06.05
    IGE: 5
    PHDT: 0
    CAP: 0
    FX5E: 0,45 *
    F1: <0,35
    F2: 0,40 *
    F3: <0,35
    F4: <0,35
    F13: <0,35
    F14: <0,35

Vil det si at jeg er allergisk for kumelk? Legen har aldri sagt noe. Og på oppfordring av en fysioterapeut/akupunktør, så gikk jeg en gang tre uker uten mel og melk - merket ingen forskjell på det.

s - IgE (fx5E)
    Matvareallergener: eggehvite, kumelk, torsk, hvete, peanøtt og soya
    http://www.helse-bergen.no/helsepersone ... E_fx5E.htm
    f2 Kumelk
    http://www.helse-bergen.no/NR/rdonlyres ... /nyreg.pdf

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Kommer vel an på hvor langt utenfor referansen du er ville jeg tro. Om det er bare litt så regner de det som normale svingninger i pasent massen. I hvetfall slik jeg har forstått det når det kommer til mine avvik
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

OK - så du har også avvik?

Nei, vet du, kan ikke finne ref., hverken i journal eller de sidene jeg var på på nettet. Men du ser jo at de andre f'ene - der er det normalt med mindre enn 35, så hvis jeg tar utgangspunkt i det, så er jeg jo ikke mye over.

Og så tenkte jeg just på: I de siste årene hvor det bare har gått nedover, så var det faktisk kun i den perioden hvor jeg brukte Herbalife (altså blandet med mye melk), jeg følte meg bedre - i alle fall mht energinivået. Smertene var det vel så som så med...

Takk for svar, min gode venn

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Referansene forandrer seg også, så de prøvene kan være enda mindre uten for. Vanskeilg å si

Jeg har utslag på lever spesielt og SR +++ ionisert kalsium også. De bryr seg ikke om dem i det hele tatt.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hva slags utslag på lever? Har vel sett flere steder at det kan være vanlig med litt høye leverprøver pga lavt stoffskifte.

Ionisert kalsium? Kan det ha med kalsium-balansen å gjøre? Parathyreoidea?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Ionisert kalsium betyr at kroppen tar kalsium direkte ut av bena mine Tror det er iorden nå, men har ikke sjekket på over 1 år.

Det er ikke uvanlig med utslag på lever nei..

Husker ikke helt lenger om alle disse var relevante for lever. De med stjerne bak er jeg ganske sikker på. De andre mener jeg å huske er nyrer og myalgi..

ASAT*
    ALAT*
    Alfa2
    Gamma Gt* GGT* (samme)
    Bilirubin*
    Urinsyre
    Urinsyrestoff
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jeg håper ikke du spør MEG

P/S-ALAT (Alanin aminotransferase)
    Referanseområde. Kvinner: 10 – 45 U/l
    Menn: 10 - 70 U/l
    Indikasjoner. Utredning av leversykdommer og kontroll av parenkymatøse leversykdommer.
    P/S-ASAT (Aspartat aminotransferase)
    Referanseområde. Kvinner: 15 – 35 U/l
    Menn: 15 – 45 U/l.
    Indikasjoner. Evt. ved utredning av muskelsykdommer. Kan brukes i diagnostikk av myokardinfarkt; her bør Troponin og CK-MBmasse foretrekkes. Kan også brukes i diagnostikk av leversykdommer.
    P/S-GT (gamma-Glutamyltransferase)
    Referanseområde. Kvinner <40 år: 10 – 45 U/l
    Kvinner > 40 år: 10 – 75 U/l
    Menn < 40 år: 10 – 80 U/l.
    Menn > 40 år: 15 – 115 U/l.
    Indikasjoner. Utredning ved tilstander med høy S-Alkalisk fosfatase av ukjent årsak. Påvisning av medikamentell leverskade. Evt. ved kontroll av alkoholikere.
    U-Bilirubin (Stix)
    Referanseområde. Negativ.
    Indikasjoner. Ingen gode.
    Prøvetaking. 5 ml urin. Holdbar 4 timer i romtemperatur.
    Tolking. Positiv test sees ved U-Bilirubin over ca. 9 mol/l, og indikerer at S-Bilirubin, konjugert, er forhøyet (ukonjugert bilirubin er bundet til albumin og blir ikke filtrert ut i urinen).
    Var det ikke de du hadde stjerne ved? Altså de som er utenfor ref.? Ellers var det vel noe om urinsyre også der inne.
    Fra linken du selv ga meg ;)
    http://www.helse-sunnmore.no/lab/left.htm

Men tror du ikke du har fibromyalgi da? Vet at din mor har det, og er hardt rammet, men hun har kanskje noe mer i tillegg. Men noe du beskrev for ei stund siden gjorde meg vel ganske overbevist om at du har fibromyalgi. Men du har vel noen skader i ryggen også, ikke godt å si da, kanskje, kommer an på om du selv kan skille klart mellom de ulike ;) Se om du kan få tatt nye prøver av de verdiene som har vært utenfor ref. i alle fall.

Side 1 av 3 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn