Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16

Tråd: Lavt T3

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Lavt T3

Hej

Jeg har netop fået svar på mine seneste blodprøver, og der blev jeg overrasket over at se at T3 er faldet fra 2,07 til 1,61 (1,10-2,50). Det er lavere end det var da jeg kom i behandling.
    Jeg har i perioden ikke følt mig godt tilpas - med mere hovedpine og hjertebanken, kan det mon være derfor?
    Hvilken betydning har T3 ? Er det ikke T4 som er mere interessant at følge? T4 lå fint på 129 (ref. værdi 60-140). Jeg synes at kunne huske, at T3 er uinteressant hvis bare den ligger midt i referenceintervallet.
    Kan nogen hjælpe?
    Skal T3 ligge øverst i ref. intervallet ligesom T4 eller? og hvis ja, hvordan kan man så få den højere op?

TAK
    og sommerhilsner
    fra Gitte i Danmark

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Vet ikke akkurat om jeg kan hjelpe så mye, men....

Jeg har hatt hjertebank og hodepine i mange, mange år nå, selv om blodprøveverdiene har vært langt innenfor normalen. Har hatt en egen teori om at thyroxinet ikke kommer ordentlig inn i cellene, men at hjertet likevel belastes av medisinen, kanskje i enda større grad siden det ikke kommer inn der det skal. Jeg har ikke peiling på om jeg har rett i disse antakelsene, bortsett fra at jeg har jo via dette forumet og linker, funnet ut av at det er noe som heter thyreoideahormonresistens. Dvs at reseptorene på cellene som skal ta imot thyroxinet er tette, slik at stoffet nettopp ikke kommer inn og får gjort jobben sin. Så der hadde jeg vel rett i mine antakelser, men det med ekstra belastende for hjertet da, det har jeg ikke funnet noe om. Men en annen sak, er at noen med lavt stoffskifte også har "hjertebank" - jeg har hatt det slik at hjertet ikke slår raskt, men veldig tungt - jeg funderer da rundt det at kanskje hjertet må slå så tungt fordi det ikke har nok thyroxin å jobbe med. Det er vel kanskje nærmere sannheten. Man kan jo f.eks. ikke yte så mye på tom mage, som hvis vi har fått det kroppen trenger for å yte maks.

I Norge kan vi få Liothyronin - T3 - for å øke FT3 i kroppen. Men det kan vel ikke dere i Danmark? Ellers er det naturlig thyroxin, f.eks. Armour, man kan få det gjennom. Her er det ca 38 mikrogram T4 og 9 mikrogram T3 i 1 Grain/60 milligram. Du kan visstnok få dette på Glostrup apotek i Danmark, med resept fra legen din.

T3 er ikke uniteressant, i alle fall ikke FT3 (vet ikke så mye om T3 og T4 målinger i blodet, tror bare det viktigste er å måle FrittT3 og FrittT4), for T3 er det aktive hormonet - det som skal ut og gjøre jobben i cellene. T3 er blitt til T3 av T4 som har kastet av et... hva heter det? Ion? Ved dejodase, eller noe slikt - en prosess hvor et enzym fjernen en T fra T4'en. Noen mener vel at man må ha Armour for å få det enzymet som skal til for å utføre denne prosessen, men jeg kan ikke si det sikkert. Hvis man tar Liothyronin - T3, så er det jo ferdig prosessert, men T3 via Liothyronin virket ikke særlig gunstig på meg. Så nå forsøker jeg Armour ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Bittelitt kjemi da Stina.
    Jon - eller ion, er betegnelsen et elektrisk ladet atom og således bare for kjemikere som er opptatt av elektrolysens mysterier da, men det er lett å blande begreper. Prosessen er viktig også i kroppen, men ikke blant thyroxinen, så vidt jeg vet da.......
    Atomer er materiens bestandeler og sitter da sammen, men de kan opptre en og en også, slik de gjør her i vårt tilfelle.

Kjertelen er en monteringsfabrikk med to produksjonsstadier
    Første stadie monterer en eller to jodatomer på et protein som heter thyrosin. Annet stadie kobler så sammen to og to thyrosinproteiner - med tilhørende jodatomer.
    Når den kobler sammen to med to jodatomer blir dette til T4 .......og så opptrer alle de andre matamatisk mulige konstellasjonene.
    Det er TSH som slipper jodatomene inn i kjertelen og på den måten regulerer kjertelens tilgang til komponenter til produksjonen. Den kan jo ikke produsere fler enn den har deler til ......

Kroppen bruker ikke T4. Det er ikke funnet reseptorer for T4 noen steder i kroppen, og man antar derfor at dette bare er en lagerbeholdning av et forstadium til stoffskiftehormonet T3.
    20% av det kjertelen produserer er T3, altså bruksklare stoffskiftehormoner.

Man må skille mellom lagervare og hormoner som er i en aktiv prosess.
    Hormoner som er lagervare er bundet til blodproteiner. For T4 er det hoversaklig TBG (ThyroxinBindendeGlobulin) men litt også til et par andre. Hormoner i aktiv prosess er ikke bundet til proteiner.
    T4 er et kjempestort lager og bare en bitteliten fraksjon går videre og blir stoffskiftehormoner.
    Det er den delen som etter noen uker frigjør seg fra lageret og blir frie hormoner, benevnt fritt T4, også fT4.
    T4-res aktive prosess består av at det fjernes ett av jodatomene.
    En enzymstyrt prosess som kalles de-jodinaseprosessen sørger for dette.
    T4 blir altså til T3 som så binder seg til et protein igjen for en kort tid før det blir till fritt T3, som nå har fått evnen til å trenge inn i cellene.
    Og da starter forbrenningen.

I forenklet form er det omtrent slik man ser for prosessen.
    Da det ikke er mulig å se forskjell på T3 fra kjertelen og T3 fra de-jodinasen, er forklaringen på dette meget viktige punkt ikke komplett !

Men mye av dette er jo bare av akademisk enteresse for oss. Vårt system fungerer ikke lenger og vi må finne oss i å leve med at hormonene blir erstattet av bare ett, eller de fra et dyr, og at de kommer inn i kroppen fra tarmen og ikke fra kjertelen og så videre.......

Den frie T4 er lenge i kroppen og skal være en forholdsvis stabil størrelse. Den produserer en relativt stabil mengde T3, men kroppen forbruker T3ene på bare noen få timer og i varierende hastighet slik at mengden T3 varierer mer enn den frie T4 mengden gjør.
    Derfor anser man at målingen fT4 er den som best kan reflektere stoffskiftetilstanden.
    Det er selvfølgelig forutsatt at det man måler også gjør det man tror det skal gjøre, og at den prosess det virker i virkelig fungerer.
    Jeg nevner dette, for vi er jo stoffskiftesyke da og det er ikke sikkert at alle forutsettninger og antagelser man gjør i en tolking av blodprøveresultater virkelig er tilstede.

Når en lab skriver T4, så er det den T4 som ennå er bundet til proteiner.
    Denne er mange ganger så stor som den delen som blir til stoffskiftehormoener, og det er ingen fast prosentvis del av T4 som frigjøres da dette bestemems av de-jodinaseprosessen.
    Parameteret er derfor ikke egnet til alene å kunne brukes til vurdering av stoffskiftet eller til dosereguleringsformål.

Det samme forhold gjelder T3.
    Den frie og aktive fraksjon er meget liten iforhold til den aktive.
    Et forhold til som gjør at fT3 må analyseres anderledes, er at det overskudd av fT3 som kroppen ikke bruker blir inaktivert.
    Kroppen flytter ett av jodatomene så det ikke kan komme inn i cellene !
    Men det oppdager ikke analyseinstrumentene på labben i den vanlige fT3 prøven.
    Denne inaktiverte T3 (rev-T3 eller -T3) er altså medregnet i den vanlige fT3prøven..........
    Hvor mye kan man da stole på den ?

Jeg ser at du - gitteh - oppgir totalverdier av stoffskifteparameterene T4 og T3 men håper du kan få noe ut av å lese dette ?
    Du bør nok spørre om de ikke kan analysere de frie verdier.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard tak

Tak for jeres svar - selvom det blev lidt for "kemisk" for mig! ;o)

Jeg går på en specialafdeling for endokrine sygdomme - og har været hos flere læger her i DK men har ingen steder set at T3 bliver målt i frie værdier. Min egen læge siger at det ER de frie værdier jeg får målt....Ja så jeg er ret forvirret..
    Men altså kan man føle sig dårlig når T3 værdierne er lave og kan man selv gøre noget for at få dem op?
    Tak igen
    og hej fra Gitte

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard

Jeg er bruker ingen medisin, men fra februar til juni har mine verdier
    FT4 økt fra 14 til 16 (11-23) og FT3 fra 4,0 til 4,1 (3,5-6,5).
    (Ser av flere andre innlegg at mange opplever høyere stoffskifte og må
    justere medisindosene om sommeren.)

Økningen av FT4 er forholdsvis mye større enn for FT3. Fortsatt er verdien i nedre halvdel av ref.området, særlig FT3 som bare er 20%.

Jeg plages med mye hjertebank om kvelden, og ekstra-slag hele flere ggr i timen hele tida nå. Slik var det også i fjor sommer, jeg har dessverre ikke noen tall på stoffskiftet fra da. Det roet seg utover høsten. Jeg er litt mindre plaget av "influensa-følelse" og muskelsvakhet nå, muligens pga økningen av FT4. ...?

Søvnkvaliteten min er helt elendig, sover bare urolig i 4-5 timer ved hjelp av sovetabletter, og står opp som et vrak.

Det er iallefall fullt mulig å ha hjertebank med lav FT3.

Innlegget til n'Finn over er veldig interessant. Han burde begynne som foreleser for legestudenter. Jeg skal studere det nøyere en dag hjernen min fungerer bedre, er helt i tåka nå...

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard helt enig

Ja jeg tror faktisk også at min "tågehjerne" er skyld i, at jeg ikke helt formår at sætte mig ind i det n'finn skriver - jeg venter på et lyst øjeblik en dag, hvor jeg vil studere det nærmere....
    Det ser rigtigt interessant ud - jeg er glad for at han/hun? orker at gøre så meget for min/andres skyld.
    Interessant det du skriver med influenzafølelse forresten - sådan har jeg det også rigtigt tit, og ofte værst om formiddagen.....
    Mvh. Gitte

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Beklager mine manglende pedagoigske evner, jeg ser jo at forklaringen kunne vært mye bedre.
    Dere får slite med meg.......
    Det som vekker meg til å respondere på det dere skriver, er symptomet "influensfølelse" som jeg hadde hele tiden jeg brukte Levaxin.
    Det var ett av mine værste symtomer.

Jeg har utallige legebesøk gjennom 16år som har endt opp med en blodprøve av infeksjonsstatus - og som alle var negative.
    Ingen tegn til infeksjoner av noe slag - enda var jeg "syk" - jeg maste og jeg klaget, men ingenting hjalp........
    Jeg forklarte i det vide og det brede om hvordan det føltes og at jeg jo ikke hadde noen feber - noen ganger kunne "influensaen" bare vare få timer.
    Sikkert en medvirkende årsak til psykiatrihenvisningen.......

Men det var før jeg begynnte på Armour.
    Siden mai-04 har jeg ikke hatt denne følelsen en eneste gang.

Før jeg startet med Armour hadde jeg stor tiltro til at det nettopp var Armours T3-innhold som skulle hjelpe meg.
    For tiden er jeg forholdsvis sikker på at dette ikke er årsaken til at Armour hjelper meg. Dosen er for stor til at T3-delen deltar.
    Det må være noe annet - kanskje er det T2 ?
    T2 er en nødvendig bestandel (bla. sammen med selen) i enzymet som fjerner det ene jodatomet fra T4.
    Uten at T2 er tilstede blir det dårlig med T3-konvertering.

Blodprøvetolking er viktig.
    For dette er selve basis i dagens behandlingsregime.
    Der sier man jo med så rene ord man tør, at man ikke skal høre på pasientens klager om hytt og pine, men konsentrere seg om å justere dosen så dennes stoffskifteparameterene er innenfor referansegrensene.
    Så vil forhåpentlig pasientens klager med tid og stunder forstumme.

Men dette regime bunner jo totalt på at det Levaxinprodusenten skriver i pakningsvedlegget stemmer - nemlig at Levaxin virker som kroppens eget hormon.
    Det er klart at tror man på dette - så er vi ille ute !
    ......og det er vi !

Måeinstrumeter er bare - - - måleinstrumenter
    - - - og måler ikke hormoner på samme måte som vår kropp.
    Man bør etterhvert innse at facit ikke ligger på labarket - men i samtale med pasienten.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

Standard

Vil gjerne stemme i og takke n'Finn for veldig informative og nyttige innlegg. Og viktige! Skulle ønske legen min kunne like mye...

Tusen takk!
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard

n'Finn skrev:
    T2 er en nødvendig bestandel (bla. sammen med selen) i enzymet som fjerner det ene jodatomet fra T4.
    Uten at T2 er tilstede blir det dårlig med T3-konvertering.
    Da begynner jeg å tro at Armour kunne være noe for meg, siden det er T3 jeg sliter mest med. Enig ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Kan være det Tily - det eksisterer jo desverre ikke noen klare råd om når Armour er å foretrekke.
    Det Norske helsevesenet vil ikke ha noe med produktet å gjøre. De har gjort opp sin mening om hvordan man skal behandles og virker helt statiske iforhold til besluttningen.
    De må jo da også være klar over at de utelukker seg selv fra den behandlingserfaring de går glipp av, og den økte problemforståelsen som for oss virker nødvendig gir de bare blaffen å tillegne seg.
    De av oss som faller utenfor deres selvbestaltede behandlingsopplegg må også betale dette selv. 10-15 kr. dagen klarer vi nok, men holdningen til oss som har problemer klarer jeg ikke helt å godta !

Vår stoffskifteforening har meget desverre også ligget alt for lavt i å ivareta våre - nok meget forskjellige - interesser iforhold til både leger og myndigheter.
    Jeg synes foreningen har lyttet for mye til denne selvbestaltede faggruppering som bestemmer hva som er best "for oss", og glemt å inkludere de som faller utenfor dette meget strenge regime.
    Jeg mener - foreningen skal ikke drive behandling, men må kunne stå på barrikadene for de 10-12% som behandlingen ikke virker godt nok på.

Også den økonomiske skjevfordeling som da vitterlig skjer er et forsømt område. Vi stoffskiftesyke blir et lett bytte for trygderetten når vi ikke her en forening i ryggen.
    Man bør som forening være klar til å kjempe for alle medlemmers beste - ikke bare flertallet.
    Nå skal det jo sies da, at det ikke er så lenge siden man lovet bot og bedring, så vi får vente å se enda litt...........

I mellomtiden må vi desverre fremdeles si at du burde jo fått lov å finne ut hva som er best for deg Tilly !
    Om ikke sykdommen har klemt deg helt til bottn enda, og du har igjen litt pågangsmot til å kjempe for din rett til dettopp det - så ønsker jeg deg bare lykke til.
    Det er en fordel om din fastlege er innstillt på å trosse de øvre lag av de hvite frakkers hierarki. Han har skjemaer i skuffen som det bare er å fylle ut å sende inn (søknad om ) Den blir alltid innvilget.
    Et godt argument din lege ikek kan overse, er om behandlingen du mottar ikke virker tilfredsstillende.
    Hvis han ikke vil, har du ikke andre muligheter til å skaffe det enn på Internett.........

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Altid lavt b12 ved lavt stofskifte?
    Av gitteh i forumet B-vitaminer
    Svar: 6
    Siste melding: 16-02-07, 23:56

Bokmerker

Regler for innlegg