Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
-
13-06-07, 09:06 #1
Medisiner mot trøtthet og soving.
Noen som vet om der er mulig å få medisiner fra lege som kan hjelpe meg å holde meg våken?
Begynner jo å lurer på om jeg har fått narkoepelepsi, sovner over alt, og det eneste jeg tenker på er å sove, øynene skriker etter å lukke seg igjen, og jeg er så trøtt at jeg blir kvalm, begynner å klø. Eier ikke matlyst...For å holde meg våken må jeg være i bevegelse hele tiden. Noen ganger klarer jeg ikke å snakke orntlig, og noen få ganger får jeg problemer med motorikken. Dette er sjipt, jeg har hatt to uker totalt det siste halvåret hvor jeg har vært i topp form....mitt gode gamle jeg :-)
Lurer igrunnen på om legene kan/vil dele ut en form for stimuli, slik at det går ann å komme seg gjennom hverdagen. Kaffe og sånnt funker ikke.Jeg har nettopp fått diagnosen lavt stoffskifte... Av og på på levaxin
-
13-06-07, 09:56 #2madonna Gjest
Det viktigste er jo å finne ut hvorfor du har det sånn. Det kan være i stor interesser for deg/legen å sende deg på en søvntest/ søvnlabratorium. Eneste stedet å sette diagnose narkoelepsi/søvnapne og lignende..Sliter du med en søvnsykdom vil kaffe ha null virkning. Men det er viktig å sjekke ut årsaken her.
Stoffskiftet i seg selv kan også forårsake slik tretthet/ utmattelse.
-
13-06-07, 10:05 #3
Først må du vite om du sover nok om natta.
Når jeg var undermedisinert (for å prøve å få en TSH som ikke er 0) snudde jeg meg bare hele natta og sov elendig.
Og for et par- tre somdr siden var jeg like trøtt hele tiden, og etter noen måneder på glutenfri plutelsig var jeg ikke sånn lenger.
Jeg prøvde kaffe, ferkmalt kaffe, gjorde ingen forskjell.
Prøvde en halv ritalin (fra en i famiien) og merket bare at nesa ble en smule tett dagen etter (ritalin er en form for efedrin som jo brukes som nesespray i andre land....) men merket overhodet ingenting ellers.
Hvis man ikke merker noe av hverken koffein eller efedrin så er det noe annet galt....
Allergier og gressallergi gjør en trøtt også. MAnge slår aldri ut på testene men allergimedisiner hjelper.
Jeg tror at de kommer at ett eller annet at du er så trøtt.
Hva tror du?
-
13-06-07, 11:39 #4
Sover som en stein hele natta i samme stilling.( kanskje jeg snorker??) Har problemer med å våkne på morningen, og bruker 2 timer på å komme meg opp og til jobb....jeg er som sirup he-he.
Kaffe funker ikke i det hele tatt, annet enn at magen gjør opprør. Når jeg kommer på jobb er jeg ganske våken helt til jeg spiser frokost....da er det rett i sove modus....Jeg har nettopp fått diagnosen lavt stoffskifte... Av og på på levaxin
-
13-06-07, 12:47 #5
Sånn har jeg det også i perioder, vet ikke hvorfor, men kytter det opp til stoffskiftet. Jeg går på allergimedisiner også pga støvallergi, men det hjelper ikke.Kode:Begynner jo å lurer på om jeg har fått narkoepelepsi, sovner over alt, og det eneste jeg tenker på er å sove, øynene skriker etter å lukke seg igjen, og jeg er så trøtt at jeg blir kvalm, begynner å klø. Eier ikke matlyst...For å holde meg våken må jeg være i bevegelse hele tiden. Noen ganger klarer jeg ikke å snakke orntlig, og noen få ganger får jeg problemer med motorikken.
Jeg kan sitte på segekanten og sove på tross av at jeg har sovet 12 timer osv. Heldigvis sovner jeg ikke overalt, men jeg sliter hardt til tider. Noen ganger må jeg legge meg etter å ha vært oppe i 6 - 8 timer og sove nye 12 timer. Hos meg er dette verre om våren / sommeren. Jeg går igjennom en sånn periode akkurat nå. Ikke særlig kjekt må jeg legge til.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
13-06-07, 13:43 #6
Hei Anne Ma,
Det er i perioder hos meg også, selvfølgelig værst, når det passer dårligst :-( Det du beskriver passer godt til meg ja...kan sitte på sengekanten og sove *ler* kjenner meg godt igjen der ja....Det er ikke særligt kjekt må jeg si. Spesielt ikke nå når sommeren står for døra, og det er mye kjekke aktiviteter i vente. Er redd folk oppfatter meg som den lat-sekken...Men forhåpentligvis går det over. Gode tips til "medisinering" mottas med stor takknemlighet :-DJeg har nettopp fått diagnosen lavt stoffskifte... Av og på på levaxin
-
13-06-07, 14:44 #7
Jeg har ikke funnet noen til nå. Ã… la kroppen få så mye søvn den vil i 2 - 3 dager er løsningen for meg. Jeg må si at jeg alltid har blitt dårligere om sommeren og søvnigere. Også lenge før jeg hadde anelse om at det var noe galt med meg. Har vært slik siden fjortis årene. Mye verre nå enn da selvfølgelig.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
13-06-07, 17:04 #8
Allergi mot pollen er slik også (og hos meg har aldri noen prøver slått ut)
Jeg tar både allergimedisin (loratadin, var clarityn før) ( de nye hjelper ikke så mye mot trøtthet hos meg) og homeopatisk pollen (rhinoplex, det fins flere typer, diver se pollen og også mot husstøv) . Jeg synes det hjelper.
Glemte å skrive at jeg tar en halv sarotex også eller hjelper ikke allergimedisinene. Sarotex og andre antidepressiva er veldig sterke antihistaminer. Les Heiko Santelmanns bemerkninger om dette på nettsiden hans.
-
13-06-07, 19:09 #9
Jeg sover også mye for tiden! Og når jeg tenker meg om så har det vært sånn før også på begynnelsen av sommeren.
Jeg kan sove 12 timer og etter 4-5 er kjempe trøtt og må sove igjen. Slutta med sovetabletter helt for ca 3 uker siden, men hadde bare brukt en kvart tablett av en på 5 mg.
Har fått Sarotex av legen for at jeg ska klare å slappe av og sove.
Det som er at jeg sover helst om dagen! Seint på kvelden er jeg kvikkest!
Jobber ikke så sånn sett er det ikke problem, men mister ju stort sett hele dagen! Skulle ha sjekka verdiene, men er ju ikke våken når laben er åpen :( .
-
13-06-07, 19:51 #10
har du sjekket om det kan være en bivirkning av Sarotex?
Ellers har jeg mange av de symptomene du nevner når jeg er undermedisinert.
Lignende tråder
-
Myndigheter - medisiner og helse
Av Stina i forumet Nyttige linkerSvar: 1Siste melding: 24-08-07, 12:51 -
Farlige medisiner
Av Stina i forumet Nyttige linkerSvar: 21Siste melding: 03-07-07, 04:51 -
EN DAG UTEN MEDISINER KAN DET MERKES?
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 5Siste melding: 06-04-07, 15:59 -
Medisiner som går ut i sjøen og naturen
Av Sonja Midtlien i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 0Siste melding: 10-03-07, 11:48 -
usikker på bruk av medisiner
Av pling i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 7Siste melding: 07-02-07, 21:45
Svar med sitat
Bokmerker