Dette er det mye diskusjon om i fagmiløene og det er flere innlegg om dette i Tidsskriftet. Også "nettdoktorer" har sagt sitt så du finner sikkert noe der.
Søk på behandling av sublinisk hypothyreose eller latent hypothyreose.

"Nasjonale" er vel noe drøyt ?
Det er iallfall legene selv som har laget dette regimet da.
Som jeg kjenner systemet så retter behandlende lege seg etter hvilke "råd" denne får av endokrionologen på nærmeste sykehus.
Disse har stor frihet, men sjeler nok litt til hva som foregår på Aker, som vel er nasjonal hovedbase for slikt ?

TSH kan bli "flere hundre", men følsomhets-skalaen er logaritmisk.
Det medfører at 2 ikke er dobbelt så mye som 1. Jeg vet ikke hvilket grunntall eller om det er koeffesienter inne i bildet, men er grunntallet det vanlige 10, så er 10 dobbelt så mye som 1.
Det medfører at 4 bare er litt mer enn 3, og det må man ha med seg når man tolker.

Sent på 90-tallet fikk man en ny og mye bedre TSH-måling. Da var man langt oppe i euforien og sa vel i den første rusen at de andre målingene kunne man bare se bort fra - TSH var saken - alfa omega og alt skulle styres etter den.
Såkallt manifest hypothyreose ble definert som TSH over 10.
Det står såvitt jeg vet fast enda, men for å slippe ydmykelsen ved å lage et helt nytt regime har man flikket litt etterhvert.
Jeg tror grensen Aker bruker er 3,6 eller inærheten, men kaller det vel subklinisk da. Under 3,6 har du ikke en sjans ! Og iallfall ikke hvis fT4 skulle krype et par tiendeler innenfor referansgrensen.
Ikke i første omgang iallfall, selv om det finnes tilfeller med lavt stoffskifte både hvor TSH er null og fT4 er høy.

Nå skal jo legen - primærlegen altså, lytte til pasienten da. Denne skal lage en sykehistorie (anamnese) og et symptombilde og handle utifra dette.