OK - ble så nyskjerrig at jeg måtte lese litt likevel...

Hvordan kan man få ren østrogen - uten gestagener, eller hva det heter? Mine eggestokker er nok etterhvert rimelige ødelagte, så jeg lider neppe av østrogendominans, tvert om. Før jeg begynte med østrogen, hadde jeg mange ekle følelser, f.eks. følelsen av å flyte vekk/nesten besvime. Østrogentilskuddet hjalp på det, men etter snart 10 år på gestagener, er det kanskje på tide med noe annet?

Og da skulle det være bra å smøre med progesteronkrem i tillegg for å gi kroppen også dette. Ettersom eggestokkene er ødelagte og binyrene trolig slitne, kan jeg jo ikke regne med at produksjonen er som den skal være noen av disse stedene.

Så står at det i en av linkene til n'Finn at legen kan skrive ut resept på progesteronkrem. Er det i så fall på hvit resept? Ikke registreringsfritak? Men heller ikke på blå resept?

Jeg har altså ikke lest mer enn et par innlegg av n'Finn her + linkene, så jeg har ikke fått med meg alt. Men jeg kan forsikre om at progesteronkremen hjelper på marerittene for min del, samt noe av "krise"/"nevrose"-følelsen jeg har før mens (sistnevnte kan selvsagt skyldes ingen søvn, bare mareritt-døsing). Vanskelig for meg selv å tro egentlig, ettersom det ser ut til å være lite som virker på meg. Men det virker altså på dette. Om det er fordi jeg mangler progesteron eller kortisol, vet jeg ikke, vet bare at det hjelper...