Viser søkeresultater 11 til 20 av 76
Tråd: Sliten
-
29-06-07, 00:03 #11
Ja dette er de verdiene jeg har fått. Hva er forskjellen på T3 og FT3? Forbauser meg ikke at legen min har glemt noe. Ba om en resept da jeg var hos ham, og ankom apoteket med en lapp som han hadde tegnet kruseduller på!!
(Han har for vane å sitte og rable på papir under konsultasjonen)Jeg var jo selvsagt ikke oppegående nok til å sjekke før jeg kom til apoteket
• Sliten
• Forkjølt!!
• Har i over to år levd i den tro at jeg var i klimakteriet.
• Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.
-
29-06-07, 09:29 #12
Forskjellen påT3 og T4 er viktig å vite om for oss.
Og den kan det sies mye mer om enn jeg kan, så det er nok et lesetema for alle.
T3 er kroppens stoffskiftehormon. Dette er aktivt og virketiden er bare noen timer.
T4 er en lagervare som kroppen lager stoffskiftehormoner av.
Kroppen får sin T3 fra to steder - kjertelen lager 20% - resten kommer fra en meget viktig og ikke helt kartlagt prosess som heter De-jodinaseprosessen. (en enzymstyrt prosess som fjerner ett og ett jodatom)
Alle stoffskiftehormoner stammer fra kjertelproduksjonen. Den foregår i korthet slik at kjertelen monterer en eller to jodatomer på et protein som heter tyrosin. Senere kobles de to tyrosinproteinene sammen - noen med et og noen med to jodatomer på og da dannes T3 og T4.
T3 brukes direkte av kroppen, mens T4 kjøres på lager ved at dette bindes til et bindeprotein - mest til TBG.
Bare en bitte liten del av disse blir til stoffskiftehormoner (T3).
Den lille delen T4 som blir til stoffskiftehormoner kalles fritt T4 fordi den har frigjort seg fra bindeproteinet sitt.
Det er fra denne alle stoffskiftehormoner dannes, og defor regnes denne verdien som det beste målet på hvor høyt stoffskiftet er.
Dette fordi man regner det som sikkert at de-jodinaseprosessen fungerer 100%.
Men vi er jo stoffskiftesyke da, og i gruppen finnes nok årsaken til at mange har problemer nettopp i at denne ikke fungerer som den skal.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-07-07, 15:07 #13
Flere prøvesvar
Denne gang min manns. Han har vært sykemeldt en stund pga angst og uro - og jeg ba ham få utskrift av stoffskifteprøvene. Han er hypothyreot, og tar levaksin. Legen sa uttrykkelig at problemene hans ikke kunne skyldes stoffskiftet - som han forøvrig sa var helt ok! Vil dere være snill å kommentere dette?
S - TSH 0,37 (0,40-4,00
S - FT4 14,7 (10,3-24,5)
S - FT3 2,1 (2,8-6,5)
S - TPO 172 <50• Sliten
• Forkjølt!!
• Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.
-
03-07-07, 15:52 #14
Joda - legen har jo et regime å gå etter når denne vurderer.
Grenseverdiene i dette er dannet på grunnlag av prøver tatt av antatt friske mennesker.
Prøveresultatene skal i følge regimet vurderes uavhengig av om pasienten er frisk eller ikke.
Det kan man selvfølgelig mene noe om - og jeg mener jo dette er idiotisk !
Meg om det kanskje, men begrunnelsen er iallfall :
En antatt frisk får sitt stoffskiftehormon fra to steder - kjertelen(20%) og de-jodinasen.
En (uten eller med defekt kjertel) som må spise T4 må ha en høyere konsentrasjon av dette i blodet for å kompensere for at det ikke kommer noe fra kjertelen mer.
Og da faller TSH til null. (når det er nok T4)
Så kan man jo anta at den kunstige ikke funker like godt og må ha enda mer av den grunn.
Min vurdering er at man skal glemme TSH, men den må iallfall være null.
TSH gjør ingenting i kroppen.
Det man må fokusere på er jo stoffskiftehormonet. Det er jo bare dette som er aktivt og gjør noe i kroppen.
Og det aktive stoffskiftehormonet er T3 - og det er bare den frie delen av T3 som er aktivt.
Og - dette er aktivt bare i få timer - derfor umulig å dosere etter.
T3 kommer jo fra den frie delen av T4 og dette har lang halveringstid i kroppen og er så stabilt at dette lageret gir den beste vurdering av stoffskiftet.
I de fleste tilfeller-------
Det vil si - i de tilfeller hvor de-jodinaseprosessen virkelig klarer å omdanne T4 til en normal mengde T3.
Og - tallnes tale kan jo tyde på at dette ikke gjøres i det viste eksemplet.
For å få nok T3 mener jeg altså at T4-dosen må opp.
T4 gjør heller ikke noe i kroppen - ikke før det blir til T3.
På veien oppover må en regne med problemer med at forskjellige vevstyper i kroppen tilpasser seg et høyere stoffskifte.
Jeg følte dette slik at det skjedde noe en 2-4 uker etter en doseøkning. Så kom de gamle symtomene og kanskje noen nye - tilbake og ble gradvis sterkere igjen.
Da var det bare å øke igjen.........
Tilslutt blir symptomene borte - hvis man tåler thyroxintypen da.....
Men det er et litt annet tema.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-10-07, 15:03 #15
Sliten
har gått 6 dager på Liothyronin, og er så sliten!!
Trodde det skulle ha motsatt effekt jeg? Er like deprimert som før (om ikke verre), og formen er ille.
Har trappet opp til 10mcg, og har ingen egentlige bivirkninger heller.
Tar i tillegg mine 100mcg Levaksin som før.• Sliten
• Forkjølt!!
-
10-10-07, 15:12 #16
Bruker du samme dose som før på Levaxin og Lio i tillegg? Var du underdosert før du begynte, eller er det mulig at du er overdosert nå?
Lio virker raskere enn Levaxin. Da jeg gikk over til kombinasjon, måtte jeg redusere Levaxinen med ca 25 mcg pr dag. (Jeg tar 20 mcg Lio pr dag) De første dagene var jeg likevel overdosert, fordi Lio'en virket raskere enn reduksjonen på Levaxin.
-
10-10-07, 15:26 #17
Jepp, samme dose som før på Levaksinen. Legen sa ingenting om seponering av den. Jeg skal egentlig opp i 20mcg Lio pr dag,men lure på om jeg da må gå ned på Levaen....?
Er ganske fortvilet nå over mitt tiltagende hårtap og alle de andre tingene som er i ubalanse.
Har også fått konstatert binyrebarksvikt, og det er dette som hovedsaklig skal rettes på ved tilførsel av Lio, i følge min lege. :(• Sliten
• Forkjølt!!
-
10-10-07, 15:47 #18
Det er jo fT4 prøven som bør avgjøre om du skal opp eller ned på Levaxin.
Det er vel slik at man skal øke Levaxinen så mye det går først, og hvis ikke det blir dannet nok fT3 da, skal man gi Liothyronin.
Er ikke sikker på nytten av å gå med en for lav fT4 og gi lio-tillegg, når en økning av fT4 kanskje ville gitt nok fT3.
Men mange har sin variant, og holder på den.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-10-07, 16:01 #19
S-FT4 19,3 (10,3-24,5)
T3 1,3 (1,3- 2,6)
TSH 2,97 (0,40- 4,00)• Sliten
• Forkjølt!!
-
10-10-07, 16:08 #20
FT4 ser høy ut - føler du også det, så ser det ut som at du ikke får nok T3 iallfall. fT3 er ikke målt ?
T3 er lagervare, fT3 er det aktive stoffskiftehormonet.
Det kan være nok av det selv om lageret er litt lite.
Totalvurderingen jeg vil gi, er at hvis du ikke har symptomer på for høy dose bør du forsøke å øke den, og måle fT3 om 3mnd.
Er den for lav, kan du ha nytte av Liothyronin. Forsøk uten å redusere Levasxindosen.
De som må redusere Levaxindosen får egentlig nok fT3 fra denne.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker