Viser søkeresultater 1 til 10 av 90
-
30-08-07, 15:04 #1
Finnes det en mulighet for å bli helt frisk?
Hei.
Jeg har nå hatt diagnosen i ca 5 måneder, og har gått på Levaxin like lenge.
For å være ærlig så forstår jeg ikke hvordan jeg fikk lavt stoffskifte ettersom jeg ikke kan se at jeg har hatt noen autoimmun sykdom eller andre av triggerene. Hvorfor ble jeg syk?
Utenom det, og til spørsmålet... Er det mulig å noen gang bli helt frisk? Ã… slippe å ta tablettene helt noen gang?
Tusen takk for svar.
-
30-08-07, 15:21 #2
Hei pippi
Første innlegget ditt ser jeg - så gratulere med det da !
Det er kanskje best ikke å vite for mye - tror jeg mange helsearbeidere tenker ?
Sånn i starten var det ikke mye jeg visste om dette, og var gla da jeg etter mange år fant et forum.
Nå tror jeg at det beste er å utdanne seg selv inne sykdommen sin så langt det er mulig - og da er du vel igang ?
Jeg har heller ikke noe autoimmunt (som slår ut iallfall) så jeg stiller som deg - aner ikke hvordan jeg fikk det.
Men mange i familien har det da, så det må være en viss arvelighet i mitt tilfelle.
Jeg kan likevel spørre : hvordan ?
Så for å skremme deg - 5 måneder er for lite til at du ordentlig vet hva det innebærer. 50 måneder så, da begynner det å hjelpe.
Hver eneste dag blir en skole.......også etter de 50.
Mulig å bli frisk ?
Du har jo ikke noe påviset antistoff så i teorien skulle du jo kunne bli det.
Om det ikke hadde vært for en ting : Levaxinen.
Så lenge du bruker Levaxin eller andre stoffskiftehormoner vil jo ikke kjertelen bli stimulert til å produsere noe.
Du vil ikke oppdage om den evetuellt blir bra igjen.
Dessuten er jo kroppen slik at det som ikke brukes tilbakedannes. Atrofi heter det. En kjertel som ikke brukes blir mindre og mindre og blir så liten at en evetuell produksjonskapasitet blir neglisjerbar.
Det finnes forbigående tilstander. De fleste i forbindelse med fødsler.
Ellers er nok svaret som oftest nei......du må ta pilla di.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-08-07, 16:25 #3
Tusen takk for skikkelig godt svar, selv om det var det motsatte av hva jeg ville høre...
Jeg har lest masse om sykdommen og prøver å forstå litt og litt hver dag. Jeg forstår allerede litt, og merker at jeg blir bedre og bedre kjent med stoffskiftet mitt fra dag til dag og kan føle om det går mer ned eller er stabilt.
Fortsatt har jeg inderlig mye å lære og tar til meg alt jeg finner av informasjon.
Vet du om noen alternative metoder som kan fungere for å krangle av seg lavt stoffskifte? Kan det hjelpe å slutte å ta pillene og bare spise mindre og trene mer for å holde vekta nede? Da sliter man jo fortsatt med søvnbehovet og mangel på konsentrasjon... Så jeg ser virkelig ikke hvordan man kan håndtere denne sykdommen uten pillene.
Grunnen for å prøve å finne en annen metode er at min utkårede er født og oppvokst i Kenya og sliter veldig med tanken på at hans kjære skal måtte gå på piller resten av livet. Pillebruk er noe som for han betyr at man har gitt opp alle andre metoder og selger seg til pillene for å gjøre det lettere. For hans skyld skulle jeg så gjerne prøvd å funnet en annen måte å håndtere det på.
MEN: Levaxin får kjertlene til å slutte å danne hormonene selv? Vil det si at det aldri vil stabilisere seg på et nivå da og alltid bli lavere? Jeg blir litt forvirra samtidig som jeg tror jeg forstår litt. hehe.
Noen som vet?
-
30-08-07, 18:46 #4
Et eksperiment :
En helt frisk begynner å ta Levaxin. La oss si halv dose av hva kroppen totalt produserer. La oss kun se på på det funksjonelle og glemme bivirkninger og symptomer.
Thyroxin-nivået i blodet øker da pga tilskuddet, som jo betyr at det blir for mye stoffskiftehormoner i blodet, som fører til at TSH blir null.
Kjertelen mister altså da sitt produksjons-stimuli, og begynner å produsere mindre. Når egenproduksjonen og pilletilskuddet tilsammen er som det var før, så stiger TSH igjen og innstiller kjertelen til å produsere halvparten av hva den gjorde før.
Og alt er som før........
Bortsett fra at halvparten er kunstig.....
Dette er en kort forklaring som illustrerer hvordan systemet balansesrer seg selv.
MEN - og det er et stort men her.
Det vil ikke bli slik ! For kroppen har større følsomhet for det kunstige thyroxinet, og det medfører at TSH ikke blir så høy som den burde være og kjertelen vil da ikke få nok stimuli så den balanserer derfor den totale stoffskiftemengde til å bli for liten.
Og tar pasienten mer kunstig hormon for å bøte på at det er for lite - vil kjertelens stimuli falle ytterligere. På den måten vil det kunstige kuppe kroppen din.
Men glem dette da......
Jeg har vært akkurat hvor du er og tenkt akkurat samme tankene.
Tilogmed når legen sa at jeg måtta ta "disse pillene" sa jeg bare IKKE FFFF !
Det som overbeviste meg var vel en kombinasjon av at jeg var dårlig, og at legen kalte det for "substituttbehandling" - som må bety en erstattning for kroppens manglende evne til å produsere dem selv.
Jeg var også innom endel alternative behandlere, men der fant ikke jeg noen hjelp. Mange middler jeg tok var for å "stimulere" - men hvordan stimulere en død hest ? Du kan ikke sparke liv i den engang.
Jeg forstår godt (meget godt) din venns innsigelser - likevel er det nok u-ungålig at du må ha piller.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-08-07, 18:56 #5
Du er flink du.
Tusen takk for ennå et veldig godt svar. Jeg tror jeg begynner å forstå ennå litt mer nå. Det er kjipt å måtte forstå dette. Men for tiden tar jeg bare 25mcg 4 dager i uken og 50mcg 3 dager i uken, så min dose er veldig lav og jeg håper ikke at jeg må for høyt opp i dosen etterhvert, men det tar vel hvertfall noen år før det stabiliserer seg skikkelig.
-
30-08-07, 20:37 #6
Hei Pippi!
Opprinnelig skrevet av pippi
Jeg fikk diagnosen og startet behandlingen for ca. 2 år siden og det er først de siste ukene jeg har følt meg merkbart bedre. Så dette er sykdommen for de tålmodige! Men det er individuelt hvor lang tid man trenger før vi blir bra. Du må forberedt på å øke dosen mange ganger før du finner vedlikeholdsdosen. Det er ikke noe mål om å bruke minst mulig Levaxin,- du må bruke akkurat så mye som du trenger for å føle deg i form. Hverken mer eller mindre. Håper du har en dyktig lege som ikke blindt ser på blodprøveresultatene dine, men også tar hensyn til symptomene du har. Jeg tar for tiden 175 mcg. Levaxin pr. dag. Det er viktig å bruke lang tid på doseøkingen.
Håper det går bra med deg!
-
30-08-07, 20:42 #7
Takk takk, Joni.
Jeg føler selv at legen min er flink på det han gjør. Han er gammel, men god. Han går av med førtidspersjon om noen år så da tenker jeg å få meg en yngre lege som også er veldig flink med stoffskifte og forstår litt problemene..
Jeg forstår at dette tar tid, det er kjæresten som sliter litt mer med det ettersom han ikke liker piller. Men han sier at så lenge de hjelper så er det bra - det er dersom de ikke hjelper lenger at han ikke vil at jeg skal gå på piller bare for pillenes skyld. Jeg forstår ham veldig godt også da
Det som jeg finner veldig vanskelig med det lave stoffskiftet, er å være student. Konsentrasjonen går veldig ned på meg, søvnbehovet går veldig opp og jeg blir ekstremt tiltaksløs. Så studenten i meg sliter mye mer enn meg generelt
Noen som vet om flinke leger i Stavanger forresten? Takk
-
30-08-07, 21:06 #8
Bare hyggelig Pippi! Så artig navn du har! n`Finn forklarer, som vanlig, veldig godt lenger opp.
Dersom du har den vanligste typen hypothyreose, har du en betennelse i skjoldbrukskjertelen. Etter en tid (noen år?), brenner den ut, dvs. den slutter å fungere. Medisinen skal erstatte skjoldbrukskjertelens funksjon. Det er derfor viktig å få nok medisin.
Lykke til på veien til bedre helse!
-
30-08-07, 21:20 #9
Blir skjoldbrukskjertelen min helt ødelagt til slutt? Kan det stoppes? Ble en smule skremt der...
-
30-08-07, 21:32 #10
Ikke lett å godta dette pippi
Hvis man har antistoffer som slår ut på anti-TPO testen er disse destruktive. Da vet man hvordan det går for disse ødelegger kjertelen.
Når du ikke har disse er det ikke helt sikkert hvordan det går.......
Men jeg tror du heller på se på det som en glede om det skulle være forbigående, men ikke regn med det.
Jeg har jo heller ikke antistoffer og har nok en variant som oppfører seg litt anderledes enn andres.
Man har ikke noen botemiddler mot denne typen antistoff, og når man ikek har et antistoff eller noe annet påvisbart, så vet men jo ingeting om hvilken fiende man har engang.
Vi får leve i håpet og handle i nuet........• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat

Bokmerker