Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Malvik
    Alder
    61
    Meldinger
    70

Standard Hva betyr egentlig disse tallene her?

Fikk påvist lavt stoffskifte i 1999, men har aldri satt meg inn i tallene vi skal ha.
    Dette er mine siste blodprøvesvar. Hva betyr de egentlig?

Hei! Blodprøvene ser fine ut. Vedlegger kopi av svar: 22.06.07: | B-HB 12.5 | B-MCH 30 | B-MCV 89 | S-FERRITIN 14 | S-FRITT T4 16,0 | S-JERN 13,1 | S-KALIUM 4,2 | S-KREATININ 59 M | S-NATRIUM 141 | S-TIBC 74 | S-TSH 4,85* | U-STIX ABsp.L3+SN Mvh

Hei! Blodprøvene tatt 12.02.07 er fine, og det har tilkommet komplett normalisering i stoffskifteprøver. Bra! SVAR: 12.02.07: | B-HB 12.9 | B-MCH 29 | B-MCV 90 | S-FERRITIN 21 | S-FRITT T4 17,6 | S-KALIUM 4,3 | S-KREATININ 58 | S-NATRIUM 144 | S-TSH 2,50

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det går jo framover da.
    Men på et halvt år er det ikke så veldig mye - synes jeg da.

TSH-en røper jo at det er rom for høyere dose - hvis du trenger det.
    Ferritin vil mange av oss helst ha over 70, selv om det er et stykke over den grensen som er nødvendig å ha for stoffskiftefriske mennesker.

Mange leger glemmer å ta hensyn til at vi er syke - og på hvilken måte vi er syke.
    Blodprøver må tolkes ut fra pasienten status.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Malvik
    Alder
    61
    Meldinger
    70

Standard

Legen min holder litt igjen hos meg fordi jeg har tatt fire operasjoner i år. Han sier det påvirker stoffskiftet mitt og vil vente med å øke mer pga det.
    Ligger lavt på ferritin av samme grunn; mistet masse blod under to av operasjonene

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ã…ja, det er deg det ja. Husker litt mer nå.
    Det er sikkert gode grunner til å ta det mer varsomt enn andre kan.
    Håper det går framover med deg.

Et tips : Skriv litt om deg på Profilen din i den ruta - da kommer det under det du skriver som en hilsen.
    Da redder du meg fra min gjemsomhet........
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    42

Standard

TSH fra juni i år er jo over "normalen" og har økt endel de siste 4 mnd.: fra 2,50 til 4,85.
    Samtidig har T4 gått ned re 17,6 til 16 - kan jo ikke si at de prøvene er "bra", det går jo ikke riktig vei i det hele tatt!!
    Hvordan er formen din ellers?? Og er det lenge siden du hadde de operasjonene??

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er jammen sant mona - jeg har vel gått ut ifra at nederste prøvesvar var de siste - på en eller anne måte.
    Beklager at jeg ikke oppdaget dette.

Jeg vet ikke hva slags grunn legen har til heller å se stoffskiftet forverres enn å øke dosen for iallfall å opprettholde det som var.

Stoffskiftet er viktig for all rekonvalsens og restituering.
    Hvorfor det ikk er så viktig her vet jeg ikke.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Malvik
    Alder
    61
    Meldinger
    70

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av mona
    TSH fra juni i år er jo over "normalen" og har økt endel de siste 4 mnd.: fra 2,50 til 4,85.
    Samtidig har T4 gått ned re 17,6 til 16 - kan jo ikke si at de prøvene er "bra", det går jo ikke riktig vei i det hele tatt!!
    Hvordan er formen din ellers?? Og er det lenge siden du hadde de operasjonene??
    Må legge til at jeg har tatt en blodprøve mellom disse to prøvene, men jeg har ikke tallene på dem. Men har økt dosen min et par ganger i år.

Jeg synes heller ikke tallene ser bra ut, er jo også en stjerne bak det ene tallet. Antyder ikke det at det er for høyt????
    Tror jammen meg legen min ikke har så mye kompetanse på dette her.
    Har jeg rett til å be om å få komme til noen på sykehuset som kan mer om dette. Ser noen her inne nevner endokrinolog, hva kan de gjør for oss med lavt stoffskifte???

Formen min ja, den er ikke bra i det heletatt. Jeg sliter med søvnplager, sover dårlig og ligger mye våken, derfor er jeg trøtt og uopplagt om dagen. Har vondt i muskler og ledd for tiden,er svært glemsk og sier mye feil, kommer ikke ut som det skal. Uregelmessig mens, svært hyppige blødninger.
    Vet av erfaring at alt dette er tegn på at mitt stoffskifte ikke er i balanse

Når det gjelder mine operasjoner, så ble jeg gbp-operert 6 juni 2005, dvs jeg har hatt en vektreduserende operasjon og har siden da gått ned 80 kilo og med det fått en mye lettere liv.
    Pga vektnedgangen har jeg i år hatt fire plastikkoperasjoner. Bukplastikk 8 januar, lårplastikk 19 februar, armplastikk 19 april og brystløft 6 juni

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Hei, jeg føler meg ikke kompetent til å si noe om dette, da du sikkert går på diverse medisiner i forbindelse med operasjonene.

For oss "vanlige" så er anbefalingene klare, at TSH skal komme ned til 0,5 - 1,5. Minst! Mange får ikke bedring før TSH er lavere eller utradert. Da skal FT4 være høyt oppe i referanseområdet.

Jeg har lest litt på hypotyreose på www.tidsskriftet.no og det står en del om at medikamenter som endrer TSH og påvirker opptaket av tyroksin. Og at verdiene endrer seg ved inflammasjoner og sykdom. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952

Det du bør spørre legen om, er om du går på medikamenter som kan påvirke opptaket av tyroksin. Vis til at TSH er forhøyet og FT4 ikke spesielt høyt. Spør om du kan øke Levaxindosen.

Har legen tatt prøver av B12? For lite B12 kan gi slike symptomer også. Og du har lite jern. Jeg vet at referanseområdet begynner på 10 eller noe deromkring, men da er de fleste veldig elendige før de kommer under det! Du tar vel en del tilskudd av jern, omega 3 og multivitamin?

Hvis han er usikker på noe, så be om å få henvisning til endokrinolog. Men jeg har hørt lite bra om endokrinologer, de bryr seg mest med diabetes og høyt stoffskifte. Så ikke ha for store forhåpninger til de, de ser mest på blodprøver og er de innen normalen, så er du ferdigbehandlet. Det er visst vanskelig å få henvisning og tar lang tid. Derfor kan legen ta en telefon og rådføre seg med St.Olavs, heller enn å la deg fortsette sånn.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Malvik
    Alder
    61
    Meldinger
    70

Standard

Takk for rådene Marge.
    Pga min gbp-operasjon, er jeg avhengig av visse vitiminer. Må resten av livet ta multivitaminer, omega3 og kalsium hver dag. I tillegg må jeg ta B12 sprøyte hver tredje måned resten av livet.
    Ligger nå faktisk ganske høyt på B12.
    Har hatt lavt jernlager siden jeg ble gbp-operert i 2005, mistet en del blod under opersjonen der også.
    Fikk opp jernlagret til 22 før jeg ble bukplastikkoperert i januar 2007.
    Mista så en halv liter blod igjen og lagret falt litt.
    Fikk så jernlageret litt opp igjen, men så mista jeg over 800 ml blod ved brystløftoperasjonen min for 5 uker siden.
    Tar to jerntabletter og samme mengde c-vitaminer hver dag for å få jernlageret opp igjen, men det tar tid ja

Lignende tråder

1. Hva betyr disse prøvene?
    Av Aurora Sophie i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 2
    Siste melding: 29-04-08, 22:37
  2. T3, T4 - TSH - Hva betyr de?
    Av Line i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 26-08-06, 21:27

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder