Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Gjest

Standard overordna hypotyreose??

Hei!

Har mistankar om at eg har sekundær eller tertiær hypotyreose.
    Om eg har forstått det rett er det å få sjekka binyrene og skjoldkjertelen (og at kortisol bør målast på fleire tidspunkt på døgnet..?).
    Bør andre hormon-nivå også undersøkast viss du har overordna h.?- noken som har tips om kva undersøkelsar dette er?

Treng også litt råd om kva medisin som er bra/dårleg? Har generell matallergi, så helst naturleg (ikkje syntetisk eller med stivelse..)
    Noken som har erfaring med Bio-throid?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ved en overordnet tilstand kan en se at TSH er frikoblet justringen av stoffskiftehormonene. TSH kan gjerne bli null eller ha fått en fast verdi. Feks. 0,3.
    En må vel ta prøver med noen tids mellomrum, men lav TSH og lav fT4 er nok en konstellasjon som tolkes i den retningen.

Skjoldkjertelen sjekkes lett med blodprøver. Binyrene er litt mer komplissert. For å måle de frie verdiene brukes gjerne spytt-tamponger et antall ganger i døgnet. Andre målemetoder er avlegse eller sier ikke så mye.
    Det finnes også funksjonsprøver hvor en sprøyter inn styringshormonet ACTH og måler eventuell produksjonsøkning.
    Dette må gjøres på en hormonlab. og tar hele dagen.

Jeg har gått mange år på sysntetisk Levaxin og har fått et nytt liv etter et jeg begynte med Armour - et amerikansk grisekjertelprodukt.
    Men tabletten inneholder stivelse da......
    Westroid er det samme, men inneholder ingen allergener.
    Vet ikke om du kan få den i Norge, men den finnes på internett.........
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Gjest

Standard

Ok....

Lurer også på det med lavt stoffskifte/vektauke. Er det slik at du går gradvis opp i vekt utan grunn, sjølv om du trenar/et sunt osv? Er det eit konkret symptom?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

JA det vil jeg si - jeg steg en kilo i året og trening klarte ikke å redusere vekta.
    Jeg gikk kraftig ned da jeg begynte på Armour, men andre melder ikke om drastisk vektnedgang, så det er nok forskjellig.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Gjest

Standard

Kva er den minste dosen ein kan ta av naturleg tyroksin? Merkar ein stor effekt av medisinen med ein gong?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Dosene er jo helt individuelle og derfor helt umulige å råde.
    Noen kjenner seg bedre med en gang, andre kjenner ingnting .......
    Du må begynne lavt og øke pent og pyntelig ettrhvert.

Men du må vel finne ut av littavhvert først ?
    Eller ?
    Spør om legen din kan legge ut et skjema til "blodsugerene", så kan du stikke innom en gang i måneden når du har tid. 3 gangen kan han si noe sikkert - tenker jeg ?

Gjest

Standard

ja, må vel det... tenkte berre å forhøyre meg fyrst

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

DET - er nok lurt.
    Dette er nok en av de sykdomsgruppene som man vet for lite om. De som steller med dette er svært uesnartet. Noen trur det ene, andre noe annet - og ingen vet.

Det beste rådet er nok å prøve å utdanne seg sjøl så godt rå er - da kan en ta igjen litt !
    Alt for mange av oss finner seg i en dårlig feilsøkingsperiode og derpå følgende behandling som ikke virker - og finner seg i at legen kun har ett eneste botemiddel på paletten.

Viktigst er - ikke gi deg !

Gjest

Standard

Ja, det er sant.

Ein ting eg lurer på er kva symptom/virkningane av overdosering er?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Først syns jeg det er viktig å forklare at det er forskjell på overdose og tilpassing til en ny dose.
    Når en øker dosen får kroppen etterhvert fler stoffskiftehormoner å dele ut til vev som kanskje har gått på tomgang.
    DA skjer det saker som nok kan forveksles med det en kan lese om overdose. Særlig når cette gjelder hjertet.
    Hjertev (og binyrebarken) krever tilpassing og kan svare med høyere hvilepuls og litt banking til kvelden, men det går over.

På pakningsvedlegget til bla. Levaxin står det at å ta for mye Levaxin fører til hyperthyreose.
    Noe anne kan de jo ikke skrive for i setningen før sier de at Levaxin oppfører seg nøyaktig som kroppens eget hormon.
    Noe som er noe sprøyt !
    Første mann som kjører sak mot dem vinner !
    Denne påstand er lett å forsvere : Det finnes ikke en eneste pasient i hele verden på Levaxin som har det like fint på Levaxin som denne ville hatt på sitt eget hormon.
    Ikke like fint - og da funker ikke Levaxin som kroppens eget........

Og bare så det er sagt : Det gjør ikke Armour heller............

Overdose ?
    Jo - da er hvilepulsen høy og hjertet løper løpsk og banker. Det er som regel første symptom.
    Men verre er at man blir sliten og trøtt fordi alt går for full guffe.
    En får en indre uro og føler seg oppjaget og stresset. Kan ligne symptomer på lavt stoffskifte.
    Det viktigste symptomet på høyt stoffskifte er at en får høyere kroppstemperatur(om morgenen) og går ned i vekt.
    I det heletatt - ikke mye som likner på en dosetilpassing.

Eneste instrument som virkelig måler basalstoffskiftets aktivitet er termometeret !
    Om natten er alle energibrukere asvslått og kroppen varmes kun opp basalstoffskiftet. Mål dette med det samme gluggene åpnes - (på gammelmåten)
    Hypotermi har grensen 35 grader - vi ligger gjerne litt over, men det er et stykke igjen til normalen 36,8-37,3Grader.

Lignende tråder

1. Temperatur og hypotyreose 2
    Av mohaienne i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 24
    Siste melding: 02-11-09, 09:37
  2. Hypotyreose og trening
    Av Thomas W H i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 12
    Siste melding: 21-09-09, 19:21
  3. Sykmelding og hypotyreose
    Av Elly i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifte
    Svar: 8