Side 8 av 13 Først 12345678910111213 Siste
Viser søkeresultater 71 til 80 av 121
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hello Friends

Ja, gjett om jeg kan huske dette med deg, Levaxin og smerter, Yvette. Og at andre har fortalt at de fikk smerter når de begynte på Levaxin. Jeg hadde jo smerter før den tid jeg, men jeg har jo bare blitt verre og verre for hvert år som går. Derfor håp om at de skal minske/forsvinne på Armour. Og Lie - jeg tror ikke jeg har fått mer verk pga Armour, tror det er pga været, men kan ikke si det 100%.

Hvorfor skal jeg øke Armour enda egentlig? Har jo bare holdt på i en måned - ca 14 dager på 30 milligram og ca 14 dager på 60 milligram. Pakningsvedlegget anbefaler gjerne en økning på 15 milligram hver 2. - 3. uke, så vidt jeg husker. Og jeg har også fått advarsler om å øke for fort. Og jeg har symptomer på sliten binyrebark, og de blir verre ved økning. Og har lest flere steder at man gjøre mer skade enn gagn hvis man ikke får binyrene til å holde følge. Tro meg, jeg er ingen tålmodig sjel. Men jeg prøver å vurdere all informasjonen jeg får og sammenholder dette med hvordan jeg mener å oppleve ting på kroppen. Og Lie, det du forteller, bekrefter jo bare at jeg gjør rett i gå forsiktig fram. Jeg vil gjerne øke fortere, noen av dere advarer meg, noen pusher litt på, og kroppen sier sitt. Jeg tror det går bra hvis jeg tar alt dette i betraktning ;)

Lie - kan godt være at SPROL er prolaktin, har ikke peiling jeg, og hva var nå prolaktin godt for igjen, har glemt det også jeg Stimulerer til melkeproduksjon...? Annet...?

n'Finn - jeg er enig i alt hva du skriver.

Lie - jeg har nesten ikke hatt mens det siste halve året, dvs veldig små blødninger. Og dette er jo med østrogenbehandling. Antistoffene har sikkert tatt knekken på eggestokkene nå... Tørre slimhinner? I skjeden? Har mye tørre slimhinner, f.eks. tørr i munnen og tørre øyne, men jeg tror ikke spesielt i skjeden. Men det er vel fordi jeg tar østrogenet da? Jeg har ikke lyst til å unnvære østrogenet når jeg er 43 år gammel og har hatt for lite - trolig hele mitt liv etter puberteten. Men jeg må se om det finnes noe "snillere" alternativ. Så Yvette, jeg må komme tilbake til deg ang det...

Yvette - du er jo ei feiende flott dame, men kan du ikke godta litt "alderstillegg"? ;)

Klem igjen til deg, Lie. Ja, også til dere andre

Dere er jammen meg noen kjekke folk å ha - i disse usikre tider...
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

n'Finn - jeg er enig i alt hva du skriver.
    Skal lime denne opp på veggen med en gang - føre det er for sent
    Du må ikke være enig med meg Stina - ikke med noe andre heller.
    Jeg er godt fornøyd om jeg ka få være et utgangspunkt for dine egene meninger som du er kommet frem til på et selvstendig grunnlag.......

Prolaktin - Pro (for) og lacta er jo melk........
    For oss gamle latinere ....... og for unge som burde bli det !

Og "noen som pusher" - det er meg det da vel ???

Enda er du enig ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jeg er så enig, så enig....

Men altså... Jeg mente siste innlegget, ikke nødvendigvis alle dine utsagn, selv om jeg respekterer dem. Men du blir nok et godt utgangspunkt ;)

Ja, du er en skikkelig pille-pusher!

Men jeg kom på, jeg har hatt noen merkelige symptomer, tror jeg må fortelle om dem - vet ikke om de er relatert til Armour eller ikke.

I går kveld ble jeg fryktelig kvalm, såpass at jeg i flere timer ikke visste om jeg måtte brekke meg eller ikke. Veldig usedvanlig for meg, ikke å gå endel kvalm, det gjør jeg ofte (pga søvnmangel, hodepine bl.a?), men det var anderledes...

Hver dag uten særlig søvn har gjort meg ganske matt, t.o.m. såpass at jeg de siste par dagene heller ikke følte noe mer energi ved 1 hel Armour. (Og ikke vet jeg heller om den noe ekstra energien skyldes sommerværet - for jeg blir dårlig av dårlig vær og bedre av bra vær - sånn har det vært i mange år.)

I natt sov jeg noenlunde. T.o.m. etter mange dager etter hverandre på 1 hel Armour. Men så var jeg også rimelige utkjørt i går etter mange netter med veldig, veldig lite søvn.

I dag var underleppa mi blå Har jeg aldri noensinne sett før.

Utpå dagen har jeg kjent meg ganske bra, så veldig sliten, så ganske ved siden av meg selv. Føler at noe skjer i kroppen min, men jeg vet ikke om det er positivt eller negativt enda. Været har også skiftet - vi har fått sommervarme. Hvor mye dette spiller inn, vet jeg heller ikke enda.
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Blå lepper husker jeg fra hjelpekorpset som symptom på oxygenfattig blod - nesten lik med hjertefeil.......
    Men du burte jo fått noen til å se på deg !
    Ikke vær redd for det - det er derfor vi betaler dem for å være der osv.....
    Har ikke hørt symtomet nevnt i stoffskiftesammenheng, men hjertet kan slå for sakte både ved lave stoffskifteverdier og binyrebarkhormoner.

Nå er det jo for sent, men ring i morgen den dag !

Hvordan sommervarmen spiller inn ?
    Positivt.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ja, sommervarmen i dag har ligget akkurat på grensen, men har hovedsakelig virket positivt inn. Holder meg akkurat innenfor grensen for varmehodepine og åndenød - og da er det kun gunstig for musklene..., og humøret

Ja, synes også å kunne huske at det kunne ha noe med hjertet å gjøre. Hadde vel noe hjertebank i går natt, men mindre enn mange netter.

Oksygenfattig blod - sikkert! Er det ikke thyroxinet som hjelper til med å føre oksygenet rundt, og alt annet som foregår ut og inn av cellene, og i cellene?

Hva bør de sjekke, tror du? Puls, blodtrykk... Hva mer kan de gjøre der og da? Bør jeg få tatt en EKG? De kan jo i alle fall lytte på hjertet, om det fører til noe, for det er helst om nettene jeg har hjertebank.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Yvette

Jeg har kikket på linken din:
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 927893.ece

Det bringer noen minner tilbake... Jeg har kun tatt P-piller 1/2 år i mitt liv. Da fikk jeg ITP første gang. Mye oppstyr, de kunne ikke skjønne hvorfor. Men de kom vel delvis fram til at det kunne skyldes P-pillene. Jeg fikk beskjed om å aldri ta hormoner i hele mitt liv. Lite visste de, hva...? ;) Og jeg også, hva skulle jeg ta hormoner for, liksom? Dette var i DK.

Når jeg fikk mitt andre utbrudd i Norge, var det ingen som snakket noe om hormoner eller ikke.

De kan selvsagt ha vært en utløsende faktor, men jeg har nok hatt sykdommen latent uansett, og kanskje andre ting da ville utløst det... Det med stoffskiftet har jo både min sønn og nå også min søster, f.eks.

Det er spesielt unge kvinner mellom 16 og 30 år som rammes, og to av kvinnene døde. Begge var i utgangspunktet friske da de fikk blodpropp i lungene.
    Godt jeg er så gammel da ;) Og jeg er etterhvert litt opptatt av livskvalitet og ikke bare livskvantitet. Skal vi holdes i live for enhver pris da?

Men mange takk for omtanken. Egne østrogen-piller får være til et senere studium ;)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

På TVNorge akkurat nå: Program om søvnforstyrrelser.

Minner meg om at jeg innenfor psykologi har hørt at bare 2-3 døgn uten søvn er nok til å havne i psykose, for å ikke snakke om at man ikke er helt tilregnelig.

På programmet nevnte de noe REM-forstyrrelser. Lurte litt på om dette kunne gjelde meg...

Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
    Javel - jeg skulle jo gjerne opp på 1 Grain...

Men de dagene jeg tok en hel Grain, fikk jeg igjen symptomer, så jeg forsøker å "lure" systemet/ta det så forsiktig at kroppen (binyrene) kan følge med. Har fortalt litt om det her:
    http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... 5&start=80

Tok så:
    Dag 1: 1/2 Grain Armour + 5 mikrogram Lio = 9,5 T3
    Dag 2: 1 Grain Armour = 9 T3
    Dag 3: 1/2 Grain Armour + 5 mikrogram Lio = 9,5 T3
    Dag 4: 1 Grain Armour = 9 T3

Får ikke sove i det hele tatt de dagene jeg tar en hel Grain. Så etter dette, tar jeg et par dager på 1/2 Grain + Lio. I går forsøkte jeg igjen en hel Grain - hele dagen var jeg helt utslått, altså ble ikke engang litt mer opplagt som jeg synes å ha vært de andre dagene jeg har tatt en hel Grain. Dødtrøtt, også på kvelden. Tenkte derfor jeg skulle forsøke å legge meg tidlig - 1-2-tiden på natta. Og jeg sovnet jammen meg. Våkner jo alltid, t.o.m. de beste nettene - med munnvikene nede på knærne pga smertene i kroppen. Men ikke så lenge/ofte. Når jeg tenker etter, så tror jeg det er lenge siden jeg har sovet såpass godt. OK - har systemet mitt nå "akspetert" 1 Grain? Tok i alle fall en hel Grain i dag også. Har hatt rimelig med energi i dag - både pga Armouren og en rimelig god natts søvn?

Men i går slo det meg noe: Er det sikkert at det er den hele Grain'en jeg reagerer så veldig på? Vi har hatt veldig kald vind i mange dager, og da blir jeg jo så dårlig - har faktisk vært like dårlig som jeg pleier å være i mars. Men så har vi hatt iskald vind i så lang tid jeg snart kan huske. Da føler jeg meg vel også "binyretrøtt" - tror jeg. Noen som vet om man kan bli så værsyk som jeg er pga slitne binyrer? Eller hvorfor jeg er så sinnsykt værsjuk som jeg er? Kan jeg håpe på at Armour'en vil hjelpe på dette? For jeg er helt sikker på at mye av utmattelsen skyldes den forferdelige verkinga, og mye av verkinga kommer av at jeg ikke tåler vær.

Ja, jeg smører med hydrokortison og progesteron for tiden.
    Hei Stina!
    Eg brukar prog óg, og dette skal ikkje brukast saman med kortisol. Veit ikkje heilt kvifor, men det står iallefall som kontraindikasjon for bruk av prog... Har prøvd kortisol ein dag, på armane, og nokre dagar etter progesteron. Fekk med ein gong voldsom verk (i hendene og armane) når eg begynte med prog, og reknar med det har ein samanheng med kortisolen. Kanskje du burde prøve å kutte ut hydrokortison, og heller bruke litt meir av prog., og heller bruke andre ting som går på binyrene enn kortisol. (C-vitamin kan du ta mykje av - i pulverform.. natriumaskorbat på apoteket kostar ca 300-400 kr for ein kg).

Når det gjeld Liotironin er eg litt ueinig med n'Finn... Når du har autoimmun sjukdom er det som regel ikkje berre skjoldbruskkjertelen som sviktar, og mykje av T4 går vekk pga lavare enzym-aktivitet... Difor kan T3-tilskot vere bra! Derimot kan binyrene få seg ein trøkk av T3, og det kan vere dei symptoma du har! Trur eg berre ville fortsett som du gjer no, men kutta ut kortisonen.

Gjest

Standard

trur vær-sjukheit har litt med binyrene å gjere. Når kroppen ikkje fungerer skikkeleg toler ein jo mindre variasjon i kulde/varme, og binyrene får jobben med å takle alt som kjennest som stress på kroppen. Når det gjeld verk i ledd/kalde ledd kan det skuldast for lite Omega 3 i forhold til omega 6, så viss du ikkje tek omega- 3 bør du begynne!! du kan ta opp til 8 stk fiskeoljekapslar om dagen uansett str eller merke. (f.eks fri flyt...)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei DSC
    Må nok klargjøre meg litt.
    Tilskudd av T3 er nødvendig når en tilstrekkelig høy T4-dose ikke klarer å frambringe nok T3.
    Eller : T3 er ikke nødvendig å ta sammen med en lav T4-dose - da er det bedre å øke T4-dosen for å se om T3 kommer opp på et tilstrekkelig nivå.

Implisitt betyr jo dette at om det ikke lages nok T3 av en tistrekkelig T4-dose at de-jodinase-prosessen kan være dårlig.
    Prosessen foregår i vesentlig grad i leveren og har man uheldige leververdier kan man tenke på T3-tilskudd.

Rev.T3 undersøkes sjelden eller aldri. Analysen gjøres på Aker.
    Dette er inaktivert T3 fra en overskudsproduksjon av T3 og er systemets siste øyeblikksregulering av stoffskiftet.
    Her vet man veldig lite om sammenhenger, men om reguleringen inaktiverer for mange T3 vil ikke et oralt overskudd av dette ha noen virkning.

fT3 målingen teller alle de frie T3-ene og skjelner ikke mellom dem. Det finnes ikke målemetoder for aktivt fT3, men man kan altså måle den inaktiverte fraksjonen.

Side 8 av 13 Først 12345678910111213 Siste

Lignende tråder

1. hvordan gå fra levaxin/liotyronin til armour?
    Av anitab i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 06-09-07, 12:16
  2. Hvordan virker influensa inn på oss med lavt stoffskifte?
    Av komlå i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 07-02-07, 19:10
  3. Hvordan virker FT3 på formen deres?
    Av Trygve i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 01-12-06, 17:30
  4. armour... hvordan bestiller dere?
    Av Lissa i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 29-10-06, 15:10

Bokmerker