Viser søkeresultater 11 til 20 av 31
-
05-07-07, 09:25 #11
Begynte idag på Liotyronin, ønsker kommentar til doseringen
Jeg går for øyeblikket på 100 mg levaxin, men har fått beskjed nå om å:
Ta en 25 mg om morgenen, om formiddagen og om ettermiddag med levaxin (t4)
Og ta 10 mg om morgen, formiddag og ettermiddag liotyroning (T3)
Dette er startdosen, skal gå på dette i 2 uker før jeg skal begynne å øke litt på morgendosene.
Noen andre som har gått på lignende opptrapping? (er dr. oftebro som har satt meg på dette).
-
05-07-07, 09:41 #12
Jeg ble av fastlegen satt på 40µg Liothyronin - etter å ha mast meg til denne medisinen. Det ble en horribel opplevelse! Jeg vibrerte så jeg fikk ikke i meg mat. All finmotorikk ble ødelagt i en periode. Jeg landet på 5µg x 2 pr dag. Det tålte jeg....men nå er jeg på Armour, så dette er historie.
Jeg har allikevel prøvd Liothyronin av og til etterpå, men jeg skjelver forferdelig av denne.
Ønsker deg lykke til, men vær på vakt!• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
05-07-07, 10:02 #13
aaalllt for meget
Efter hvad jeg har læst mig til rundt omkring på nettet er det alt for meget. Andre må rette mig, hvis jeg nu skriver noget forkert.
Så vidt jeg ved er det bedste at starte med 2x 5 mg. liothyronin om dagen og så se, hvad der sker - og det er. I første omgang skal man ikke reducere T4 -
Jeg har lige læst bogen "what your doctor may not tell you about hypothyrodism"
Der anbefales også denne fremgangsmåde.
MVH Lene
-
05-07-07, 10:04 #14
hmm
Da begynner jeg virkelig å lure...... jeg skal altså opp i 30 mg om dagen og dere sier maks 10 mg... kan det være at jeg har fått så høy at jeg er mann?
-
05-07-07, 10:43 #15
Ikke godt å vite hvor du lander før du har forsøkt.
Ikke sikkert at den virker engang.
Det kan se ut som at Liothyronin virker på noen - ikke på andre.
Den virker ikke på meg.
Men første uken virka den helt fantastisk. Hjernetåka ble helt borte, men så kom den sigende på igjen. Jeg prøvde å øke dosen, men virkningen var borte uansett hvor høy dose jeg tok.
Jeg endte opp med 5x20µg/dag og målte en fT3 på over 20.
Og da bare bråslutta jeg med det for å se om noe ble borte som jeg ikke tenkte på, men jeg merka ikke noe til at jeg slutta i det heletatt.
Nå hadde Levaxin også en heller dårlig virkning på meg, det kan jo ha en sammenheng ?
Overgangen til Armour ble helt fantastisk, men ble også dårligere og dårligere, helt til jeg fant ut at jeg måtte øke dosen noe ut over det som opplyses som vanlig. Jeg har brukt 5G/dag siden 1juni og nå kjenner jeg meg mye bedre igjen. Ser nå ikke bort fra at dosen skal enda høyere hvis virkningen dabber igjen da.
Jeg tror du bare må forsøke noe til du finner noe som funker.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-07-07, 12:02 #16
Jeg bruker nå Liothyronin 10mcg x2 og Levaxin 100mcg x1/dag. Startet m Liothyronin 2. mai, og fikk beskjed av legen min begynne med 20 mcg en gang daglig 4 dager i uka og trappe ned Levaxin til 100 mcg x 1 5 dager i uka. Fant fort ut at å ta 20 mcg i en dose ble for hardt. Fikk trykkfornemmelse i brystet. Begynte derfor å dele dosen i 2, og da forsvant mye av den ekle fornemmelsen. Kort sagt: Jeg tror man må kjenne etter kroppens signaler. Får du problemer, så ta kontakt m legen for evt endring av dosen. Det er viktig at han får beskjed slik at doseendringen blir journalført. Da vil han ha et riktig utgangspunkt dersom nye prøver viser at dosen bør justeres igjen. Etterhvert kan du nok prøve deg litt fram på egenhånd. Hvis du ikke allerede gjør det, så kan det være lurt å lage en slags dagbok over form i forhold til dose. Før også inn prøvesvar
Sjøgrens syndrom, Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
-
05-07-07, 21:22 #17
Hei
Jeg tok 2x10 mikrogram om dagen i noen måneder i fjor. Jeg ble hyper av det. Jeg tror ikke du skal ha høyere dose selv om du er mann, jeg tror heller det går på vekt og individuelle variasjoner. Etter å ha lest om andres erfaringer her inne, har jeg oppsummert for meg selv at de fleste ikke skal ha mer enn 10 mikrogram Liothyronin om dagen.
Synes det er litt merkelig at Dr. Oftebro har satt deg på dette. Skulle ikke han være veldig flink? Spør han litt mer om det, si du har hørt at mange blir hyper på en så høy dose. Og er du helt i bånn på FT3? Prøvene dine kan jo ha noe å si... Og symptomene. Har forstått det slik at Liothyronin først og fremst hjelper på frysing og psyken. Jeg har i år gått på 10 mikrogram om dagen, kjenner ikke jeg tar det, men tar jeg mer, blir jeg hyper. 3x5 mikrogram kan jo også være en dagsdose... f.eks...."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
06-07-07, 16:26 #18
Dette er klippet ut av felleskatalogen:
Liothyronin.
Dosering: Individuell dosering: Ved hypotyreose anbefales en initialdose på 10-20 μg daglig, med gradvis økning. Dosen justeres etter behandlingseffekten. Vanlig vedlikeholdsdose hos voksne er 40-60 μg (2-3 tabletter) daglig.
-
06-07-07, 18:39 #19
Nok et huffhuff fra NycoPharma.
Vil iallfall råde deg til å starte med en kvart (5µg).
Det er somregel mer enn nok. Husk at tanken er at dette bare skal gi et tillegg til din egen T3-dannelse - ikke erstatte den !
Leste på pakningsvedlegget og det står det samme der som på Levaxinboksen.
"Liothyronin erstatter manglende eller redusert produksjon av skoldbrusk-kjertelhormon. Virker på samme måte som kroppens naturlige skjoldbrusk-kjertelhormon. Virker på stoffskiftet".
De burde vært anmeldt for brudd på markedsføringsloven !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-07-07, 20:04 #20
Minnie
Jeg husker ikke nøyaktig det jeg engang hørte/leste om dette, men denne dosen er for de som ikke tar Levaxin i tillegg. De går bare på Liothyronin av en eller annen grunn. Og jeg mener også at det er bare for en periode de kan ta denne store dosen. Men jeg husker ikke ordentlig...Dette er klippet ut av felleskatalogen:
Liothyronin.
Dosering: Individuell dosering: Ved hypotyreose anbefales en initialdose på 10-20 μg daglig, med gradvis økning. Dosen justeres etter behandlingseffekten. Vanlig vedlikeholdsdose hos voksne er 40-60 μg (2-3 tabletter) daglig.
*hvorfor ikke gå til kilden..?*
Hm
Vet ikke om det forklarer så veldig mye mer, men mener altså å ha hørt det jeg skriver over.Brukes helst ved tilstander hvor en ønsker effekt i løpet av noen timer eller når en ønsker å kunne avbryte behandlingen forholdsvis raskt, f.eks. hos pasienter med hjertesykdom. Ved langtidsbehandling foretrekkes vanligvis tyroksin da dette har en mer stabil effekt på metabolismen."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
Lignende tråder
-
Fikk prøve Liothyronin
Av jorunnhf i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 18Siste melding: 01-10-10, 13:53 -
Armour - nå skal jeg prøve! :-)
Av sivcath i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 22Siste melding: 03-02-09, 22:06 -
Armour - nå skal jeg prøve! :-)
Av sivcath i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 22Siste melding: 03-02-09, 22:06 -
Jeg har fått Levaxin 50 mcg daglig og skal prøve i 4 uker.
Av liisa i forumet BlodprøverSvar: 25Siste melding: 22-06-05, 23:19
Svar med sitat
Bokmerker