På spørsmål om jeg er under utredning så må jeg si at legene ikke akkurat kaster seg over deg for å utrede, spesielt ikke hvis du har en litt sjelden sykdom (som ikke kan sees på blodprøver). Det er vel mer min egen mistanke i og med at det var i luftveiene det hele startet.
Det begynte med at jeg fikk behandling mot tette bronkier, behandlingen hjalp ikke noe spesielt. Det var behandling med kortison inhalator. Og jeg fikk etter hvert hes stemme. Trodde da at det med hesheten kom av kortisonet så jeg sluttet med det, uten at stemmen ble bedre. Så jeg er fortsatt hes, har vært det i varierende grad i ca 2 år.
Jeg ble i fjor høst innlagt på sykehus med voldsomme smerter i ganen og kjevene, og i det området. Det ble da tatt CT av ansiktet som viste septum deviasjon (skjev midtstamme i nesen) og slimhinne fortykkelse. Jeg er nå så og si helt tett i nesen. Jeg har også løse tenner og mister biter av tennene, noen av tennene føles som de har endret posisjon.
Den tettheten i bronkiene jeg ble behandlet for, mener jeg sitter lengre opp i luftrøret. Det er foretatt målinger på tettheten og den er blitt verre.

Så det er sykdomsforløpet og symptomene mine som gjør at jeg mistenker i retning WG. Det ble tatt ANCA prøver i fjor høst ved innleggelsen, de var negative (gikk da på stor dose Voltaren, vet ikke om det kan ha innvirkning på resultatet?).
Derfor lurer jeg på om det er noen som har kjennskap til WG?