Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 37
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Adenosine Triphosphate (ATP), adenosine triphosphate, ATP

Jeg kan huske å ha lest om ATP i forbindelse med stoffskiftet, men husker ikke hvor, her og nå... (Dr. Lowe, Dr. Rind...?)

Men jeg husker at jeg kom til å tenke på n'Finn og ovnen hans (hans forklaring på vår manglende forbrenning eller noe slikt - fortell gjerne med dine egne ord, n'Finn).

Nå er jeg jo ikke helt sikker på at disse tingene er de samme, selv om jeg der og da koblet dem.

Men uansett, så på dette:
    NADH er et koenzym som er nødvendig for energiomdanningen i cellene, dvs. at NADH er med på å omdanne mat til energi som hver enkelt celle i kroppen kan bruke. I tillegg er den en av de mest kraftfulle antioksidantene.
    Tidligere kjente man ingen metoder for å øke NADH i cellene, men nå har man funnet en måte å stabilisere dette stoffet på slik at det kan lages som kosttilskudd. Jo mer NADH som er tilgjengelig, desto mer energi kan cellene lage. Et NADH-molekyl kan lage tre molekyler ATP, som er kroppens form for øyeblikkelig nyttbar energi.
    I tillegg er det verd å merke seg at et molekyl NADH kan bidra til å danne seks molekyler dopamin, som er viktig for vår mentale kapasitet og for pasienter med Parkinsons sykdom.
    Det forskes på NADH ved flere universiteter. Det er flest studier i forhold til kronisk tretthet, Parkinsons og Alzheimers syndrom. Tilskuddet er likevel interessant for folk flest, da det øker mengden tilgjengelig energi og beskytter cellene i kroppen.
    NADH kjøpes i helsekostforretninger.
    http://www.matoghelse.no/index.php?id=308116

Hva mener dere?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jo - dette handler om hvordan energi bringes til cellene og i hvilken form den entrer muskelceller.
    I klartext - hvordan veden du sender inn i ovnen er, og hvordan den kommer dit.
    Slik jeg forstår dette så er vårt hovedproblem at det ikke er nok T3 som entrer cellene - analogt med at ingen skrur opp trekken på ovnen.

Det er jo T3 som har den jobben å slippe oxygen inn i cellene, og uten oxygen kan det være så mye ved der det bare vil - den brenner ikke.

Men jeg må tilstå at dette er et stort og ganske nytt felt som jeg ikke helt har oversikt over gitt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Takk for svar, n'Finn ;)

Vet du, jeg lurer på om jeg leste om ATP i forbindelse med reversert T3, og hvor skadelig det egentlig var å få for mye av dette, og at T3 som kroppen ikke bruker, ble omgjort til reversert T3. Men jeg tror jeg får la det ligge. Nyskjerrigheten og vitebegjæret er dessverre så mye større enn det den gamle, inntørka, informasjonsresistente erta kan følge med på. Grr... :x

Jeg har i flere år før jeg kom inn her på Sonjas tenkt at hverken okygen kunne komme inn i cellene, eller at det kunne foregå annen skikkelig utskiftning der. Bl.a. pga all verkinga. Vet ikke hvorfor jeg fikk den ideen, men du minner meg på det når du forteller at det er T3 som gjør at oksygen slipper inn i cellene. Og nei, ingenting brenner jo uten oksygen.

Takk for at du kommer med illustrasjoner, det gjør det i alle fall litt lettere å huske noe.
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

In our cells, ready to use energy is in the form of ATP (adenosine triphosphate) molecules. The body converts fats, sugars, etc. into ATP that is then used for energy. However, there are other factors involved that can affect how well our body can make this conversion from those fats and sugars into the ATP molecules.

The thyroid gland, located at the base of the neck, makes the hormone T4 (thyroxine). T4 converts to T3 (triiodothyronine) and RT3 (reverse T3). The T3 turns on the ATP (energy) making machinery inside each living cell while the RT3 slows it down.
    http://www.drrind.com/article.asp

Altså:
    - T3 skrur på ATP'en som får i gang aktiviteten/omsetninga i cellene.
    - RT3 skrur ned aktiviteten.

Men hvor har jeg da det i fra at T3 som kroppen ikke bruker blir til RT3, og da i følge dette er svært ugunstig iforhold til energien i kroppen? Fra villfarelsen som vanlig?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

SE - hva hun forteller om oksygen:
    Senere viste det seg at jeg nesten ikke fikk oksygen i lungene og dette var grunnen til at jeg var tett og tung i brystet.
    http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=2122

I tillegg til mine veldige pusteproblemer til tider, sammen med "følelsen" jeg beskriver over, så bekrefter jo dette mine bange anelser...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg har også lest at det overskytende T3 blir til inaktivt T3. På kompetent hold sies det så.
    Jeg har også lest at kjertelen produserer revT3 - noe som ikke stemmer !
    Så tro ikke alt du leser.

Oxygen til lungene er ikke det jeg tenkte på. Lungene forsyner jo blodet med oxygen og dette fraktes jo ut i kroppen og er alltid i nærheten når celler trenger det til stoffskiftet. Dette skjer jo i alle celler - ikke bare i muskelceller der ATP sørger for energitransporten.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Nei, nei, oksygen til lungene var heller ikke det første jeg tenkte på, det bare datt inn sammen med alt det andre kaoset - her er det alt eller ingenting, og begge deler blir like galt

Men uansett, så tror jeg at både oksygen inn i cellene (og frakting bort av avfallsstoffer), og oksygen til lungene (evt celler der), er et problem hos meg.

Tro ikke alt jeg leser? Betyr ingenting, for i morgen er det likevel glemt

Gjest

Standard

NADH (ENADA)
    Ved: Karl Otto Vibran

Enada er det eneste stabile NADH (nikotinamid adenin dinukleotid) i tablettform som absorberes godt i kroppen. NADH kalles også for Coenzym 1 og er en av de kraftigste biologiske antioksidanter som kjennes. NADH finnes i alle levende celler i både plante- og dyreriket.

For at en celle skal kunne leve må den være istand til å produsere energi. I denne prosessen er NADH helt nødvendig og en betingelse for at maten vi spiser skal bli omdannet og lagret som energi (ATP) i cellene. Jo mer NADH en celle inneholder, desto mer energi blir laget. Er derimot kroppen i underskudd på NADH betyr det i praksis det samme som når en bil går tom for bensin. Kroppens celler kommer i underskudd på energi og man blir trett og utmattet.

Betydningen av NADH for cellenes energiproduksjon og de mange biologisk vitale prosesser i kroppen har lenge vært godt kjent. Problemet var imidlertid at stoffet var ustabilt og lett påvirkelig av luft og lys. Etter at det lyktes å lage et stabilt NADH i tablettform (Enada) er interessen for produktet blitt voldsom. Ikke bare som et kosttilskudd med sterk antioksidant virkning, men også som et alternativ eller supplement ved medikamentell behandling av alvorlige kroniske lidelser.

Hittil har mer enn 3000 pasienter med Parkinsons sykdom eller depressive lidelser deltatt i kliniske studier med NADH. Den kliniske effekten har generelt vært god og, ikke minst viktig, behandlingen med NADH har vært trygg. Ingen bivirkninger som kan relateres til NADH er blitt rapportert. Det pågår i dag kontrollerte dobbel blind studier for, også vitenskapelig, å kunne dokumentere at ekstra tilførsel av NADH både gir mer energi og er effektivt ved behandling av kroniske sykdommer.

Gjest

Standard

Nokon som har prøvd NADH?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Nokon som har prøvd NADH?
    Ja, det lurer jeg også på!

Binding of a T3 molecule to a T3-receptor stimulates the activity of some genes and represses the activity of others.
    http://www.mcdowellpublishing.com/molec ... atthis.htm

Hva betyr så det da? Nedsetter/undertrykker aktiviteten? Men her er det snakk om gener, hvilke gener?

Side 1 av 4 1234 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn