Viser søkeresultater 11 til 20 av 121
-
31-07-07, 22:30 #11
Du må jo utdanne både legen din og deg selv.
Det er helt sikkert en fordel å kunne masse, men ingen betingelse.
Det viktigste er nok å lære seg hvordan man reagerer på forskjellige doser - og å stole på seg selv da......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-08-07, 17:33 #12
OK - n'Finn - takk.
Men jeg får altså ikke sove! Og det er trolig ikke pga været, for det er ikke stiv kuling lenger, selv om det blåser litt.
Vet ikke hvor lenge jeg orker dette... Fungerer 0 uten søvn
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
02-08-07, 23:44 #13
Forsøker å finne ut av hvor mange timer T3 gir virkning...
http://www.felleskatalogen.no/ "liothyronin"Halveringstid: Ca. 2 døgn.
Hva mener du n'Finn?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
03-08-07, 12:29 #14
Forklaringen er mer komplex og krevende enn denne.
T3 er ikke bare T3.
Det opptrer både bundet og fritt og forklaringen spesifiserer ikke her.
En må gå ut fra at de regner fra en svelger ?
Da skjer det jo at det kommer inn i blodet fra tarmen som fritt T3. Det bruker flere timer på å finne seg et bindeprotein og er så lagervare fra noen timer til flere døgn, men ikke lenge - i stoffskiftesammenheng da.
Derfor brukes også betegnelsen " i kort tid" om akkurat samme tidsperioden.
Så når T3 frigjøres fra sitt bindingsprotein er virketiden bare timer.
Jeg har vanskelig med å skjønne at fagfolk får noe fornuftig ut av den, og er den beregnet på "oss" er den helt bak mål - etter min mening iallfall.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-08-07, 15:22 #15
Kan teeenke meg at forklaringen er mer kompleks, ja!
Så i en gammel tråd i dag hvor du hadde kommet med et innlegg hvor du skrev at T3 virket en time... !....?
Ellers har jeg altså gitt litt opp - etter enda ei søvnløs natt. I dag tar jeg kun 1/2 Armour og legger da til litt Liothyronin. Orker ikke mer akkurat nå....
Når vi har snakket om dosering på meg, så har vi vel gått litt utifra at jeg var vant til en en del syntetisk thyroxin fra før av?
Ser bare i pakningsvedlegget fra Armour:
"The usual starting dose is 30 mg Armour Thyroid, with encrements of 15 mg every 2 to 3 weeks. A lower starting dosage, 15 mg/dag, is recommended in patients with longstandig myxedema, particularly if cardiovascular impariment is suspected, in which case extreme caution is recommended."
Jeg hadde noe hjertebank igjen i natt. Og jeg har vel myxødem både her og der, har vi trolig funnet ut av... Vet altså ikke jeg, men jeg "føler" kanskje at jeg må gå veldig forsktig fram.
Og det kan godt være at det ikke er T3 jeg reagerer på, men en av de andre komponentene, f.eks. T2, T1, T0 eller noen av de inaktive tilleggsstoffene. Eller det kan være pga jeg plutselig får noe inn i cellene, som skulle vært der for lenge siden, men som ikke har kommet ordentlig inn pga et eller annet - for sånn er det vel med de som ikke reagerer som de skal på syntetisk thyroxin?
Takk for tålmodigheten."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
03-08-07, 15:34 #16
Du vet, jeg leser bye på¨nettet og har en tendens til å bruke det jeg nettopp har lest.
Det hender jeg finner ut at jeg har gått glipp av poenget senere
Ellers er det nok ikke Armouren som gjør deg søvnløs Stina.
Heller at den er for lav.
myxedema er et gammelt ord på hypothyrerose som henger igjen.
Dette er det vi i dag kaller "deigete hud" og skyldes at hudproteiner ikke blir raskt nok skiftet ut. Man får dette ved langtkommen tilstand, men kan også få det partiellt, gjerne på legger og stemmebånd.
Myxødem er altså et symptom på sykdommmen hypothyreose.
Hadde du hjertebank ved høy eller lav frekvens ?
Har den lav frekvens er dosen for lav - høy frekvens er den for høy.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-08-07, 15:44 #17
Lav frekvens, tror jeg + føles litt sårt i hjerteregionen.
Og vi har vel tidligere funnet ut av at jeg f.eks. har myxødem på stemmebåndene. Nesten alltid tusser i halsen, og hvis jeg renser halsen, så hikker jeg. Nyser jeg, så hikker jeg + mye annet rart som er kommet med årene - altså på stemmebåndene/i halsen.
Og jeg har ekstrem tørr hud på beina, og veldig mye appelsinhud - myxødem-hud? Jeg har t.o.m. klumper som legen mente var væskefylte, på helene. Sikkert slike væskefylte klumper som er både på leggene og lårene også, bare de der er innehylla i en god porsjon flesk!
Selvsagt har jeg for lav dose, er enig i det, men skal jeg øke langsommere enn tidligere antatt, det er jo det som er spørsmålet?
Har forresten lagt på meg flere kilo etter at jeg begynte på Armour. For lite thyroxin som gjør dette - altså på den lave dosen jeg har hatt? + evt lite søvn?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
03-08-07, 16:19 #18
Du legger jo på deg når dosen se så lav.......
Lite søvn gjør det bare verre.
osv.
Du må finne en måte å øke dosen på snart.....
Du ville jo sette den ned i dag ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-08-07, 17:11 #19
Tror jeg bytter i noen få dager som jeg gjorde litt tidligere, så forsøker jeg meg på en hel Armour etter hverandre i noen dager igjen. (Ja, i dag tok jeg 1/2 Armour + Lio, så får vi se om jeg får sove litt bedre. Smørte også med litt hydrokortison på leggene ei stund etter at jeg hadde stått opp.)
Skal snart kjøpe sovemedisiner igjen, så da kan jeg ta det av og til, men jeg blir først nødt til å holde litt pause. Og da det går på mye sovemedisiner resten av året, pleier jeg å ta lite på høsten - ikke rette tiden å øke Amour-dosen med andre ord, hvis det er den jeg reagerer på. Jeg konkluderer jo med at jeg kan sove dårlig en del netter, men ikke hver eneste natt - det er absolutt ikke noe liv, man blir totalt ødelagt.
Så jeg gir ikke opp, men må bare finne en måte å klare å takle dosene på. Kanskje et alternativ hadde vært å fortsette med en del Levaxin og Liothyronin sammen med Armour, mens jeg gradvis tok vekk mer og mer syntetisk thyroxin og økte naturlig thyroxin. Har ikke tenkt så mye på det enda. Vi får se hvordan det går etter noen dager...
Er det virkelig ingen andre som har fått noen reaksjon ved å innføre/øke Armour, selv i små doser?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
03-08-07, 19:12 #20
Men Stina, du må ikke gi opp før du har begynt ? Ingen av disse medisinene virker godt nok før de er oppe i en passende dose og har en kontinuitet i doseforholdet over laaaang tid.
Du gjøre det jo bare verre om du hopper hit og dit - det er det jevne som gjøre det. Da vil dosen etterhvert kunne bli høy nok til at forbrennningen når et nivå som passer deg.
Det vil kroppsvekta ha godt av.
Og er du bekymra for den, så bør du ikke bruke sovemedisin heller. Det er jo en av bivirkningene til de fleste av dem. Dessuten sover du ikke når du tar sovemedisin - du besvimer.
Og da virker ikke kroppen som den skal når du sover.
Liothyronin og Armour ?
Det er jo for mye Liothyronin i Armouren så den er i beste fall unødvendig.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
hvordan gå fra levaxin/liotyronin til armour?
Av anitab i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 9Siste melding: 06-09-07, 12:16 -
Hvordan virker influensa inn på oss med lavt stoffskifte?
Av komlå i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 07-02-07, 19:10 -
Hvordan virker FT3 på formen deres?
Av Trygve i forumet Høyt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 01-12-06, 17:30 -
armour... hvordan bestiller dere?
Av Lissa i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 5Siste melding: 29-10-06, 15:10
Svar med sitat
Bokmerker