Viser søkeresultater 101 til 110 av 121
-
28-08-07, 13:06 #101
Javel, da var jeg hos legen i går...
Blir vanskelig å huske hva som kom fram, har vært veldig dårlige lenge nå, helt tåkelagt i hodet - og sitter der med 1000 spørsmål mens jeg ser minuttene fly avsted mens han taster og taster. Og fikk bare tatt opp en brødel av hva jeg ønsket, selv med en dobbelttime...
Han begynte i alle fall med å spørre hvordan det gikk. Og jeg la ut med de veldige smertene, sa at jeg aldri hadde vært så dårlig så tidlig på høsten før og at jeg trodde det var pga den iskalde vinden over så lang tid. Og korsryggen er totalt ødelagt av MR'en den ganga (tåler ikke å ligge på ryggen over lengre tid). Han bekreftet at kald vind kunne få musklene til å trekke seg sammen, vanlig det, men jeg sa at jeg ikke kjente til folk med lavt stoffskifte eller fibromyalgi som hadde det så ekstremt.
Han lurte på om man pleide å ta blodprøver når man tok Armour, og om det skulle være før eller etter at man tok medisinen. Sa at man pleide det, man skulle oppføre seg akkurat som ved syntetisk T4 og T3. Men så sa jeg også at mange som tok Armour ikke lenger brydde seg så mye om prøver. De følte det mer an på formen hvordan medisinen virket, og prøver var da til for å se hvor stoffskifteverdiene lå når man hadde det bra. Jeg sa at de fleste ikke lenger brydde seg om TSH. Så han ble litt rød på ørene: "Det er ikke det vi har lært...." Men det ble ikke noen diskusjon ut av det. Det kan også uansett vente til min TSH evt faller til bunns.
Så fortalte jeg om de blå leppene. Og også noe jeg ikke har sagt her før: noen dager etter de blå leppene hovnet fingrene opp ekstremt mye. Jeg hadde ikke spesielt ubehag (dvs ytterligere ubehag enn jeg ellers har) når disse tingene oppstod, så vi ble enige om at det kunne ha med tilførsel av Armour å gjøre. Jeg sa at ting kanskje kan begynne å skje i kroppen hvis det er slik at naturlig thyroxin virker på meg, mens syntetisk thyroxin ikke har gjort det. Vi ble også enige om at det var viktig å øke forsiktig.
Jeg kommer til å forsøke meg på 1 1/2 Grain nå, og det sa jeg til ham.
Så klarte jeg å få fortalt litt om alle mageproblemene. Sa også at jeg kanskje kunne ha absorpsjonsproblemer og at da kanskje ikke thyroxin ble tatt ordentlig opp av kroppen. Tror ikke han protesterte.
Sa også at jeg trodde jeg hadde sliten binyrebark, rot med mange slags hormoner i kroppen, også veksthormon siden jeg aldri sover dypt. Han sa noe om at det kunne være trolig pga de andre stoffskifteubalansene jeg allerede hadde. Men dette var noe jeg måtte ta opp med endokrionologen, han kunne ikke medisinere for dette. Men jeg fortalte bl.a. om marerittene før menstruasjon og at de hjalp med progesteron - og jeg foralte ham om gestagenen i østrogenet mitt, at det trolig ikke var bra for en, og at derfor hjalp det med progesteron.
Jeg opplevde legen som MEGET lydhør - men jeg babler jo i vei i kaoset mitt når jeg holder på - så mye jeg skulle snakket om, hvor skal jeg begynne, hva skal jeg sile ut pga tiden - blar i tre ulike huskesedler, så det er ikke så lett, hverken for ham eller meg. Men nå gjelder det å komme med god og sakelige informasjon til denne legen, for han virker virkelig til å snakke med - slik at han også kan hjelpe andre i lignende situasjon etterhvert.
Så spurte jeg om jeg var utredet for narkolepsi og søvnapne hos dyrlegen, holdt jeg på å si - nevrologen, mener jeg. For de hadde ikke ville svare meg, siden det var så lenge siden jeg hadde vært der. Måtte kontakte lege. Legen lurte da på om jeg ville ha ny henvisning. Nei, det ville jeg bestemt ikke - vente minst 1 1/2 år igjen på å komme inn til den humørsyke... Men hvis de ikke hadde utredet meg for disse søvnkomplikasjonenen på samme testen hvor de fant kramper, så var det altfor dårlig av en såkalt spesialist, siden jeg har funnet ut av at disse ting kan være relatert til stoffskiftet. Og det burde han vært klar over! Legen leste og leste i det nevrologen hadde skrevet, han kunne ikke finne noe om det nei. Fant de to medisinene jeg hadde fått negative reaksjoner på. Så fant han et tredje som nevrologen ikke hadde nevnt for meg, det skulle både være søvndyssende, samt hjelpe for krampene i leggene (tror også dette var utviklet for epilepsi...). Og hvorfor har jeg ikke fått vite om dette da, han ble jo bare sur når jeg fikk bivirkninger av de andre? Jo, det kunne se ut til at han var redd for at jeg kunne misbruke dem.....???? Her og nå lurer jeg på klage/erstatningssak pga dette... Orker vel aldri....? Legen min skrev i alle fall ut resept på disse siste. Og så vidt jeg forstod det, så er det ikke verre enn med de andre sovemidlene jeg har; må ikke ta hele tiden pga avhengighetsfare.
Puh... for en kamp.... for tilværelsen
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
28-08-07, 20:14 #102
Forresten...
Til de som er interessert, så heter de medisinene mot kramper i leggene og for søvn: Rivotril
Det er jo visst flere her som kan være plaget med kramper...
Bare vær obs på at dette er et B-preparat, så vidt jeg vet, det er i alle fall vanedannende. Og legen var visst også inne på at hvis man tok det hver kveld, så avtok virkningen, og kom man opp i flere stykker om kvelden, så kunne man få hangover. Man burde ta det i 9-10-tiden på kvelden....
Jeg har hatt så mye bivirkninger av ulike medisiner opp igjennom, så jeg er litt skeptisk til å forsøke dem. Noen som har forsøkt? Eller kan gi beskjed om de prøver disse?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
28-08-07, 21:25 #103
Bla. jeg.
Har masse leggkramper. HAr etterhvert oppdaget at det er minst av dem på akkurat passe dose-
Men har aldri hørt om Rivotril. Fikk beskjed om at det fantes ikke noe - kunne eventuallt prøve Kinin.
Og det funker - men ikke helt bra da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-08-07, 22:15 #104
OK
Ja, jeg vet jo ikke jeg da. Men er som sagt litt engstelig for å skulle pådra meg nye bivirkninger. Har ingen "reserve" til å ta imot noe som helst.
Ang avhengighet, så hadde det jo vært det samme om jeg brukte dette middelet eller andre til tider, så det har ingen betydning. Bortsett fra at jeg aller helst ville unnvære dem alle sammen... De er jo en belastning for systemet, bare det at søvnløshet over lengre tid, det er siste sort!
Kanskje jeg skulle forsøke Kinin? Hvor får man kjøpt det? Og hva er det egentlig (har jo hørt det tusen ganger, men hodet er tomt...)?
Og så DCS og n'Finn - jeg har gjort et eksperiment:
Jeg har forsøkt å bruke progesteron/hydrokortison på kvelden. Det er jo litt kort tid, og dagene i måneden varierer jo sterkt for meg, for å ikke snakke om værpåvirkninger. Men - det ser ut til at disse kremene har gunstig virkning mht søvnen når jeg smører meg på kvelden. F.eks. hadde vi to dager med veldig varme (de siste 2 av 4 hele sommeren?). Da blir jeg slett ikke trøtt på kvelden eller i stand til å sove. 1/2 t. etter at jeg smørte meg, ble jeg kald og søvnig. Tror også omvendt; når jeg fryser forferdelig på kvelden/natta - at det hjelper litt, men er ikke helt sikker på det enda. Dog rimelig sikker på at det er gunstig for meg å smøre meg på kvelden.
Grunnen til at jeg kom på å forsøke dette, er at jeg for en tid tilbake kan huske at jeg smørte meg på dagen, og da var jeg f.eks. sløvere på Linedancen - og der trenger jeg hver oppgiring som kan fremskaffes. Altså jeg tror progesteronkrem virker beroligende på meg.
Nei, jeg er ikke helt normal...
Jeg har også forsøkt å smøre med både progesteronkrem og hydrokortisonkrem samme dag et par dager - fikk ingen bivirkninger."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
02-09-07, 11:59 #105
Nå vet jeg ikke min arme råd...
Jeg er så dårlig, føler meg som vi er i februar ca. Når jeg skal legge meg, så fryser jeg så jeg skjelver i timevis, og det t.o.m. med varmepute. Når jeg så langt utpå natta slutter å fryse, så blir jeg gloheit - og det er ikke rart, for det er jo veldig varmt i rommet. Så da blir jeg uvel av varmen igjen.
Jeg føler meg som om jeg har vært på følla i 14 dager - eller har en virkelig alvorlig influensa, en verre influensa enn jeg noensinne selv har hatt.
Smertene er forferdelige - i skuldre, nakke og rygg. Er så stiv at jeg nesten ikke kan bevege meg. Og "øyenbrynene" gjør så vondt, og snørra har rent mer og mer de siste 14 dagene. Er det bihulene igjen?
Vi har hatt (stiv) kuling i noen dager (igjen). Det er nok det som gjør det. Men hvorfor? Var det DCS som bekreftet at det hadde med slitne binyrer å gjøre? Jeg klarer i alle fall ikke en vinter til, slik som ting allerede har utviklet seg. Og Armour, hjelper det ikke i det hele tatt? Det kan det jo ikke gjøre. Har aldri vært så dårlig på høsten før.
Hva i alle dager gjør jeg nå?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
02-09-07, 12:24 #106
Helt klart - du har for lav dose Stina.......
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-09-07, 12:34 #107
Javel...?
Før var jeg maks oppe i 125 µg T4 x 4 + 150 µg x 3 i uka - altså ca 135 µg T4 om dagen.
Og 10 µg T3 om dagen.
Og før det igjen tok jeg maks 100 mikrogram Levaxin om dagen...
Nå tar jeg 1 1/2 Grain om dagen, altså:
38 + 19 = 57 µg T4 + 50 µg Levaxin = 107 µg T4 om dagen.
9 + 4,5 = 13,5 µg T3 om dagen.
Og jeg kan jo ikke øke på nytt nå, det blir jo for fort, gjør det ikke det da?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
02-09-07, 18:03 #108
Husker ikke hvor lenge du har gått med den dosen du bruker, men jeg tror du kan øke når du har symptomer på at du skal det, men klart, du tåler jo bevislig ikke store økninger av gangen så ta det pent da.
Regnestykket ditt har bare akademisk interesse og er ikke brukbart i praksis. Prøv heller å finne ut hva kroppen tåler i praksis og legg deg så litt under det. (bare mitt råd)
Om du er som andre som har hatt hyperthyreose så er du mer følsom for overdosering enn resten av oss.
Jeg fant jo at økning var MIN medisin - kanskje også DIN ? ( alle ? )
Vel - det er jo ikke sikkert da, men man vet jo ikke det før man har prøvd !
Jeg var nok overivrig og fikk det jo veldig bra på 5 Grain de første ukene, etter 5uker fikk jeg litt svak hjertebank når jeg la meg og det ga seg ikke så etter 8uker forsto jeg at jeg måtte redusere.
Så nå har jeg brukt 6uker på nedtrapping og nå starter jeg på 4Grain igjen. Forresten en dose som også ga hjertebank første gangen jeg prøvde den, men ikke nå. Mulig at det er toppen ? Eller kanskje skal jeg litt opp igjen ?
Dette har iallfall gitt meg en veldig viktig erfaring - jeg vet at praktiske forsøk viser at 5Grain er for mye.
Nå prøver jeg 4Grain. Kanskje viser det seg å være for lite ?
Vel - Da er det jo ikke så mye å velge på da......
Kan også være at når jeg har gått på 4 et år så tåler jeg 5 ?
En annen erfaring er at jeg syns jeg har det bedre på 4 nå enn jeg hadde.......men litt tidlig å trekke noe bastant enda.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-09-07, 20:27 #109
Jeg tror også du bør øke Stina. Mener jeg gikk ganske fort opp til 2 g, for så å ta det litt rorligere opp til 2,5 g. Nå skal jeg øke til 3 g i løpet av september, samtidig som jeg minsker Levaxin fra 62,5 mg til 25 mg pr. dag. (Jeg startet opp med Armour i des. 06). Mulig jeg prøver meg på en armour-økning til i løpet av okt./nov. dersom ikke formen blir bedre.
Hvor lenge har du gått på 1,5 g?
-
03-09-07, 10:47 #110
Hei Mona og n'Finn
Jeg har bare tatt 1 1/2 Grain i ei ukes tid. Og det kan godt være jeg er for lav, men siden jeg får symptomer ved økning, så tør jeg ikke øke enda. Har brukt mye sovemedisiner i det siste. Så ja - sikkert for lav - men må nok forsøke å være forsiktig slik at jeg kan tåle økningen. Det er nok bedre det på lang sikt, jeg er bare så utrolig matt av å være så dårlig.
Og Mona - jeg startet først opp på Armour i begynnelsen av juli 07', var det vel ;)
n'Finn, setter pris på ditt eksempel på dine egne vurderinger. Ser da at kanskje noen må veldig høyt på Armour, og kanskje andre ikke skal det, men at det er viktig å lytte til kroppen og ikke låse seg fast i en ide.
Så tror jeg faktisk at jeg har bihultebetennelse og et-eller-annet-i-magen. Fikk i går igjen denne forferdelige kvalmen som jeg hadde for ei tid tilbake og ikke kan huske at jeg har hatt før. Og det rumlet og bar seg i magen i hele går. Og noe som er helt uvanlig for meg: orket nesten ikke spise noe (DA er jeg syk da! ;)) Sent i går kveld og i natt har jeg hatt mavesyke. Og jeg kom til å tenke på i går at faktisk har jeg hatt noen trykkende smerter i buken i et par uker. Kan Armour påvirke magen?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Lignende tråder
-
hvordan gå fra levaxin/liotyronin til armour?
Av anitab i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 9Siste melding: 06-09-07, 12:16 -
Hvordan virker influensa inn på oss med lavt stoffskifte?
Av komlå i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 07-02-07, 19:10 -
Hvordan virker FT3 på formen deres?
Av Trygve i forumet Høyt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 01-12-06, 17:30 -
armour... hvordan bestiller dere?
Av Lissa i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 5Siste melding: 29-10-06, 15:10
Svar med sitat
Bokmerker