Ja, Lilja, det er lett å bli forvirret Spesielt når man som du har fått litt forskjellige tilbakemeldinger. Men nå er det jo engang slik at leger generelt ikke har særlig god greie på stoffskiftet (min lege hadde f.eks. aldri hørt om Armour), så vi blir visst helt nødt til å forsøke å holde litt styr på det selv, selv om det heller ikke er lett. Men vi må visst, de av oss som har problemer med å bli noe særlig bedre.

Det beste med medisinen er å ta en mest mulig jevn dose daglig, så i ditt tilfelle kanskje 125 hver dag? Også maten, spise jevnt og blir det litt lite eller ensformig, er det ekstra viktig med diverse vitamin- og mineraltilskudd. Kanskje du må ha en lengre periode med "bedre spising og ikke så hard trening"? Ikke vet jeg, men kanskje...

Det er litt bemerkelsesverdig at du ikke ble dårligere av å gå uten medisin i en periode (har tenkt på det mange ganger - hadde sikkert ikke vært dårligere uten medisin). Hvor lenge gikk du uten?

Har du vært hos endokrionolog? Hva sier i så fall denne mht medisinering livet ut? Om du ikke behøver medisiner livet ut, så må du i alle fall trappe ned i samråd med lege, nettopp fordi kroppen skal få lov til å gradvis øke sin egen produksjon - hvis den da er i stand til det. Finn ut det med antistoffene...

Ingen kan vel svare på hvor høy dose du må ta for at dine tall skal bli bra og/eller formen din, for alle folk er forskjellige og reagerer litt ulikt på medisinering. Du må nok finne ut av det stille og rolig, hva som fungerer best for deg. Men hvordan du spiser og hvordan du trener, vil kanskje spille noe inn. Noen må visst ligge i øvre halvdel av referanseområdet for FT4 og FT3 for å ha det bra. Og da er det det referanseområdet som det laboratoriet dine blodprøver blir sendt til, som gjelder for deg.

Nora forteller om urinveisbetennelse og at det er et symptom på at en er for lav. Det har med slimlaget å gjøre. Det stemmer også litt med mine egne antakelser om tørre slimhinner som da bakterier lettere setter seg fast i, enn om de er fuktige og glatte. Det er dette tranebærtabletter skal hjelpe litt med, at bakteriene ikke får så godt tak i slimhinna, de blir lettere skyldt vekk. Og da er det også viktig å drikke mye væske. Ellers vet jeg ikke om noe som kan skyldes alle disse urinveisinfeksjonene, for som meg så sitter du vel ikke ute i kulda eller noe? Fryser mye på beina...?? Jo, noen mener f.eks. at det er ecoli-bakterier, så det er viktig med god hygiene. Og så var det vel noen som mente at såpe kunne irritere, så kanskje litt mildere såpe f.eks.?

Håper du finner ut av det alt sammen i alle fall, kjempekjipt å være så dårlig så mye av tiden ;)